2022-02-24, 12:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Den första flyktingvågen man fick uppleva. Märktes rejält att det dök upp många utlänningar i det offentliga rummet dessa år.

Visserligen en västanfläkt jämfört med hur det ser ut idag men det minnet jag har.

Givetvis enormt ältande i radio,TV och tidningar men allt gick över precis som det kommer göra den här gången också.

Vad tror du har hänt när "allt" är över? Ukraina invaderas av Ryssland och ingen bryr sig mer? Eller tror du Ryssland släpper Ukraina nu för att ....?

Jag menar vad pratar du om?
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Vilken felsägning när hon frågade Stoltenberg, "anti-Hitler, sorry I mean anti-Putin"
Citera
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Har jag tid i helgen ska jag sammanställa massa av dina fånigheter.

.

Hur har du ork? Stackars dig!

Min linje från början har varit att Ryssland och Putin inte är intresserade av att invadera Ukraina. Jag står kvar i detta. Det man vill förutom allt NATO-tjafs naturligtvis är att skydda befolkningen i utbrytarregionerna. Jag har också sagt att Ryssland kommer att slå till med stand-off-vapen om de väljer att ingripa militärt och slå ut hela Ukrainska armén. Det vore ett taktiskt misstag att invadera Ukraina med marktrupper där man tar över huvudstaden t.ex. Det skulle inte ge Ryssland någon större säkerhet. Tvärtom. Och det skulle kosta massor av pengar och Putin skulle tvingas hantera en direkt fientlig befolkning i framtiden.

Jag har alltså inte ändrat mig där. Nu gick det snabbt och händelserna drog iväg. Jag hade hoppats på att Kiev skulle vika sig och besluta om att fullfölja Minskavtalet. Faktum är att jag faktiskt trodde det t.o.m. Där hade jag tyvärr fel.

Nu så röstade Duman om att erkänna de två republikerna med nästan full majoritet. Jag tror inte Putin hade några val även om han mot förmodan inte tyckt så själv. Det jag ser idag är att han verkligen tar med full kraft. Det hade jag heller inte väntat mig. Om det är ett bra beslut får framtiden visa sig. Jag trodde det skulle gå lugnare till.

Men jag har alltså inte ändrat mig eller egentligen grunden haft fel, eller?

Min önskan är som alltid fred men ibland blir man besviken på den punkten.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Låter som att nazisterna inte längre kommer att ha ett skyddat område i Ukraina.

Ukraine needs to be 'liberated' and cleansed of 'Nazis', says Russia
https://timesofindia.indiatimes.com/...g/89757531.cms
Citera
2022-02-24, 12:29
Medlem
Intensivtkloks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JazzinForBlueJean
Har inga praktiska konsekvenser.

Se hur Ryssland satts i dopingkarantän, men ändå får ha med flera hundra atleter vid OS, så länge dom inte tävlar under rysk flagga.
Det kan det nog bli ett stopp på rätt snart, men det är ett slag i luften idag.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Ryssland skulle inte vinna mot Nato även om USA lämnade Nato. Ryssland är inte Sovjet även om Putin och vissa här i tråden så hemskt gärna vill att det ska vara så.

Kanske inte. Tänker att USA’s signalspaning är oerhört värdefull för organisationen.
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Rasismen i EU tilltar i demilitariseringens spår. Ryssar diskrimineras för att Moskva skapar fred i Ukraina.

"Belgium immigration official says "Russians are not welcome here," calls on EU states to stop issuing visas"
https://twitter.com/BNONews/status/1496795482861023234

Nej, vad tråkigt. Alldeles för mesigt eftersom vi behöver deportera mongolerna som redan är här.
Citera
Medlem
Mich13s avatar
Osmaklig ryssofobi från Ukrainas och resten av världen.

Jag har alltid fått lära mig att man ska välkomna främlingar och inte vara främlingsfientlig.

Särkilt våldsamma ryssar ska man välkomna med öppna armar.

**

För att vara seriös, vad tänker senila miffot Joe Biden göra nu då?
Citera
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det räcker med att studera USA's reträtt från Afghanistan för att förstå att deras förmåga att jämna Ryssland till marken = NOLL.

Rent militärt så gick det väl typ 50 talibaner på en Amerikan. Att ösa ryssland med långdistansrobotarär inga problem, det kan de göra på kort notis inom ett dygn. De har också en långt överlägsen flotta jämfört med ryssland. Men den riktiga frågan är vad det skulle åstadkomma: inte ett jädra dugg.. vilket var min poäng.

Citat:
Detta vet Putin som blir rikare och kraftfullare för var dag som kriget pågår genom det ökade oljepriset.

Det fungerar inte så. Mindre efterfrågan på rysk olja gör ryska oljan billigare. Ryssarna får i och med mindre efterfrågan och med en billigare prislapp mycket sämre intäkter.

Den dyrare oljan handlas från annat håll och blir dyr på annat håll för att efterfrågan ökar men utbudet också är otillräckligt.

Att ryssland eventuellt höjer oljepriserna mot västvärlden hjälper dem inte. De här sanktionerna kommer att slå mycket mycket hårt mot rysslands ekonomi.

Citat:
Putin vet att han kan plocka hela Europa som situationen i väst ser ut i dag med Biden i topp.

Nej, alltså.. du har nog missförstått hela grejen. Ryssland är inte någon överlägsen militär stormakt i den bemärkelsen. Att de i storleken av en tre fjärdedelars kontinent går till våldsamt angrepp mot ett pytteland i jämförelse är inte imponerande. Delar av den ryska militären är fortfarande föråldrat även om de rustat upp sig kraftigt senaste åren.

Men det här betyder inte att de har förmåga att ta över hela Europa. Inte om Europa håller ihop dvs. Att ta ett mycket mindre land åt gången på det här sättet är dock möjligt, men nu säger världen "stopp, nu räcker det".

Citat:
Jag hoppas för vår skull att även NATO och dess vänner förstår detta.

Annars är hela Europa snart under Putins styre.
Situationen har ingenting med Biden att göra. Biden har knappt suttit 3 år. Allt det här är helt och hållet Putlers sinnessjuka verk. Det spelar ingen roll vem som sitter som president i USA, Putler hade gjort det här förr eller senare ändå.
Citera
Bannlyst
Mer bilder på tillfångatagna ryssarna 🇺🇦🇺🇦✌️✌️

https://twitter.com/yigitkurt27/stat...08317880053765
Citera
Medlem
spermaoffrets avatar
"On Hitler, I mean Putin"

Första journalisten på NATOs presskonferens. Jag dör, haha.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fillesnor
Det räcker med att studera USA's reträtt från Afghanistan för att förstå att deras förmåga att jämna Ryssland till marken = NOLL. Detta vet Putin som blir rikare och kraftfullare för var dag som kriget pågår genom det ökade oljepriset.

Putin vet att han kan plocka hela Europa som situationen i väst ser ut i dag med Biden i topp.

Jag hoppas för vår skull att även NATO och dess vänner förstår detta.

Annars är hela Europa snart under Putins styre.
Ryssarnas Afghanistanäventyr var ju en framgångssaga
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in