2022-02-24, 10:18
Medlem
Allt nonsens om att Ukraina måste få välja själva om de ska gå med i nato eller inte...

Ukraina har valt. Deras folkvalde president valde 2014 att inte närma sig EU och Nato och blev då omedelbart avsatt i en statskupp stödd av EU och USA. Ukrainas påstådda rätt att välja sida gäller således enbart om de väljer "rätt"!

Kriget startade då, inte idag. Det Ryssland gör nu är att avsluta det och min gissning är att detta krig kommer att skötas oändligt mycket mer civiliserat än USA/EU/Sveriges krig i Irak, Afghanistan, Syrien och Libyen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minime-
"Volodymyr Omelyan
6th Russian military aircraft is down"

Om det fortsätter i den här takten så har Ruski ingen arme kvar snart.

Svårt att bilda sig en uppfattning. Båda sidor försöker ju downplaya egna förluster, och hävda att den andra sidan har mer omfattande förluster.

Informationen på nätet nu rör sig blixtsnabbt, och där är massa propaganda från båda sidor.
Finns videos från ryska soldater, från Ukrainska civilister osv, som är icke-filtrerade, och de ser inte bra ut för Ukraina i dessa. Ukrainska drönare som skjuts ned, missilier/raketer som träffar militära Ukrainska mål över hela landet, stridsvagnskolonner som rullar in i strategiskt viktiga städer, ryska attack-helikoptrar som attackerar viktiga mål osv.

Tror Putin har planerat det här i många år, och att den ryska armén har rätt så bra koll på Ukrainska positioner/arsenaler. Man försöker slå stenhårt nu med full kraft innan väst och Turkiet börjar skicka mer än hjälmar, javelins och ett antal drönare.
Citera
Medlem
fishANDchipss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Förmodligen lögner som ska få Ukrainare att inte tappa moralen, finns information som säger att många redan gett upp sina positioner och kastat sina vapen. När de väl gäller så vill inte folk dö helt enkelt, speciellt när du vet att ryssarna är påväg.

Ja, mycket möjligt att du har rätt. Så lös information om händelsen som svävar runt just nu så jag fortsätter min jakt på källor.

Anföll ryssarna ens med flyg? Jag vill få det till att det var raketer som landade runt om i Ukraina.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
Fullständigt jäkla obegripligt. Men det är bara att konstatera att ryssarna är funtade så annorlunda i huvudet att jag aldrig kommer kunna förstå dem.

Bara för att ta ett exempel som får det att snurra i skallen på mig:
Ryssland påstås alltså vara en demokrati. Men i vad för sorts demokrati kan folket vakna upp en morgon och få höra att regeringen på eget bevåg, utan att ens förvarna dem, startat ett omfattande invasionskrig med potentiellt apokalyptiska följder? Man har till och med in i det sista givit försäkringar om att man inte ska invadera -för jag kan inte tänka mig att Kreml sagt en sak till omvärlden, och samtidigt gett det korrekta "inside scoop" till sin egen befolkning. Det hade vi hört om i så fall.

Även om ryssarna nu stödjer invasionen i sig - hur kan de tycka det är ok att regeringen rent ut ljuger för dem och inte ens givit dem chansen att invända?

Det är ju en verkligheten du vaknar upp till själv varje morgon med västerländska medier ständigt ljugandes om allt mellan himmel och jord.

Sen när talar några av våra politiker sanning? Sen när får vi rösta om stora viktiga frågor? Vi röstar fram partier som lovar det ena och gör det andra när de kommer till makten.

Vid nästa val lovar det igen och idioterna i det här landet går på samma skit om och om igen.

Vi är totalstyrda av dessa karriärdrivna politiker som suger på EU:s spenar. Vi är verkligen inte en demokrati.

Tror folk inte förstår vad demokrati innebär. Det handlar inte bara om att rösta blått eller gult - det handlar om att de sedan ska hålla de som lovar vilket de inte gör. Det är motsatsen till demokrati.

Det Ryssland gör nu är det jag hade hoppats Sverige gjort om vi varit i samma sits.

Oavsett vilken politisk hållning man har så är NATO ett oerhört stort hot. De är styrt av USA som dessutom expanderar baser i Europa hela tiden och om Ukraina faller in i det ledet är Ryssland hotat på riktigt.

Man måste se BORTOM Ryssland - Ukraina och förstå politiken bakom det hela - se vilka schackpjäser som flyttas hela tiden. USA och NATO är vad detta handlar om. De är så nöjda nu när de får sitt krig och sin anledning.

Påhejade av ignoranta, korkade befolkningar de skiter fullständigt i.
Citera
Medlem
-Wolfcastle-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smultronkungen2
Men det går väl åt bägge håll? Så de som vill göra sig av med folks rättigheter kring att bestämma över sin egen kropp ska flytta till Kina? De som inte köper rakt av propagandan vi får serverad på silverfat från USA som presenteras som den enda sanningen ska flytta till Ryssland och de som köper propagandan och tror på allt de amerikanska källorna säger ska flytta till USA?

Kvar blev det inga invånare i Sverige, lustig situation du eftersträvar. Lever du själv som du lär eller är det känslostormen som skyddar dig från att vara konsekvent i ditt tänkande?

