2022-02-24, 11:53
Medlem
Overminds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IT-snubben
Jag förutsätter att Sverige kommer ge asyl till de från Ukraina som eventuellt söker sig hit. Annat vore konstigt då vi glatt gett asyl till tusentals afghaner, somalier och annat.

Nu är det enligt Maggan kärringen att det är "första säkra land" som gäller och att det finns "flertal länder innan man når Sverige". För 1 år sedan var SD rasister och mördarbarnNazister för att vilja hjälpa på plats i stället för ta emot flyktingar.

Nu idag, är det sunt förnuft.
Citera
Medlem
Bajslukts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Kinas vänskap med Ryssland är grovt överdriven, både av Ryssland som vill framstå som stadigare och rysstroll på forumet som vill detsamma. Kineserna bryr sig om sig, Ryssland är på sin höjd ett verktyg för dem som de kan utnttja, absolut inte en vän.
Skitsnack, du vet inte vad du pratar om.

Med största sannolikhet har du inte läst någonting om Rysslands och Kinas relationer, utan har bara fantiserat ihop hur du tror att det bör vara.

Du kan börja med att läsa här: https://en.wikipedia.org/wiki/China%...ssia_relations
Citera
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Americanwest
Den armen lär ge upp snart, all viktig infrastruktur är utslagen som luftvärn etc.

Nej. Ukrainas försvar ger inte upp. Bombningarna från luften som inlett kriget kommer fortsätta på samma vis i morgon också. Sedan väntar det riktiga blodbadet, invasion med ryska pansarvagnar och marktrupper. Kommer bli mycket närstrider mellan ryska och ukrainska pansar och infanteriförband.

Jag tror Putin missbedömt situationen. USA kunde inte ockupera Afghanistan, hur ska Ryssland kunna överta det gigantiska Ukraina med en mycket väl utrustad och motiverad militär och civilbefolkning! Jag tror på ett utdraget och mycket blodigt krig kommande månader.

Putin har siktet inställt på Kiev. Här kommer vi få se ryska trupper om kameran inte slås ut:
https://www.youtube.com/watch?v=K_ktlQnDr8A
Senast redigerad av Hegamon 2022-02-24 kl. 11:59.
Citera
2022-02-24, 11:54
Medlem
Trodde man att sanktioner skulle avskräcka?
Generellt sett har kritiken av hur det politiskt korrupta Ukraina varit obefintlig, liknande som med andra östländer i EU, så länge de är pro väst/EU (och låter västs finansintressen härja fritt) är man tyst, går de emot detta (Ungern, Polen) går kritiken upp i falsett. Jeltsin var den sanna demokraten, om än med lite ”problem” men lät utländska finansintressen härja.

Nu låter det som allt varit frid och fröjd sen Tyskland drog i gång vk2. En något selektiv historiesyn, men de är väl bara lite glömska, hur var det med Jugoslavien, Kosovo, Cypern, Irland och europeiska kolonialmakter krigade och härjade i “sina” kolonier som ville bryta sig ut och bli självständiga efter WWII. Och då hade dessa kolonier varit integrerad med moderländerna längre än Ukraina existerat.

Så sanktioner som att stoppa gasledning som ännu inte öppnats ska utgöra ett kraftfullt straff? Ryssland ska straffas men förväntas fortfarande hålla befintliga gasledningar och oljetransporter öppna?

