2022-02-26, 08:32
Medlem
merrymaidens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jepp, och efter så många har frågat mig så sammanfattar denna analytikern det bättre än vad jag kan:
I’m surprised both of the size of the operation and the type of operation. While I did expect standoff destruction of the nazi units and considered the possibility of standoff destruction of Ukrainian military assets I did not expect to see troops on the ground other than a few Spetsnaz. The operation is much, much more than I expected. Putin & Co surprised me too.
https://patrickarmstrong.ca/

Jag tror väldigt få räknade med en så omfattande operation. Inte ens i Washington heller faktiskt även om de länge talade om en invasion på alla fronter.

Man kanske skulle lyssna lite bättre på vad Putin faktiskt säger.

Tack! Det som gjorde att jag inte trodde att Putin skulle göra detta var också att han själv sagt (eller rysk media i alla fall sagt) att det vore olagligt att ens gå in i Donbass enligt internationell rätt.... Som svar på frågan "Varför hjälper inte Ryssland de stackars människorna i Donbass, på samma sätt som Krim?"
Jag betraktade det här lite cyniskt. Det fanns en "workaround" när det gällde Krim (pga flottbasen, enligt mig - men autonomin och rätten att ha en folkomröstning angavs). Jag tyckte personligen det var dubbelmoral - och tolkade det som att Donbass för Ryssland var ett mindre attraktivt område. Man var helt enkelt inte intresserade. Uppenbarligen så ändrades den ekvationen förr Putins del, när det stod klart att NATO i princip skulle få härja ostört i Ukraina, när människorna i Donbass beskjöts och när Zelensky var klantig nog att nämna Kärnvapen. Han trodde nog inte att Putin skulle ta honom på orden! Vem vet?!

Vad du och jag vet - är att trojkan Putin, Shoigu och Lavrov spelar schack på stormästarnivå, i politiken. De har tänkt igenom det här EXTREMT noga. Samtliga är EXTREMT erfarna och skarpa. Sannolikt har de tagit allt i beräkning och har en plan och contingency plans för allt. Uppenbarligen var de beredda att ta alla sanktioner - inklusive SWIFT som kanske läggs på, så smångom. Uppenbarligen har de alternativa gas och oljekunder i Asien.

En sak som jag undrar nu, är om hemliga SAS och motsvarande amerikanska grupper är i UA nu och gör vad de nu gör... men allt från psy-ops till falseflag eller motstånd av topklass. Vad tro du?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lucas49
Ukrainarna verkar i alla fall försvara sitt land ända in i kaklet. Eftersom det är det enda språk den labile lille Putin förstår så är det väl det språk Europas regeringar också måste använda. Putin har ju bara ockupationsstyrkor, fredsbevarande styrkor kan ju aldrig verka under rysk flagg.

Positivt, svenska folket vill nu att vi öppnar upp vårt land för ukrainska offer som flytt undan för den ryska aggressionen. Sedan kan vi ju kompensera med att slänga ut alla dessa bastarderna från russia som finns i vårt land så att lite rättvisa skipas.

Ja Putin har def. gått långt över gränsen för sunt normalt agerande när han nu attackerar Ukraina så frisk kan han absolut inte vara. För att som lille Putin uppvisa schizofrena symptom genom att hota allt och alla som upplevs som hot är ju ett beteende som är allt annat än normalt. Är dessutom bara hos envåldshärskare som denna sjukdomen av inbillad förföljelse verkar bryta ut. Är han rädd för att tvingas av tronen kanske. Att hotet finns närmare honom, ja rentav bakom Kremls murar?

Putin hade ju vilket som bestämt sig för krig mot Ukraina för länge sedan men som den udda varelse han är så njöt han utan tvivel av väst försöka att lugna ner situationen och krigsrisken. Så Putin är svag i grunden men också slug som en fullblodsnarcissist.
Hej "Lucas49"
Tänk om du skulle ta ochbläsa på lite om bakgrunden till det vi ser idag??
Håll med om att det kanske inte skulle vara så tokigt..eller hur?
Men risken är väl att din vänsterglobalistiska syn skulle få sej en riktigt tung smäll när denninte går hand i hand med verkligheten..
Varför blundar du för verkligheten?
Sanningen är ju att Ukraina inte följt ingångna avtal.
Den nazistiska Zelinskyjuntan har inskränkt ryssarnas rättsliga befogenheter.
Drygt 13000 har fått sätta livet till i inbördeskriget.
Över 800.000 är hemlösa.

