2022-02-24, 17:45
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Men så här man ju hållit i åtta år utan lösning. Du får skylla på framförallt de europeiska ledarna som avfärdade Rysslands säkerhetsintressen för att istället svamla om NATO-medlemskap man aldrig ändå skulle ha öppnat upp för i Ukrainas fall. Man hade ju kunnat förmå Zelensky att fullfölja Minskavtalet. Istället öste en del länder avancerade vapen och ammunition över landet.

Jag har också sagt att det har funnits en fredlig lösning på detta och länge trodde jag att man skulle nå dit d.v.s. att Kiev slutligen följer Minskavtalet. Nu har man uppenbarligen från rysk sida förstått att det inte kom att ske. Det är väldigt sorgligt att det blev så

Kom också ihåg att det var Duman som i princip enigt röstade igenom att man skulle erkänna regionerna. Jag trodde iofs att Putin skulle hålla på det men det finns ju gränser för hur länge han hade kunnat hålla emot. Det är ju liksom inte så att han skulle kunna vakna upp en morgon och besluta sig för att lämna tillbaka Krim och kanske gå med på andra eftergifter mot NATO för att behälla freden. Då skulle han inte bli långvarig som president tror jag.

Det är Ukrainas befolkning genom opinion som tagit upp Natofråga, inte dess ledare eller annat land.
Där är utgångspunkten.
En folkopinion kringgår och överröstar eventuella avtal, även om Dontesk och Luhansk ej deltagit i Minskavtalen.
Ryssland har däremot deltagit och skrivit under bägge Minskavtal.

Koka ned det, och man får att Putin påpassligt utnyttjar faktumet att regionerna ej deltagit i avtalen:
Detta passar för Putin just nu, och han struntar uppenbarligen i att han skrivit på dessa avtal.

Duman står under Putins inflytande, tro inget annat. Makten finns under en enda person i Ryssland - Putin.

Till sist, hur skulle Kiev kunnat följa Minskavtalen då inte Luhansk och Dontesk skrivit på? Omöjlig ekvation.
Putins erkännande av dessa regioner kan med ett mått av europeisk vånda ses okej.
Men att han går in i hela landet militärt - Ej ok. Det kan aldrig bli okej, eftersom han använder regionernas utevaro ur Minskavtalen som en anledning att gå in, snarare än att han öht bryr sig om dessa regioner och deras styres mål.
Han bryr sig mer om sitt eget mål, annars hade han stannat inom dessa regioner militärt.

Åtta år med så mkt folkvilja är ingenting.
Sådant här tar tid, och Putins efterträdare är väl den som diplomatiskt hade kunnat komma till skott.
Men Putin verkar av någon anledning ha bråttom, samt uppenbarar sig skraj inför väst.
Varför?
Inget västland har hotat Ryssland. Inget västland har något intresse för Ryssland i den bemärkelsen.
Nato är en gammal kvarleva med mjuk världsagenda - Man övar försvar.
Ryssland har i modern tid bara övat attack.

Man har svårt att komma runt detta, oavsett övertygelse.
Jag personligen ger hela mitt stöd till Ukraina i detta. Även till Nato/väst.
Samt jag är ofärgad, och vill gärna kunna se saker från ett helikopterperspektiv.
Citera
Medlem
SilentVictorys avatar
Putin kommer inte ge sig förrän alla hans mål är genomförda. Vad dessa nu är.. Begriper ni hur ofantligt mycket pengar alla dessa truppförflyttningar har kostat? Och vad det kostar att ha allt i rörelse?

Det går inte att backa ur detta, han har gått all-in nu. Ett redan fattigt land blir ännu fattigare. Han kommer förstöra livet för flera generationer framöver.
Citera
Medlem
CommieHunter1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drozdovsky
Min slutsats efter att ha följt primärkällor under dagen är att det ukrainska försvaret inte existerar längre, det finns ingen organisation och all infrastruktur är i princip förstörd. Under de första 3 timmarna på morgonen avgjordes allt. Flygvapen, luftvärn, radar, lager, baser - väck.

Vet ej om det nu kommer att övergå till någon form av gerilla-krigsföring.

Hur många normalt funtade är beredda att leka (i bästa fall) organdonatorer?

Kiev efter nattens intervention:
https://img.welt.de/img/bildergaleri...On-Ukraine.jpg
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av SoberDay
Varför bombar man små byar i Ukraina där det endast bor civila??

Man är det man vill uppnå med det?

Folkmord. Eller "avnazifiering" som Putin har mage att kalla det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Samma här. Värst vad du vet mycket. Kan man få en källa tack , annars har det aldrig hänt
Du först. Du kom med första påståendet. Klarar du inte det har det aldrig hänt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stalin Jr.
Vi får se hur det blir nästa vecka för min åttaåriga son i skolan efter sportlovet. Han har en rysk pappa och har redan blivit mobbad för det. Blivit kallad ryssjävel osv av de andra barnen som tydligen lärt sig allt det hemifrån. Kanske man borde flytta från Sverige? Några bra förslag på länder där rysshatet inte är så starkt? Och säg inte Ryssland för dit vill jag inte flytta.

Nordkorea?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Nej, de är inte två självständiga republiker.

Enligt ryssland är dom det och med ryska soldater på marken kommer det att så förbli.
Citera
Medlem
Synd att USA inte har Trump som president, han fick t.o.m Nordkoreas president att gnissla tänder.
Citera
2022-02-24, 17:46
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
USA skulle släcka hela Ryssland på 24 timmar om det behövdes.

I frågan om militärt styrkeförhållande så skulle jag säga att Ryssland är jämförbart med Frankrike typ.

Då är Kina en betydligt tuffare motståndare.

Skrattretande kommentar. USA krigade i Vietnam under 20 år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nej det gjorde de inte. Jag har CNN igång. Sluta sprida desinformation ditt troll.

Det var ca 20 minuter sedan. En reporter direktsände från en gata i kievs utkant. en reporter gick fram och skulle intervjua några Ukrainska soldater - trodde han. Men det visade sig vara ryska soldater. Det fanns inga levande ukrainska soldater kvar.
Citera
Medlem
lifeabroads avatar
Tror Putin är rädd när hade uttalade sig precis

"He warned that Russia's partners should not attempt to push it out of the economic system."
Citera
Medlem
Kackotopis avatar
Det mesta är nog väst fel, de har petat för mycket på Putin... så pass att han inte hade något val än att markera. Ukraina kan tacka globohomos för allt död och lidande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in