Citat:
Jepp, och efter så många har frågat mig så sammanfattar denna analytikern det bättre än vad jag kan:
Jag tror väldigt få räknade med en så omfattande operation. Inte ens i Washington heller faktiskt även om de länge talade om en invasion på alla fronter.
Man kanske skulle lyssna lite bättre på vad Putin faktiskt säger.
I’m surprised both of the size of the operation and the type of operation. While I did expect standoff destruction of the nazi units and considered the possibility of standoff destruction of Ukrainian military assets I did not expect to see troops on the ground other than a few Spetsnaz. The operation is much, much more than I expected. Putin & Co surprised me too.https://patrickarmstrong.ca/
Jag tror väldigt få räknade med en så omfattande operation. Inte ens i Washington heller faktiskt även om de länge talade om en invasion på alla fronter.
Man kanske skulle lyssna lite bättre på vad Putin faktiskt säger.
Tack! Det som gjorde att jag inte trodde att Putin skulle göra detta var också att han själv sagt (eller rysk media i alla fall sagt) att det vore olagligt att ens gå in i Donbass enligt internationell rätt.... Som svar på frågan "Varför hjälper inte Ryssland de stackars människorna i Donbass, på samma sätt som Krim?"
Jag betraktade det här lite cyniskt. Det fanns en "workaround" när det gällde Krim (pga flottbasen, enligt mig - men autonomin och rätten att ha en folkomröstning angavs). Jag tyckte personligen det var dubbelmoral - och tolkade det som att Donbass för Ryssland var ett mindre attraktivt område. Man var helt enkelt inte intresserade. Uppenbarligen så ändrades den ekvationen förr Putins del, när det stod klart att NATO i princip skulle få härja ostört i Ukraina, när människorna i Donbass beskjöts och när Zelensky var klantig nog att nämna Kärnvapen. Han trodde nog inte att Putin skulle ta honom på orden! Vem vet?!
Vad du och jag vet - är att trojkan Putin, Shoigu och Lavrov spelar schack på stormästarnivå, i politiken. De har tänkt igenom det här EXTREMT noga. Samtliga är EXTREMT erfarna och skarpa. Sannolikt har de tagit allt i beräkning och har en plan och contingency plans för allt. Uppenbarligen var de beredda att ta alla sanktioner - inklusive SWIFT som kanske läggs på, så smångom. Uppenbarligen har de alternativa gas och oljekunder i Asien.
En sak som jag undrar nu, är om hemliga SAS och motsvarande amerikanska grupper är i UA nu och gör vad de nu gör... men allt från psy-ops till falseflag eller motstånd av topklass. Vad tro du?