Citat:
Ursprungligen postat av
Lucas49
Nu blev även jag besviken. Du vet alltså inte att Putins attack mot Ukraina är både ett folkrättsbrott och ett svek mot Minskavtalet. Dessutom har c:a 14000 ukrainska medborgare dött sedan Ryssland angrep landet 2014. Vi kan dessutom lägga till offren i det civila flygplan med 100tals oskyldiga passagerare som ju sköts ner av Putin stalinistiska hantlangare i dom ockuperade östra delarna av Ukraina och det med rysk missil. Fakta är inte din grej va?
Men som sagt du får försöka leta reda på lättar offer i din propgandaiver att rentvå lille Putin nu blodiga händer. Lär bli svårt misstänker jag.
Nej nej nej Lucas..
Vill tala om att jag flr det första INTE är någon "Putinivrare". Det är märkligt att så fort man försöker beskriva historien på ett korrekt sätt ska man helt plötsligt bli stämplad som kommunist, fachist och vet faan allt...
Jag har försökt i timtal leta fakta om bakgrunden till det vi beskådar idag.
Generellt kan man ju med lätthet konstatera att Ukraina har en brokig historia.
Ukraina skrev ett av Ukraina signerat och godkänt avtal 2013.
Men bara efter ett tag demonstrerade de proaktiva mot detta, trots ett mycket gynnsamt avtal med Ryssland.
Man störtade Yanokovytz som flydde till Ryssland och proklamerade Zelinsky som ny president.
Sedancdess 2014 har som du skriver nästan 14.000 fått sätta livet till varav en stor majoritet är ryssar och 800.000 är hemlösa. Landet har generellt fått det mycket sämre.
Zelinsky tycker inte om att olika folkgrupper inte talar Ukrainska, så därför förbjöd han andra språk. Ukrainska ska vara det officiella. Något som många motsatt sej då ex.vis ryssar pratat ryska i många hundra år precis som ungrarna pratat sitt språk mm.
Nä själv anser jag Ukraina för landets bästa behöver en ledare och regering som demokratiskt ser till hela befolkningens bästa i första hand.
Då har Ukraina stor chans att utvecklas.