2022-02-26, 17:03
Medlem
jannesvansloss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smaka-mig
Ukrainare som mosar ryska militärt stridsfordon.
https://t.me/CIG_telegram/17888

Håller soldaten en NLAW?

Japp det är en Robot57/NLAW.
Citera
Medlem
sardinisardiniens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tarek90
Fattar inte att folk är tröga och inte fattar att Ukraina inte har en chans mot Ryssland!

Putin vill bara ej skada civila!

Men när stubinen når sitt slut så kommer live kamerorna inte räcka till för att få in allt bombande.
Blir som bäst en pyrrhusseger.

Sen ska han kontrollera hela Ukraina för en lång tid framöver samtidigt som Ryssland ekonomiskt kommer gå tillbaks till stenåldern.
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Tyskland återvänder till sitt nazistiska förflutna - skickar vapen till nynazisterna i Ukraina...eller rättare, tror att de skickar vapnen till dem – för Ryssland lär stoppa dem på vägen.

”Germany has dropped a block on lethal weapons connected to it being transferred, to allow 400 rocket propelled grenade (RPG) launchers to be sent from the Netherlands to Ukraine.”
(The Guardian)

Tyskarna har fått massiv kritik för att de inte skickar vapen till Ukraina, du kritiserar dem för att de skickar vapen.
Allt ligger i var man har sina sympatier eller…?
Citera
https://t.me/CIG_telegram/17868?single

Allt jag ser i tjetjenernas mörka själlösa hatiska ögon är krigsbrott. Usch.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Tyskland återvänder till sitt nazistiska förflutna - skickar vapen till nynazisterna i Ukraina...eller rättare, tror att de skickar vapnen till dem – för Ryssland lär stoppa dem på vägen.

”Germany has dropped a block on lethal weapons connected to it being transferred, to allow 400 rocket propelled grenade (RPG) launchers to be sent from the Netherlands to Ukraine.”
(The Guardian)

Kul att du inte bemött Sovjets vänskap med Nazi-Tyskland. Jobbigt att bli sviken och sedan attackerad gissar jag. Som att ha skapat Frankensteins monster kanske?

Läs på om Molotov Ribbentropp pakten.

I detta krig är Ryssland militärt starkare och den som invaderade Ukraina, du tar väl inte alltför illa upp om Ukraina får lite vapen att försvara sig med. Enkelt att slå någon som är mindre. Men Putin kan stoppa detta och låta alla åka hem igen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JurgenPommerenke
Haha! Oss? Jag slår vad om tusen spänn på att du är invandrare. Du kanske tror att svensken är feg för att vi låter invandrare komma hit och göra lite som de vill. Kan man iof tycka. Men när det gäller ett yttre och mer direkt hot så flyr vi inte.

Jag tror att många invandrare och folk med invandrarbakgrund hade överraskat oss positivt ifall Sverige hamnat i krig.

Med tanke på vilken låg förväntan som ligger på dem.
Citera
2022-02-26, 17:04
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MundoAzul
https://twitter.com/war_noir/status/1497599551116615686

Nu vaknar ryssarna verkar det som och skickar in betydligt fler. Ryktas om att bara 50% av armén nu finns kvar i Ryssland. Alla andra har order om att befinna sig i Ukraina.

Nog för att man ska ha respekt för fienden.. men de ger inte direkt något professionellt eller avskräckande intryck. Fyfan för att ha de där bland civilbefolkningen sen. Kan se det framförmig hur mannen i mitten med sina uppenbara bokstavsdiagnoser går loss på random kvinnor och barn och kortisen till höger (han me de kisande ögonen som står och hyperventilerar i videon) får panik och ger eld mot civila mål.

Vad är poängen med videon dock? Känns mer som att tönten i mitten vill hävda sig och spela in en ball video mer än någonting annat.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sardinisardinien
Putin har verkligen skitit i det blå skåpet. Han inser inte att han precis dragit tillbaka sitt land 100 år tillbaka.

Det enda som kan rädda Ryssland är fria rättvisa val och en ny president.

Vinner Ukraina kriget så lär Putin falla.

Så finns hopp om att det kommer något gott ur det hela trots allt.
Citera
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Coba
Det beror på vad du menar med vinst.

Putins mål eller uppdrag är att militärt vinna över Ukraina och sätta in en marionettregering.

Det har dock visat sig att det finns ett massivt motstånd mot det. Även i de östra delarna. Kanske trodde putin på sina egna tal?
Kriget kommer inte vinnas snabbt kan vi nog konstatera nu.

För varje dag som går desto osäkrare blir putins famtid. Oligarkerna gillar inte att se sina tillgånger gå upp i rök och många militärer och andra vill inte se Ryssland gå upp i rök (här menas ekonomiskt och framtidsmässigt).
För varje dag som ryssland håller igång kriget ju längre tid kommer de backa in i framtiden.
Dels p.g.a. av sanktionerna, dels pga den interna instabiliteten som skapas i Ryssland.

Om de tänker försöka snabba på en vinst med fula medel desto mer accelererar ovanstående.
Den internationella avskyn växer och Rysslands tid som paria blir längre.
Den ukrainska befolkningens avsky växer och det kommer bli nästan intill omöjligt för en marionettregering att existera.
Total järnridå och isolering och repression skulle krävas.
Vilket bara skulle multiplicera ovanstående.

Enligt mig kan putin inte vinna längre. Det är kört och jag tror både han och Lavrov vet det.
Nu vill jag helst se generalerna som också inser detta hjälpa Ryssland genom att hjälpa putin med pensioneringen.

Min gissning är att Ukraina kommer diktera fredsvillkoren. Belägringen av Luhansk, Donetsk och Krim avslutas och blir under ukrainsk kontroll igen.

Mvh
Jag håller i stort sett med, men jag tror att de delar som ockuperades under det åtta år långa kriget från 2014 till för några dagar sedan kommer att vara kvar i Rysk ägo.

Ryssar protesterar också mot Putins anfall mot Ukraina trots att de vet att de blir tagna av polisen och får mycket höga böter med ryska mått mätt (€ 100).

De ryssar vi känner i Ryssland berättar om att sociala media stängs ner och/eller rensas från allt utom recept och gulliga bilder på hundar och katter och så får naturligtvis Putins propaganda vara kvar.
Citera
Medlem
JurgenPommerenkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhatTheHeck
Du idiotförklarad dig enormt just nu. Om ryssen kommer så kommer du älska att du har invandrare i landet som kommer göra stor nytta att försvara landet. Med din mentalitet så lär du spränga dig själv i bitar innan kriget ens nått Gotland.

Om du nu är så säker på din sak! Varför åker du inte till Gotland och gräver en foxhole så du står beredd? Sen kan du invänta att NATO kommer 😂

Haha! Så rätt jag hade. Korkade invandrare som tror att de känner svensken.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trolltestet
Putin bedriver ett tvåfrontskrig. Ett mot Ukraina och ett mot sin egna befolkning.
Det slutar aldrig bra såna krig..
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av yidarmy123
Eller så är det embryot till en ny världsordning vi nu bevittnar? Kina och Indien har inte fördömt ryssarna - just saying..

Indien är bara Tyskland i kvadrat. Har satt sig själv i smeten genom att bibehålla nära ekonomiska och militära förbindelser med Ryssland efter sovjets fall. Indien vill inte stöta sig med Ryssland eftersom det i dagsläget skulle innebära problem för dem, framförallt när de samtidigt är hotade av Kina.

Räkna dock med en snar och rejäl decoupling efter den här katastrofen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in