Om det inte förändrats radikalt har Ryssland inte några nämnvärda skulder i utländsk valuta. Men det kan även vara ett tecken på låg global närvaro. Få storbolag som opererar i utländsk valuta.
“Although the government’s external debt (i.e. that held by non-residents in both local and foreign currencies) has risen, it stood at only USD 64.5 billion in Q3 2019, with more than 63% of the total denominated in rubles (USD-denominated debt was just USD 22.9 billion, or 36% of the total). Moreover, the government can always draw on its sovereign wealth fund, the National Wealth Fund, to finance part of its investment spending.
https://economic-research.bnpparibas...t&IdPdf=38647”
De beröms även för sk ”starka” offentliga finanser, vilket är nonsens. Det indikerar att de inte utvecklat sig för att klättra uppåt i den industriella värdekedjan. Att vara råvaruleverantör till andra är inget att sträva efter. Möjligen undantag typ Saudi och några till med små populationer som sitter på en gigantisk oljebassäng.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Kinas vänskap med Ryssland är grovt överdriven, både av Ryssland som vill framstå som stadigare och rysstroll på forumet som vill detsamma. Kineserna bryr sig om sig, Ryssland är på sin höjd ett verktyg för dem som de kan utnttja, absolut inte en vän.

Visst, men om man om en tid kan se att Rysslands handel med Kina är vad som håller kriget flytande måste EU reagera mot Kina å kräva sanktioner från deras sida med.

Det handlar inte om att visa vem som är vän med vem när man skickar sanktioner, det är ju att stoppa kriget. Om Kina inte vill stoppa kriget är de på Rysslands sida.
Citera
Medlem
Vad skulle hända om USA hjälper till?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Trump verkar ju gilla Putin fortfarande. Men i stort tror jag på ditt resonemang. Putin kommer inte ha så många vänner kvar efter detta.

Putin har många vänner österut och på andra ställen. Alla håller inte med om NATOS expansion. NATO och väst har skapat den situation som vi befinner oss i nu.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Helt fel information. Ryssland möter inget som helst motstånd vid gränsövergångarna. Den Ryska fredsmission hälsas som befriare. Stora delar av ledningen för Ukraina har flytt från Kiev. Kriget är över till helgen.

Nej Kiev-regimen sprider ut sig. Detta kriget tar aldrig slut.
Citera
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mikie
Det här hade kunnat stämma om man inte hade valt att sanktionera Ryssland på i stort sett alla sätt det det senaste årtiondet.

På det sättet tror i alla fall jag att EU och USAs vilja att sanktionera Ryssland idag bitit dem i röven.

Ett tag såg det ut som att Ryssland höll på att närma sig Europa på ett sätt som aldrig skådats tidigare, men efter sanktionerna har Ryssland blivit tvungna att titta åt andra håll än Europa och helt enkelt vant av sig från dem.

USA och EU kan sätta vilka sanktioner de vill, de kommer inte att ha mer än marginell effekt.

Sen tror jag personligen att Putin nu sitter i någon superhemlig bunker någonstans under ryska tundran utifall att det börjar flyga eldflugor (nukes) åt alla håll och kanter..

Man var tvungna att sätta sanktioner på Ryssland bl a för Kriminvansiopnen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Nä men det verkar ju jättehärligt att bo i högertuffa Ryssland jämfört med vänsterblivna Sverige.
Så tråkigt att min moster inte dog av svält förra veckan.. Om jag bara kunde bott i Ryssland.
Sen på vilket sätt tänker du att diktator putin och hans gangsteranhang inte lever på andras slit?

Har du flyttat till paradiset Ryssland förresten?

Mvh
Du tror på fullt allvar att Ryssland är något slags högerfäste?
Jösses, ja då förstår jag dina märkliga inlägg.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Du är fan dum i huvudet. Så du vill ha ett lågintensivt krig i Europa. Glöm det. Ukraina kommer att förhandla.

Vill ha? Jag vill inte ha krig i huvudtaget, Ryssarna har inget där att göra.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Kina väntar nu på NATOs respons på Ukraina och plockar Taiwan härnäst? Priserna på semikonduktorer kommer att skjuta i höjden och stor del av elektronik blir svindyr. Kommer ta många år innan detta återhämtar sig.

På det stora hela så kommer vi väl se ett nytt kallt krig. Kul.

Orkar inte med människor i tråden som ser fakta mitt framför ögonen men förnekar allt innan det är försent. Att Ryssland skulle plocka Ukraina var en nobrainer.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in