Citat:
Ursprungligen postat av
galengrek
Det jag tycker är läskigt är att människor i Sverige och framförallt i denna tråd, som speglar samhället och attityden vi har mot krig.
Är att vi svenskar är så jävla bekväma med allt, precis allt.
"Vi skulle behöva vara med om krig" är en hemsk mening jag skulle vilja applicera och få in i svenskars mentalitet. Vi svenskar är så jävla nonchalanta och skulle fan behöva en kok stryk för att förstå allvarligheten som händer runt om europa och övriga världen. Vi har alltid tittat på och tänkt fritt och gör så kallade "memes" och leker med tanken och drar skämt nu när det är ett fullskalat krig. Fågelvägen där jag befinner mig i sverige är det ynka 230 mil till Kiev
Så det jag ser i kommentarsfältet, ja jag blir inte chockad.. men det är fanimej pinsamt vilken låg nivå det ligger på.
Ja, jag håller med dig till stor del. En som vet var krig innebär, vill ha det så långt borta som möjligt från en. Å andra sidan lever vi i en värld där det alltid finns krig, och det är upp till var och en, och varje land, att sympatisera och aktivt stödja parter som har blivit utsatta av oberättigade och orättvisa handlingar.
I detta fall kan, och bör exempelvis Sverige och andra länder göra mer för att stoppa tyrannen som sitter bakom rodret i Kremlin. Det räcker inte med "thoughts & prayers" och fördömma aktionerna. Ett aktivt, effektivt steg krävs, det är den moraliska skyldigheten men tyvärr är det få som följer den.