2022-02-26, 12:00
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det finns många exempel i historien på terrorbombning. Du får använda wikipedia eller google etc. Men det Ryssland nu gör i Ukraina är att demilitarisera landet och skapa fred. Detta görs genom att angripa militärt relevanta strukturer och övriga militära mål och hittills har den ryska fredskampanjen i Ukraina varit mycket framgångsrik.

Det är Kreml, Putin och kanske några till som kallar det "fredskampanj". Det är aggression, krig och ett anfall på en suverän stat.
Citera
2022-02-26, 12:00
Medlem
Aeonas avatar
Senaste rapporten från det brittiska försvarsdepartementet. Ryssland har otroligt nog ännu inte etablerat luftherravälde och lider betydande förluster. Oavsett på vilken sida man står i konflikten går det inte att vara annat än imponerad över det ukrainska motståndet mot en (på pappret) överlägsen fiende.

https://twitter.com/DefenceHQ/status...20235179556864
Citera
2022-02-26, 12:01
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
https://edition.cnn.com/europe/live-...-22/index.html

Om det stämmer är detta en politiker andra politiker bör ta efter...

Medan majoriteten är råttor som flyr så stannar sanna ledare kvar och leder försvaret.
Citera
Medlem
Loels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jhww82
Garanterat att rysk statsmedia inte kommer visa denna video haha.

Snacka om demoraliserande för de ryska styrkorna när vanligt folk grillar dem inuti sina militärfordon

HERREJÄVLAR vad effektivt det var med molotovcocktails, de kommer ju brinna inne levande. Nä dra åt helvete....

Funkar det på tanks också eller?!
Citera
Medlem
Rainmans avatar
Hur putin ska kunna byta ut styret i ukraina utan att det blir ett innbördeskrig är en gåta. Så länge inte Zelensky flyr kommer han ses som en hjälte och det ukrainska folket kommer aldrig acceptera en ryss-vänlig regering. Putin har förlorat och efter detta fiasko kommer ukraina, sverige och finland gå med i nato.
Citera
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shakta
Här öser Ukrainare över Molotovs på Ryska inrullande Motorized Infantry. Vilket grillfest.

https://mobile.twitter.com/soleyman_...54388088127490

Verkar som man kämpar på rejält bland Civilbefolkningen.

Denna invasion kommer bli för ryssen en repris på Finska Vinterkriget och fortsättningskriget.

Som kristen värmer det mitt hjärta att få se dessa demoner brinna!
Älskar att se hur motståndsviljan finns bland de ukrainare som slåss för en rättfärdig sak.
Senast redigerad av Lagerkommandant 2022-02-26 kl. 12:06.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det finns flera internationella avtal och många andra komponenter i internationell rätt. Ryssland har i det sammanhanget stöd i internationell rätt för att göra en fredsoperation i Ukraina för att undanröja hotet eftersom internationell rätt förbjuder att man hotar ett annat land.

Vi ska vara glada för att Ryssland undanröjer den ukrianska aggressionen och därmed skapar fred. Ett Ryssland som inte är hotat är bra för oss i Sverige. Det blir ett stabilare Europa.

Den enda aggression som existerar är från Ryssland och ska bekämpas.
Citera
Medlem
ballobass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Yes. Några hundra svenskar har krigat. Visst, någon svensk soldat kanske våldtog någon i Jugoslavien.

Sovjet våldtog systematiskt miljontals kvinnor när de "befriade Östeuropa" i slutet av andra världskriget. Det finns i det ryska blodet.

Ja och du var där och tittade på när det hände då eller?
Citera
2022-02-26, 12:02
Medlem
humanlifes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MidlifeMommy
Ja, jag skulle gärna vilja veta mer om bakgrunden, om USA:s eventuella skuld i att utvecklingen har gått som den har gått. Stämmer ryktena om deras inblandning i Ukrainas inre angelägenheter 2014? (Skulle också gärna veta om det stämmer att de finansierar Navalnyi och ligger bakom ISIS men det är förstås OT här.) Bilden av den ”rasifierade” Obama som fick Nobels fredspris och allt får under inga omständigheter solkas.