- Må vara att känslostormen som har tagit över här. Men vad som är ännu mer skrämmande är, när folk som du, som tydligen är "hur lugna som helst" vägrar inse fakta. Vad är sen riktig media och rapportering för dig då? Vi bortser från allt som kommer från USA (inte för att jag själv stirrar blind på vad endast sägs där). Men för argumentationens -skull, var ligger sanningen enligt dig? Är det endast det som kommer från Ryssland och Putin? För Putin själv var den som deklarerade invasionen av Ukraina i ett tv-sänt tal. I nästa veva så ser man explosioner i Kiev. Vad annat behöver du? Att ditt eget hus ska fatta eld? Du är väl fullt medveten att krigets första offer är sanningen? Var hittar du styrkan att vara en av dem som ger sig på just sanningen?
Citera
2022-02-24, 10:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Den enda invasionen här är den muslimska invasionen av Sverige som är sponsrad av Andersson och hennes vänner. Finns ingen invasion i Ukraina, ryssarna befriar folket där från främmande makt. Det är redan över och de amerikanska marionetterna är på väg hem till pappa Biden redan.
Så sant, så sant och under tiden som fokuseringen på U har pågått passade Israel på och fällde dödande bomber över Syrien och pappa Biden blev ännu mer tragiskt senil som jordens inbillade befälhavare. Flygande tankar kommer nog att lägga sig när mörkret faller senare idag. Några torsdags pannkakor som tröst kanske? Ukraina kommer att överleva!
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kalleboool
Ja det var succé annars hade hela världen levt under något Nazi-Japanskt styre än idag.

Jag hade föredragit ett globalt Nazi-Japanskt styre, framför mordet på dessa 6 miljoner judar, och de mördade judarna hade troligen själva föredragit det framför att bli mördade.

Och det är inte säkert att Hitler hade mördat några judar alls om de hade accepterat hans styre.
Och troligen hade Hitler låtit USA vara ifred, så dit hade judarna kunnat flytta, vilket ju många judar gjorde sen efter andra världskriget ändå.

Men nu handlar det i första hand om att Ukraina ska ge upp Krim och Donbass, inte att Ryssland ska styra hela världen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricTheRider
Kan inte 🇺🇦 ge upp så det inte blir krig?

Jo men det skickar signalen att gubben kan göra vad han vill utan förluster eller konsekvenser.

Hade du velat ge upp och bli ryss? Nej. Inte om du är normalt funtad i alla fall.

Citat:
Ursprungligen postat av eoku
Jag hade föredragit ett globalt Nazi-Japanskt styre, framför mordet på dessa 6 miljoner judar, och de mördade judarna hade troligen själva föredragit det framför att bli mördade.

Och det är inte säkert att Hitler hade mördat några judar alls om de hade accepterat hans styre.
Och troligen hade Hitler låtit USA vara ifred, så dit hade judarna kunnat flytta, vilket ju många judar gjorde sen efter andra världskriget ändå.

Men nu handlar det i första hand om att Ukraina ska ge upp Krim och Donbass, inte att Ryssland ska styra hela världen.

Skriv "jag är dum i huvudet" utan att använda orden "jag, dum, är, i samt huvudet".
Citera
Medlem
Flying.Swines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det börjar nysas om nyheter att Putin redan nu anser att västvärlden är deltagande på Ukrainas sida.

Ingen klar källa ännu, och ej klart vad som menas men antagbart är Putin anser att väst ju har försett Ukraina med vapensystem/militärt material som nu används.

Helt sanslös utveckling om det stämmer.
Som jag tidigare sagt, radera ut USA så är alla problem lösta. Det är det landet som skapat allt detta kaos. Om Ryssland och Kina är smarta så gör atomvinter av USA efter detta.
Citera
2022-02-24, 10:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Neltet
Finnarna står emellan Ryssland och vi fria västnationer.. Hoppas Finland tar hand om invasionstrupperna så vi slipper se packade ryssar på Stockholms gator

Varför inte ta Sverige först och invadera Finland från sjösidan och svenska gränsen i norr? Jag tror Finland har bättre försvar längs ryska gränsen.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av utred
Nu har ju USA och NATO en verklig och konkret chans att gå in i Ukraina och slå tillbaka och få Putin i galgen och sedan befria och göra Ukraina medlem av Väst o NATO ! det är ju uppenbart för alla att Putin blivit galen och är en fara för hela världen...

NATO har alltid en konkret chans att starta ett tredje världskrig och förgöra världen. De flesta av oss tycker att det är en dålig idé.

Putins invasion av Ukraina understryker att USAs roll som världens enda supermakt är över. Alliansen Kina/Ryssland avancerar sina positioner, och i Vita huset ... well ... Sleepy Joe är precis så sleepy som Trump sagt att han är.

Putin har redan vunnit slaget om Ukraina. Frågan är vad det innebär för Europa?
Citera
Medlem
DikTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flying.Swine
Det är tack vare de gått med i NATO som hotet ökat. USA vill äga världen och använder Europa som buffert. USA har inget emot om Europa blir utraderat. Det är därför Putin borde tala klarspråk och tydligt säga att om NATO kommer för nära Ryssland så är det USA som upphör att existera. Det är det enda språk terroristerna i D.C. förstår.
Är du emot, rent generellt, att mindre länder ska få bestämma sin egen väg själva?
Eller menar du att USA tvingade baltstaterna att gå med i Nato?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in