Citat:
Ursprungligen postat av
ShariaInstructor
Min uppfattning är att det går dåligt för Ryssland. Jag fattar inte hur dom skall kunna hålla det lilla dom tagit om dom inte sänder in tusentals politiska kommissarier typ Nikita Chrustjew som en gång basade över jordbruket i Ukraina.
Hur FAN skall man kunna omvända folket? Jag tror inte på detta och den egna militären är nog inte lyckliga.
Omvända folket?
Det behövs inte. Putin är ex KGB. Han vet hur man med terror kuvar simpla medborgare.
Detta är bara rysk imperialism som den har varit sedan 1600-talet. De har ett annat tankesätt. Att ta kontroll över territorier som man alltid betraktat som sina är inget konstigt.
Lite konstigt faktiskt att de lät Finland vara senast de hade chansen. Att de släppte sina ockuperade länder senast berodde ju enbart på att de satte sig själva i ekonomisk härdsmälta för att Reagan hetsade deras ekonomi till konkurs.
Putin som i grunden är av samma kommunist-stuk som han var på den tiden har bidat sin tid och har uppnått de mesta (han är världens rikaste många gånger om) utom att ta tillbaka de länder han var med och släppa på 90-talet. Bäva månde Estland, Lettland och Litauen.
När han är klar med Ukraina och satt dit en egen diktator som tagit kontroll över ukrainska armén så är det baltiska staternas tur att få ducka för raketerna.
Vad gör Nato då? Putin räknar redan med att de aldrig vågar sätta in kärnvapen bara för att rädda några fjuttstater.
Finland lär han ändå låta vara. Förhoppningsvis.
Ingen slump att Ungern och Polen känner sig en aning oroliga också.