Det är de vänsterglobalistiska krafterna i världen som nu ser sin chans att erövra mer mark i egoistiska syften.
Fortsätter globalisterna på detta vis har vi snart betydligt större problem att lösa framöver.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
UKRAINSK MILITÄR: 3 500 RYSKA SOLDATER DÖDA

Dödstalen hittills under invasionen är oklara. Den ukrainska militären påstår på Facebook att 3 500 ryska soldater dödats i samband med invasionen, och att 200 har gripits. Militären skriver också att 14 ryska plan, åtta helikoptrar och 102 pansarvagnar har eliminerats. Ryssland har inte uppgett några förluster.

Putler som censurar internet anger 0 förluster..

Jävlar om det stämmer.
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Jag tror att upplösning kommer ganska så snart. Den ukrainska militären kommer att ta över makten i Ukraina och Zelensky flyger till Washington om inte Azov-bataljonen avlivar honom före det.

Jag trodde ett tag igår att han skulle vända sig till Moskva men tydligen är han fast i kokainruset och tappat kontakt med verkligheten.

Dela ut AK4: or till allmänheten!

Du är uppenbart helt tappad, ryssarna kommer att dödas när de minst anar det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NisseD
Jaha, så nu är det Ulrainas fel att de försvarar sig? Rysslands krig verkar gå sådär för dem, så förstår att desperationen börjar bli stor.

In med mer manpads och antitank-vapen, Ukraina lär få veta exakt var alla ryska styrkor är från NATO.

Kommer bli jobbigt för Slaktareni Moskva detta.

Folket ska givet försvara sig för det strider för sina liv. Däremot styret i Ukraina vet vad det handlar om men ej folket, lite skillnad.
Citera
Medlem
Ryssland verkar verkligen ha dragit sig tillbaka en bit nu. Inte hörts ett skott runt Kiev på typ 2 timmar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Ukraina klarar detta med hjälp av vapen från väst och en patriotisk järnvilja.
Vi står alla bakom er mot Ryssland!
Putin ska bort på ett eller annat sätt.
Nu har han skitit i det blå skåpet!

Molotov cocktails i händerna på kvinnor och barn är inte vapen från väst. Det är bara patriotisk järnvilja.
Citera
Medlem
t.bundys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Determinister
Jävlar om det stämmer.

Minst.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drommar
Ukraina klarar detta med hjälp av vapen från väst och en patriotisk järnvilja.
Vi står alla bakom er mot Ryssland!
Putin ska bort på ett eller annat sätt.
Nu har han skitit i det blå skåpet!

Förhoppningen rent militärt blir att göra detta så långdraget som möjligt.
Förhoppningsvis nås då en punkt när någon avrättar svinet Putin internt.
Ett enda skott i hans enorma huvud är allt som krävs.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Men flera skribitenter uppmanar Ryssland som en stormakt där alla människor lever i lyx?

Det finns säkert några stycken i Ryssland som lever i lyx. Konstigt vore det väl annars med tanke på att landet har ca 150 miljoner invånare. Men majoriteten lever i fattigdom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ballongmannen2
Ni som inte tror Putin kommer in i ukraina, vad händer när han plockar fram atombomberna? Ryssland har flest atomvapen/bomber på hela planeten.
Varför skulle han använda dem?
Citera
2022-02-26, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tedrom
Ukraina kämpar på bra. Även om de kanske i slutändan inte skulle vinna så säljer de sig dyrt och ser till att åsamka Ryssland stora och svidande förluster. Indirekt är deras kamp också vår. Dvs Sverige och övriga länder i riskzonen för Putins stormaktsambitioner.

Jag har tidigare frågat om Putins kommande planer, men ingen verkar fatta frågan.
Om Putin lyckas kontrollera Ukraina, om han får sin osannolika promenadseger, då hamnar han axel mot axel med Polen/NATO. Knappast en strategisk förbättring. Vad gör han med den friktionen? Är Putin så fläng att han ger sig på Polen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in