Personligen har jag alltså alldeles för begränsade kunskaper men det gäller nog många av ”Putin är bara en jävla dvärg med för liten snopp-mörda alla ryssar-alla som inte köper Bert Sundströms version är betalade rysstroll” också.

Det jag tror mig förstå är att det är handlar om komplicerade bakgrundsförhållanden som inte förtjänar att kokas ner till ett svartvitt och kortsynt tänkande. Och hur chockad och bestört man än är över kriget så kan man ändå tänka tanken att Putin faktiskt handlar rationellt, utifrån sin egen synvinkel. Är han verkligen galen? Maktfullkomlig, psykopat, lögnare, whatever, men kanske ändå mer intelligent än galen?
Ja, naturligtvis finns det en bakgrund här som makthavare och media förtiger och förvränger. Bra att du förstår det och vill veta mer. Jag är förstås ingen expert, jag kan sammanfatta det lilla jag vet av det som är relevant.
Jag följde kriget i Syrien ett tag och såg hur klokt Ryssland agerade, framförallt i förhandlingarna men också militärt. Hur de skyddade befolkningen så långt det gick och pressade tillbaka terrorister och USA som hade varit på väg att vinna. Vad jag förstår så blev de väldigt populära bland folk i Syrien.

En nyckelpunkt i den här konflikten är till att börja med Natos expansion österut. Gorbatjov blev lovad att Natos inte skulle expandera österut, det är dokumenterat. Nu har de gjort det ändå och de är ju i första hand en militär organisation till försvar av USAs intressen och makt.

2014 gjorde man en statskupp i Kiev med hjälp av Väst och nazister. Den hade säkert inte blivit av utan stödet från USA och EU. Krim, Donetsk och Luhansk accepterade inte statskuppen och den nya ordningen. Sedan dess har Kiev fört krig mot Donetsk och Luhansk. Man har dock tecknat avtal om vapenvila och förhandlingar för att lösa konflikten, men Kiev har brutit mot avtalet.
I förra veckan trappade Kiev upp attackerna mot Donbass-området. Nu har över 100 000 flytt till Ryssland.
Trots intensiva förhandlingar i flera veckor mellan Väst och Ryssland, så fortsätter man ignorera Ryssland krav på säkerhet och lösning på konflikten med 4 miljoner invånare.

Förhandlingarna gav ingenting. Våldet ökade.
Vad kunde Ryssland ha gjort istället?
Citera
Medlem
Uranusismightybigs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duffie
Hoppas Stingers är lätt användliga för det är ju inte direkt så att Ukrainska soldater har tid att träna.

Haha kunde talibanerna mot ryssen i Afghanistan, så kan nog Ukrainaren fixa biffen med o hantera en Stinger😉
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Loel
HERREJÄVLAR vad effektivt det var med molotovcocktails, de kommer ju brinna inne levande. Nä dra åt helvete....

Funkar det på tanks också eller?!

Tänk om de va så enkelt att förstöra pansar. Absolut Vodka hade ju haft jobb över huvudet att tillverka fina vapen hahahhahahah
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Ja, jag säger att vanliga civila svenskar aldrig kommer plocka vapen som ukrainarna gör. Skämmigt att leka ball på flashback i trygga Sverige och låtsas att du är beredd att bli kanonmat.

Varför försvara en ledning med sitt liv som inte gör annat än att pissar ner och förtrycker sin egen befolkning? Finns gott om andra vackra platser i världen, jag älskar Sverige och Sveriges landskap men dess ledning under min livstid är inte värd att försvara med mitt liv. Hade det funnits ett förtroende och en anledning till att försvara människorna vid makten hade jag som civil ställt upp i försvaret men i dagsläget skulle jag dra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in