2022-02-23, 19:08
Medlem
Lille Putin drömmer revanschistiskt om att upprätta Sovjetväldet, men i jämförelse med Stalin är han ju en småhandlare även om han lyckas erövra hela Ukraina. Ryssarnas maktsfär sträckte sig ju djupt in i dagens Tyskland via DDR efter WW2. Ryssland är fortfarande en stor förlorarnation efter kalla krigets slut. Vilket ju var ödesbestämt i det långa loppet på grund av Ryssarnas efterblivenhet på i stort sett samtliga plan, men främst det ekonomiska. Putins chanser att återskapa Rysslands makt under Sovjettiden är förstås obefintliga då de flesta tidigare öststaterna är med i NATO (de ångrar sig nog knappast idag), och jämfört med NATO är ju Ryssland en militär dvärg även om Putin inte vill erkänna det. Nu dessutom helt utan allierade stormakter i Europa. Med hjälp av gaspengar har han byggt lite skyskrapor i Moskva och rustat upp sin nedgångna militär, roffat åt sig åt sig själv och till sina oligarkvänner men i det hela så är ju Ryssland ett slags U-land, med en alkoholiserad befolkning med kort medellivslängd och där utedass fortfarande används flitigt i byarna.
Citera
2022-02-23, 19:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Intressant svar, tack. Och då får jag be om ursäkt för att jag missbedömde din position i frågan, den verkar vara betydligt mer balanserad än vad man väntar sig i den här och liknande trådar.

Ett öst/väst-Ukraina är en intressant tanke, men för egen del tror jag inte att Putin skulle acceptera en sådan lösning. Särskilt inte om västsidan börjar utvecklas i en riktning som får det hela att påminna om öst/västtyskland. Västvärlden kan ju i så fall bara ösa in pengar för att säkerställa att det är så det kommer att se ut.

Tack själv, ja påhoppad har min blivit. Då uttryckte jag mig kanske lite otydligt eller klumpigt, vad vet jag. Det är väldigt hetsigt i denna tråd.

Önsketänkande och i dom bästa av världarna. För min del tror jag inte heller att han skulle göra. Det tror jag Nato/USA inte skulle acceptera heller.
Citera
2022-02-23, 19:13
Medlem
jugbandbluess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Det är traditionellt ryska områden det handlar om. Inte enstaka, nyinflyttade gubbar som är ex-pats.

Dåligt dragna gränser. Som i Afrika. Hur kunde de vara så klumpiga? Gorbatjov var i o f s en marionett.

det var chrustjev som skapade ukrainas nuvarande gränser. han var, åtminstone kulturellt, ukrainare. sovjetunionen var ett mångkulturellt och ekonomiskt haveri.
Citera
2022-02-23, 19:13
Medlem
Varför väntar Putin nu? Flyttar dom fortfarande trupper? Alla korten är på bordet, kan ju inte glassa på gränsen
Citera
2022-02-23, 19:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snickartasken
Om Ryssland håller på att jävlas med cyberattacker, varför bombaderar inte usa och nato ryssland med cyberattcker?

Ja, skillnaden är väl att medan Putin inte verkar bry sig ett dugg om konsekvenserna så verkar USA och Nato desto försiktigare. De vill väl inte provocera denna ryske galning i onödan då det skulle kunna sluta hur som helst. Men fortsätter Putin kommer de antagligen till slut tvingas till åtgärder. Jag sätter en liten slant på att Putins dagar är räknade.
Citera
2022-02-23, 19:16
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iradeorum
Nuvarande östra Ukraina har dominerats av ryssar hur länge som helst ingick i Ryssland fram till bolsjevikrevolutionen. Men du klyver hår och försöker göra en skarp etnisk distinktion mellan ukrainare och ryssar som inte finns. Däremot finns en religiös dimension som är relevant. I västra Ukraina så är de flesta katoliker och i östra Ukraina är de flesta ortodoxa.

Liksom allt annat land gjorde eftersom det var det ryska kejsardömet. Området där Luhansk och Donetsk ligger blev ryskt ungefär 1774, vilket är länge sedan, men befolkningen som flyttade dit var ukrainsk. Det är inte konstigare än att andra etniciteter existerade på andra ställen.

Saken är den att med en logik som bygger på att allt tillhörde Ryssland, kan man fråga sig om några nya stater efter första världskriget borde existera. Finland var ju helt klart en del av det ryska kejsardömet, liksom delar av Polen och andra länder.

Om det är några som gör en skarp etnisk distinktion just nu verkar det vara de som styr i separatistrepublikerna, och vad gör du? Om det ändå allt är samma borde man inte kunna urskilja något ryskt gentemot ukrainskt, eller hur? Så hur kan du då hävda att vissa områden var ryska?

Förvisso kanske ledarna egentligen skiter i etniska skillnader, bara de får knycka pengar från området. Inte för att det finns så mycket att knycka.

Och som sagt, bara titta på en språkkarta från år 1900 så ser du att ukrainskan var majoritetsspråk långt in i det som idag är sydvästra Ryssland.

Men allt det är egentligen ointressant och bara delar av missriktade försök till att rättfärdiga olika aktiviteter. Det intressanta är istället dagens etniska sammansättning och frågor om vad folk egentligen tycker.

När det gäller språken är de inte heller så lika som många svenskar tror. Det är större skillnad än mellan svenska och norska, och norrmännen har vad jag tror en uppfattning om att de inte är samma sak som svenskar.
Citera
2022-02-23, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Ja, skillnaden är väl att medan Putin inte verkar bry sig ett dugg om konsekvenserna så verkar USA och Nato desto försiktigare. De vill väl inte provocera denna ryske galning i onödan då det skulle kunna sluta hur som helst. Men fortsätter Putin kommer de antagligen till slut tvingas till åtgärder. Jag sätter en liten slant på att Putins dagar är räknade.

Så är det.
Detta är början till slutet för lille Prutte.
Det finns ingen som kommer att rädda honom från hans öde.
Väl bekomme Prutte..låt det inte dröja för länge bara..:-)
Citera
2022-02-23, 19:19
Medlem
jhww82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Man undrar när Ukraina gör en 360 och närmar sig Ryssland istället.

En 360 och de är tbx i samma riktning lol.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jugbandblues
har du några foton eller video från denna invasion? på truppen som nu gått in i ett annat land?

Nej men snälla nån. Finns det någon som förnekar att ryssarna gått över gränsen? Du?
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
En 360 och de är tbx i samma riktning lol.

Just det, menade 180.
Citera
2022-02-23, 19:21
Medlem
Vekrusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Och? Karelen är ett traditionellt finskt område. Kaliningrad är ett traditionellt tyskt/preussiskt område. Västra Finland och Åland är traditionella svenska områden. Och fucking Viborg är svenskt. Döda döda döda döda.

Ja, och Putin accepterade detta, tills värdstaterna började med folkmord mot ryssarna som bodde där. Först Georgien, och sedan Ukraina. Jag tycker att det finns en tydlig skillnad där. Alla länder kan självklart inte återta sina största ytor någonsin, inklusive Stormakts-Sverige.

(Finlands förlust av Karelen var f ö sorglig, och Sovjet var en otäck plats.)
Citera
2022-02-23, 19:22
Medlem
Ziayas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Du får kontakta Vita huset och be dem sluta skicka ut kommunikéer var och varannan dag om att Ryssland är på väg att inleda en fullskalig invasion.

Kanske lugnar ner din bekants släktingar.
Ryska trupperna står de facto vid gränsen några mil från där de bor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in