Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-25, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Du kanske missade att börsen inte uppdaterade några kurser under eftermiddagen förrän precis innan stängning...

Mellan vilka tidpunkter uppdaterades inte börskurserna? I min värld var allt som vanligt.
Citera
2022-02-25, 00:40
Medlem
Glossuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Nått muffens är helt klart på gång. Kursen fastnålad på 41kr sedan precis innan amerikanska börsen öppnade.
Den flatlinen är allt annat än naturlig sett till resten av dagen. Jag får flashbacks från gme-kriget.

Blev väl inget köp, poker-skojare. Mycket snack å lite verkstad...
Citera
2022-02-25, 00:56
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Blev väl inget köp, poker-skojare. Mycket snack å lite verkstad...
Om sanningen ska fram glömde jag helt av sbb under gårdagen. Det hände som bekant en del annat.
Det var precis när jag postade som jag kom på att kolla sbb och noterade den sågtandade flatlinen. Spännande.

Men jag lovar att jag ska in under 40 vid nästa chans.
Citera
2022-02-25, 01:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Om sanningen ska fram glömde jag helt av sbb under gårdagen. Det hände som bekant en del annat.
Det var precis när jag postade som jag kom på att kolla sbb och noterade den sågtandade flatlinen. Spännande.

Men jag lovar att jag ska in under 40 vid nästa chans.

Under 40...?
Citera
2022-02-25, 08:42
Medlem
Lagerkommandants avatar
Nya riktkurser från Pareto och Arctic.

Pareto höjer till köp från behåll. Ny riktkurs 60kr från 59.
Arctic sänker till 68 från 71 upprepar köp.

Batljan köpte ytterligare 500.000 st aktier igår till pris 39,36 kr enligt Finansinspektionens insynshandel
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-02-25 kl. 08:52.
Citera
2022-02-25, 11:31
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Det är nu när folk är rädda och paniksäljer som man gör sina bästa affärer och man har nerver för det. Man ska ju köpa bra lönsamma bolag i dippar. Köp om du vill tjäna pengar på några veckors sikt.
Shortarna måst köpa tillbaks allt de sålt och då stiger kursen snabbt. Var inte idioten som säljer till dem billigt då de ska köpa tillbaks. Håll ut och rid på återköpsvågen.

SBB är mycket lönsamt, nu tar det bara 2.5årsvinster för att köpa hela bolaget. Bolaget har eget kapital som ligger över aktiekursen, man köper alltså till rabatt.

SBB har eget kapital på 84miljarder (63miljarder om man inte räknar med hybridobligationerna). Börsvärderingen idag är på ca 58miljarder, så man betalar ingen premie på börsen. Bolag är ofta värderade till flera ggr det egna kapitalet, så det är ett kap idag !
Så eget kapital per (A+B) aktie ca 58kr och vinst ca 17kr per aktie för 2021, inte illa för en aktie du idag kan köpa för 40kr !
Nu kommer Pareto idag med följande, istort sett kopia av det jag skrev igår.
SBB
HANDLAS MED RABATT FÖR FÖRSTA GÅNGEN SEDAN 2019 - PARETO (Direkt)
2022-02-25 11:12
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Efter den senaste tidens turbulens handlas SBB:s aktie nu med en rabatt mot rapporterat substansvärde, något som inte hänt sedan 2019. Med portföljens stabilitet, ett höjt kreditbetyg i korten och fortsatta tillväxtmöjligheter ger det köpläge menar Pareto i en analys.

"Vi är fortsatt försiktiga på kort sikt med tanke på allt som har hänt på i media den senaste veckan, men vi tror att aktien i slutändan kommer att återfå sin styrka", skriver Pareto som på fredagen höjde rekommendationen för fastighetsbolaget till köp med riktkurs 60 kronor (59).

Samtidigt konstaterar Pareto att bolaget har en förhållandevis hög skuldsättning om hybridobligationerna, som nu redovisas som aktiekapital, räknas som skuld. Med stigande räntor höjer det risken, men SBB har fastränta med löptider på 3,6 år i snitt och Pareto räknar med att SBB får sitt hett eftertraktade BBB+ rating under året och det tar ned risken.

