2022-02-24, 20:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Ukraina är redan besegrat. Såg rapport. Ingen talade om Ukraina längre, bara om omvärldens reaktioner och vilka sanktioner som skulle införas. Ingen nämnde hur de har det i Ukraina. Finns el, vatten och värme? Mat, bränsle, telefon, internet? Hur många tusen ukrainska tjejer har våldtagits? Hur många tusen ukrainska soldater har plöjts ner i massgravar? Det nämndes att moralen och försvarsviljan var på väg att knäckas bland civila.

Tillhör inte sånt det förgågna? Eller är jag naiv nu? Det känns som andra världkriget och mellanöstern.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johkv637
Jag tror skillnaden mellan Biden och Trump är marginell i sammanhanget. Är för övrigt nyfiken på vad du menar med att Trumps handlingar talar sitt tydliga språk?
Han genomförde det mesta han lovade i valrörelsen. Det han misslyckades med var att städa i träsket. Handlingskraftig med andra ord. Putin och Nalle Phu vågade inte stöta sig med honom.

JB är mer eller mindre hans motsats, han står med en brandkår jämte ett hus som brinner och beklagar och ondgör sig över branden men vägrar agera...

(Tilläggas att jag inte direkt är Trumpanhängare, men i valet mellan Biden och Trump är det ingen tvekan)

Intressant att du tror att Trump skulle sitta still som Biden, du menar att vi hade varit i samma sits idag med Trump som president? Du får gärna utveckla, det är roligt att spekulera om hur olika makthavare skulle agerat.
Citera
Medlem
Davys avatar
Stay Behind syftas på trupper som fortsätter kriget efter invasionen är över. Ukraina har en fin tradition av partisankrigsföring.
Citera
Medlem
"Putin would never have attempted something like this." /Trump

Jag tror Trump har rätt här, Putin väntade in än halvdement president utan koll som inte var tydlig mot Ryssland som Trump var.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Nej det kan de inte, Ukraina har frivilligförband utanför regeringens kontroll och troligtvis skulle inte ens de vanliga styrkorna ge sig även om presidenten sa det. 2014 så var det frivilliga som stoppade ryssarna i Donbas och pressade tillbaka dem.

Du menar "varje meddelande om att motståndet ska upphöra är falskt"?

Det stod så i telefonkatalogen. Men var det någon som på allvar trodde det? Hade Palme sagt "lägg ner vapnen" så hade svenskarna lydigt gjort det.
Citera
Medlem
johkv637s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Somalimonkey
Jag är väldigt oinsatt i detta ämne så rent spontant, ja? Ifall det betyder att jag slipper begrava min familj.
Berätta gärna för mig hur ukraina skulle påverkas av att bli ryskt, för jag var ärligt talat ingen aning.

Ingen aning, men du bryr dig inte om ifall ditt land blir en lydstat och din mark blir fråntagen dig, du har inte längre någon rösträtt. Kul att veta! Det har hänt några gånger genom historien...
Citera
2022-02-24, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ratad
Du är lite sent ute. Det rapporterades om attacker på Hostomel Airport redan i förmiddags. Eller kom det ett ukrainskt motanfall som gått snett?

Ukrainska trupper håller just nu på att beskjuta flygplatsen med artilleri, vi får nog se imorgon vem som gått segrande ur den striden.
Citera
Medlem
Dbloodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Väst verkar livrädda för Putin, han kommer kunna ta land efter land i Östeuropa.

Jämför Putin med ex Macron, Merkel (fd) nu Olof, Boris Johnsson, våra Skandivaniska ledare med Maggan och Co..
Senast redigerad av Dbloods 2022-02-24 kl. 20:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jenshall
Natos fel. Deras pådrivande utvidgning har har gjort vi nu till slut hamnar här. Trump hade rätt om Nato och vi hade aldrig hamnat i detta läge heller med Trump kvar som president. Ukraina är heller inget fungerande land där landets ledning aldrig haft koll på landets östra delar. Det har gjort det aldrig gått ta med dom i EU heller i ett nuläge. EU hade nog Putin kunna köpa men Natoutvidgning är uteslutet. Natos skall skämmas lägger ner denna föråldrade organisation som borde upphört existera när Berlinmuren föll och Warzavapakten upphörde.
Inte ens genomsnittsryssen går på den propagandan och det visades med all tydlighet idag. Grannländerna Polen, Estland, Lettland och Litauen kan sova lite tryggare efter att de i demokratisk ordning ansökt och erhållit ett Natomedlemskap. Ryssarna har tvingat alla länder i närområdet till eftergifter eller oönskade regimer de senaste 80 åren. Det har folken i Centraleuropa inte glömt och känner inte för att utsättas för det igen. Putler med den lilla snoppen har lyckats återupprätta Sovjetunionen så tillvida att Ryssland nu är oönskade i alla sammanhang.
Citera
2022-02-24, 20:39
Medlem
Ryska styrkor har avancerat och är endast 8-10 kilometer från Kiev. Enligt bosnisk nyhetssändning
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zavvehxdxd
Är på riktigt rädd. Vad gör Ryssland om Sverige nu skickar defensiva vapen?
Vad är chansen över att de börjar vevas bomber över Sverige?

Jag har svårt att se hur Sverige skall kunna skicka vapen. Luftrummet är stängt och alla flygplatser är förstörda eller under rysk kontroll.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av InteriorDecorator
Tillhör inte sånt det förgågna? Eller är jag naiv nu? Det känns som andra världkriget och mellanöstern.

Behövs inte längre

De tar sig bara in i Kiev as we spel och avsätter regeringen och tillsätta en ny diktator så är det klart.
Bara att överlämna vapnen
Så kan ryssarna åka hem om en vecka.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in