2022-02-24, 23:43
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Eventuellt ska man försöka ta Kiev i natt.
Ryssarna har luftherraväldet vilket är det viktigaste, och invasionen i söder är framgångsrik.
Odessa, Marioupol, Kharkiv är på väg att falla.

Jag skulle säga det 50/50 om man går på Kiev i natt, det är lite oklart om ryssarna har full kontroll över flygplatsen, ukraina bjöd på rejält motstånd där tidigare i dag.
Får de inte kontroll över flygplatsen så bör de vänta med att gå in i Kiev.

Men vi får vad som händer de närmsta timmarna.
Nej ingen av städerna är nära att falla, tvärtom har ryssarna tagit rätt hyfsade förluster i de områdena.
Det talas till och med om att Ukraina tagit tillbaka kontrollen över Kherson.
Citera
2022-02-24, 23:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Eller är det vi (ni) som är hjärntvättade?
Dom tror verkligen på honom, inget fake det lovar jag
Citera
2022-02-24, 23:44
Medlem
KaptenKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BAB7
Eventuellt ska man försöka ta Kiev i natt.
Ryssarna har luftherraväldet vilket är det viktigaste, och invasionen i söder är framgångsrik.
Odessa, Marioupol, Kharkiv är på väg att falla.

Jag skulle säga det 50/50 om man går på Kiev i natt, det är lite oklart om ryssarna har full kontroll över flygplatsen, ukraina bjöd på rejält motstånd där tidigare i dag.
Får de inte kontroll över flygplatsen så bör de vänta med att gå in i Kiev.

Men vi får vad som händer de närmsta timmarna.
Vart hör du att Mariuopol är påväg att falla? Det är väll rebellerna som ska få leda den offensiven och do. Har ju visar sig totalt inkompetenta. Men jag kanske har fel. Men vad jag läser så verkar UA vara vid gott mod i Öster.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av filifjonken
Jag är politisk idiot, men har försökt läsa mig till ett svar nu, men utan att lyckas. Kan någon upplysa mig om vad Putin är ute efter? Är det bara en fråga om utökat territorium eller har Ukraina nåt som han vill åt?
Fram tills idag hade jag svarat Krim (geografiskt väldigt viktigt och en av orsakerna till att allt började 2014). Men nu verkar han ute efter att byta ut den västvänliga presidenten också när han ändå är igång.
Citera
Medlem
Grovtbrotts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av maxatdunder
Kan väl lika gärna symbolisera krigsfångar?

Man målade även ryska tanks med vita streck eller bokstaven Z.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Kievregimen begick folkmord på befolkningen i Donbass, vars ledare begärde assistans från Ryssland. För att sätta stopp för folkmordet måste Ukraina demilitariseras, vilket nu pågår.

Kievregimen är dock bara en proxy för Pentagon, så de som angripit Ryssland och som utgör ett hot mot Ryssland är förstås USA och Pentagon.

Såg också den informationen och kollade upp det. Det var fake news.
Citera
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FiF
Ryssland har redan blivit attackerat av USA/Nato. Bl.a ekonomiskt attackerade via upprepade "sanktioner" som jag vill kalla hindrande av rysk konkurrens. Men om USA/Natos avsikt inte skulle vara att attackera, krossa, destabilisera Ryssland ekonomiskt eller på annat sätt så kan man undra varför de inte gick med på Putins fredliga lösning på konflikten genom att dra sig tillbaka? Varför detta amerikanska intresse för Ukraina?
Sanktionerna hade inte implementerats om Putin inte invaderade.

Huvudsaken är fortfarande att Rysslands suveränitet kommer vara intakt så länge det är en kärnvapennation.
Citera
2022-02-24, 23:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erskungligahoghet
Att förstå hur Putin resonerar när man tränger in honom i ett hörn är inte samma som att försvara agerandet. Det här hade sannolikt undvikits om inte NATO var så envisa att expandera hela vägen till Putins dörr.

Ryssland och Ukraina hade avtal om Krim till 2042, var invasionen av Krim motiverad efter revolutionen? Absolut. La NATO ner då? Nej då. Hur långt kunde Putin låta det gå?

Man måste förstå vad man själv gjort fel innan man kan börja kritisera andra. Det är trist för Ukraina som hamnar mellan men det är såhär geopolitik ser ut. Det är smutsigt.

Han trängs inte in i ett hörn. Alla demokratiska länder som har gräns mot Ryssland är livrädda och vill in i NATO.

Ryssland har inte ett skit att frukta av NATO. Man måste vara bra korkad för att tro att väst skulle anfalla Ryssland, trots Rysslands kassa militär.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Ukraina vägrar prata med ryska diplomater, det ändå som kvarstår är att fortsätta med invasionen tills Ukraina ger upp.

Ukrainas ledare hoppas det stöd men det är tydligt att stöd inte kommer, man borde ge upp innan man förlorar landet och massa blod spills, men lyssnar man på Ukrainas ledare är han redo för krig..
Det är narcissistiskt av Zelensky att fortfarande inte låta regeringen tala med Lavrov eller Putin trots att han vet om att striden är förlorad. Jag tror att vi kommer få se en Afghanistan i repris ganska snart. (Presidenten stack ju i helikopter ifrån Kabul)
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Här har i lite av den högteknologiska ryska krigsmakten.
Soldaterna sprang tydligen och gömde sig, de litade antagligen inte på sitt träpansar.

https://twitter.com/WW32022/status/1...C5zfOuqcYpAAAA
Citera
Medlem
Sperssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Juggenaut
De har ju inte ens stängt dem ute ur Swift eller infört sanktioner mot Putin.

Utebliven sanktion mot Putin handlar bara om att man fortfarande vill ha diplomatin öppen.

Oligarker med nära band till Putin är dock inte längre välkomna till sina semesterparadis i Europa.
Deras tillgångar i Europa är dessutom frysta.
Citera
Medlem
WordWarriors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zwensson
Befolkningen i EU och USA är splittrad. Tills slut finns ingen gemenskap kvar. Olika grupper vill ha det på olika sätt. Väst kommer falla sönder inifrån. Tills slut är majoriteten araber o afrikanska muslimer. Varför ska vi vita försvara ett Sverige där araber styr? Och varför ska araber strida för vita svenskar?

Härska genom att söndra. Ett gammalt känt uttryck. Judarna vet hur detta fungerar. EU och USA styrs redan av dem.

Ryssland är medvetna om splittringen i väst och att den sittande presidenten i USA är ett svagt kort. Då blir det lätt att flytta fram positionerna på det här sättet och sätta ner stöveln i Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in