"Med stabiliteten i portföljen, förväntad BBB+ betyg och fortsatta tillväxtmöjligheter via projektutveckling ser vi stor potential i aktien från nuvarande nivåer", skriver analyshuset.
Aktien som pressats de föregående två handelssessionerna steg på fredagen och var vid klockan 11 upp 3,4 procent.
Citera
2022-02-25, 12:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flyer1
Nu kommer Pareto idag med följande, istort sett kopia av det jag skrev igår.
SBB
HANDLAS MED RABATT FÖR FÖRSTA GÅNGEN SEDAN 2019 - PARETO (Direkt)
2022-02-25 11:12
STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Efter den senaste tidens turbulens handlas SBB:s aktie nu med en rabatt mot rapporterat substansvärde, något som inte hänt sedan 2019. Med portföljens stabilitet, ett höjt kreditbetyg i korten och fortsatta tillväxtmöjligheter ger det köpläge menar Pareto i en analys.

"Vi är fortsatt försiktiga på kort sikt med tanke på allt som har hänt på i media den senaste veckan, men vi tror att aktien i slutändan kommer att återfå sin styrka", skriver Pareto som på fredagen höjde rekommendationen för fastighetsbolaget till köp med riktkurs 60 kronor (59).

Samtidigt konstaterar Pareto att bolaget har en förhållandevis hög skuldsättning om hybridobligationerna, som nu redovisas som aktiekapital, räknas som skuld. Med stigande räntor höjer det risken, men SBB har fastränta med löptider på 3,6 år i snitt och Pareto räknar med att SBB får sitt hett eftertraktade BBB+ rating under året och det tar ned risken.

"Med stabiliteten i portföljen, förväntad BBB+ betyg och fortsatta tillväxtmöjligheter via projektutveckling ser vi stor potential i aktien från nuvarande nivåer", skriver analyshuset.
Aktien som pressats de föregående två handelssessionerna steg på fredagen och var vid klockan 11 upp 3,4 procent.
Du glömmer hybridobligationen. Bokföringsmässigt fungerar det, men en obligation är inte att betrakta som ett aktiekapital. Jag har varit inne på det och en social hybridobligation som är icke säkerställd är högrisk när räntorna börjar rulla.
Vi får se hur FED gör med räntor nu när man signalerat ändringar i räntebanan pga Ukraina.
Sker det så är det köpläge i SBB, det håller jag med om.
Citera
2022-02-25, 12:47
Medlem
flyer1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makramento
Du glömmer hybridobligationen. Bokföringsmässigt fungerar det, men en obligation är inte att betrakta som ett aktiekapital. Jag har varit inne på det och en social hybridobligation som är icke säkerställd är högrisk när räntorna börjar rulla.
Vi får se hur FED gör med räntor nu när man signalerat ändringar i räntebanan pga Ukraina.
Sker det så är det köpläge i SBB, det håller jag med om.
Både jag och Pareto nämde hybridobligationerna. Jag såg att börsvärdet var under eget kapital, även om man inte räknade med hybriderna.
Citera
2022-02-25, 13:31
Medlem
flyer1s avatar
Nu ska vi ha kul och squeeza shortarna. Nu ska de få shorts upp i halsen.
Citera
2022-02-25, 15:10
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glossus
Köpte du? Du fick flera chanser under 40:-

Chansen är väl snarare att sälja nu för över 40 kr om man har SBB i portföljen?
Citera
2022-02-25, 17:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Chansen är väl snarare att sälja nu för över 40 kr om man har SBB i portföljen?
Det får framtiden utvisa.
Citera
2022-02-26, 02:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagerkommandant
Nya riktkurser från Pareto och Arctic.

Pareto höjer till köp från behåll. Ny riktkurs 60kr från 59.
Arctic sänker till 68 från 71 upprepar köp.

Batljan köpte ytterligare 500.000 st aktier igår till pris 39,36 kr enligt Finansinspektionens insynshandel
Ja det ser ju fint ut eller vad tror vi nu?
Jag tror att blankarna har hittat helt fel!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in