2022-02-25, 19:31
Medlem
oresundsbroens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag tycker att vi ska gå med i NATO enbart för att provocera Ryssland.
Låt dom invadera Sverige.
Låt dom hålla på med meningslösa krig och förvandlas till ett ekonomiskt U-land.
Vet du ens vilka konsekvenser ett krig medför?
Citera
Medlem
kajus333s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
En dum jävla fitta som inte har vett att hålla käften. Det här landet är så splittrat och förstört att krigsmoralen är körd totalt i botten. Vem FAN skulle kunna tänka sig att först arbeta och betala 80% skatt för att bekosta ett globalt härbärge för svartskallar och negrer och sedan dö en meningslös död för dessa inklusive vita förrädar-kvinnor och idioter som förespråkar ett kommunistiskt vaccinpass-samhälle?

Vi svenskar som försvarar vårt land försvarar det även för halvidioter som inte vill betala skatt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Berting
Jag välkomnar flyktingar från Ukraina, det kommer ju mest kvinnor och barn. Kanske de som kom hit runt 2015 kan ge plats åt dessa flyktingar och åka hem och hjälpa till att bygga upp sitt land. Få svenskar kommer att sakna dessa figurer.

Ukrainska flyktingar är europeer, och deras samhälle, folkslag och religion är ganska likt det vi har i Sverige.

Varför tror du att blir mest kvinnor och barn från Ukraina som ska söka asyl här pga det ryska angreppet mot Ukraina? Jag tror att det blir som vanligt, att männen kommer och söker asyl i Sverige medan kvinnorna och barnen stannar kvar, exempelvis i Polen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av persona.von.grata
Vi behöver fler trådar. Är det embryo till WW3 så blir det rörigt när alla aspekter ska avhandlas i en tråd.

Amen, man får scrolla oändligt länge innan man hittar någon information om vad som händer på marken, trots att internet svämmar över med filmer och information...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av passport
Kan någon bekräfta om Sverige skickar vapen till Ukraina eller inte?
Det är helt omöjligt att hänga med i den här tråden pga all pajkastning fram och tillbaka.

Kanske det behövs en egen tråd där diskussioner gällande det faktiska taktiska läget mer utförligt diskuteras istället?

Senast idag kom bilder på helt nya NWL från Saa /Bofors som hittats då de övergets.

Made in Sweden - Linköping.

Så... Svaret är ja.
Citera
Medlem
goofers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Ukraina är en självständig stat som själva väljer riktning (öst eller väst). Det är inte en naturlag att de måste vara Rysslands nickedocka. Oavsett utgången av detta krig så kommer ukrainarna för alltid och för all tid framöver att hata ryssen precis som Serbien och Bulgarien hatar turken.

Sen vet jag inte om Biden var så kaxig. USA delade med sig av korrekt underrättelseinfo men sa samtidigt att de inte tänker blanda sig mer i frågan, tyvärr kanske. Lite mer kan vår gamle världspolis göra.

Ja den senila gubben sket väl i blöjan när Putin hotade med kärnvapen.

Jag kanske var mer naiv än lovligt men jag trodde nog väst snabbt skulle gå i koalition och skicka trupper till Ukrainas gräns iallafall.

Ett snabbt FN mandat och sen in och kött bort ryssen.

Men Putin sitter med allas pungkulor och nyper åt.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Woozah
Påstår Ukraina. Ryssland påstår säkerligen noll utslagna. Sanningen ligger nog någonstans däremellan.

Man kan nog dra slutsatsen av förlusterna är hård på båda sidor. Dock fallet det naturligt med mycket större förluster på anfallande sidan det är sedan gammalt. Vi fått se massor av dött ryskt materiel mindre av ukrainskt. Ryssland har ju numerären i materiel.
Citera
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Spersson
Jag tycker att vi ska gå med i NATO enbart för att provocera Ryssland.
Låt dom invadera Sverige.
Låt dom hålla på med meningslösa krig och förvandlas till ett ekonomiskt U-land.

Ja det känns mer och mer uppenbart vilket luftslott Ryssland egentligen är. Putin kommer inte att skönmålas i historieböckerna, det förstår vi alla. Hoppas att väst snart tar sitt förnuft till fånga och ser till att poppa ballongen vi kallar ryska federationen.
Citera
Medlem
dannbaggens avatar
Saker händer snabbt nu i Ryssland. Bara senaste timmen:

- Ryska regimen begränsar/spärrar tillgången till Facebook och andra sociala medel
- Ryska centralbanken går ut med att uttagen från bankomater har ökat kraftig (bank-run)
- Internationella olympiska kommittén rekommenderar att Ryssland spärras från all idrott

Känns lite som det håller på att falla samman? Har Putin gått ett steg för långt?

På väg in till ett säkerhetsmöte alldeles nyss:
https://dynaimage.cdn.cnn.com/cnn/di...274f6c396d.jpg
Citera
Medlem
SwizzerNöts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av iDiot5
Vad snacka du om? Flottan består av F-18 plan o ska bytas ut mot F-35.

F-18 utvecklades på 70-talet och har fått någon facelift. Jag skulle säga att Finlands flygförsvar är äldre än rysslands. Gissar att Ryssland har ungefär lika många flygplan tillverkade på 2020-talet som Finland totalt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ledsen, men Sverige är körda då. Vi kommer förlora minst Gotland. Att då försöka ta tillbaka Gotland mot en kärnvapenmakt är bara att glömma.
Ryssland kommer aldrig kunna ta Gotland.
Gotland är en för viktig ö för hela NATO och Europa.

Så oroa dig inte.
Citera
2022-02-25, 19:32
Medlem
Cents4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tzsor133
Helt ärligt nu. Hur stor är sannolikheten att Putin invaderar Sverige?

Väldigt liten. Skulle vi nu trycka på för NATO så ökar det självklart men det är inte mycket vi talar om. Folk glömmer bort att Putin dessutom blir snart 70 år gammal. Han kommer inte att vara president för alltid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in