2022-02-26, 21:58
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaEzz
Som någon annan skrev, det är ingen överraskning. Inklusive det faktum att de Ryska förbanden helt verkar sakna förmåga att verka i mörker, vilket är ett enormt handikapp särskilt i strid i bebyggelse.

Mörkerseende på tanks är väl rätt standard på tanks iallafall, även för tanks ett par generationer tillbaka?
Citera
2022-02-26, 21:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av von Hindenburg
Jag undrar hur många Ukraina har förlorat också.

Det här är absolut katastrof för ryssen om de förlorar 1000 man om dan(även om det skulle vara så att de räknar såväl sårade som stupade).

Många av dessa döda Ryssar är deras yttersta elit

Fallskärmsjägare
Spetsnaz elitsoldater
Infiltratörer
Spanare
Sabotörer
Spioner

Ryssarnas stridsmoral på fotfolket är låg då de insett vad de håller på med. Många som gett upp frivilligt
Citera
2022-02-26, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Herz
Putin har sagt att han kommer driva på den militära operationen sålänge det är nödvändigt. Att förlora striden om Ukraina är inget val, då ett nederlag innebär att den Ryska federationen kommer upphöra att existera då den kommer desintegreras innifrån tack vare allt ekonomiskt, politiskt och militärt tryck som kommer från USA, EU och NATO de senaste 30 åren.

Så i min värld så kommer så mycket blod spillas som är nödvändigt. Detta handlar om Rysslands överlevnad.

Allt detta är ett förebyggande taktiskt steg vitalt för Rysslands framtid. Om Putin vinner snart utan stora förluster så kommer NATO tvingas backa undan från sin anti-ryska ställning eller starta ett världskrig. I det läget har Putin det moraliska, militära och politiska övertaget och alla kommer inse att det är USA som är de riktiga fascisterna och nazisterna som sitter i Pentagon och Washington om de fortsätter provocera Ryssland.
Putin har redan förlorat kriget den finansiella baksmällan blir arr ryssland skickas tillbaks till en tid då sovjets ekonomi anses varit blomstrande i jämförelse. Oligarkerna har ju redan börjat göra sig av med de engelska fotbollsklubbara
Citera
Medlem
Är det någon som sitter på ett objektivt twitter-konto som uppdaterar löpande?
Citera
Medlem
fernebos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Putin kan inte förlora ansiktet. Han kommer se till att han vinner på något sätt.

Han har redan förlorat ansiktet. Även om Ryssland rimligtvis borde vinna kriget så är både Putin och hans land utskämda inför hela världen. Om Ukraina fortsätter att slåss så kommer tiotusentals döda bli följden och storstäder i Ukraina kommer att ligga i ruiner. Ryssland kommer att bli helt isolerat och det kommer att kosta enormt i både pengar och anseende. När även de rikaste oligarkerna och mäktigaste i kretsen kring Putin inser vad kriget fått för följder så kommer Putin att sitta löst. Jag tror inte att det bara blir ansiktet han kommer att tappa.

Fy fan! Detta krig är så jävla korkat. Även om jag inte gillar Putin så har jag alltid sett honom som intelligent och slipad, men att invadera Ukraina och inte ens verka ha en bra plan eller strategi visar bara på att han helt har tappat verklighetsuppfattningen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Man har nu varit utanför Kiev i 48 timmar och inte rört sig en millimeter framåt. Och Ukrainarna får vapenpåfyllning hela tiden.
Vart hittar du källorna på det?
Vad jag kan se överallt så kryper de sig närmre och närmre in mot kärnan.
Visst de får retirera då och då men sedan kriget bröt ut har de verkligen rört sig framåt.

Men visa källan på att de "inte rört sig en millimeter"?
Citera
2022-02-26, 22:00
Medlem
qwerty-66s avatar
Bra av Tyskland! När ska Sverige också skicka ?

"Scholz wrote on Twitter: “The Russian attack marks a turning point. It is our duty to do our best to support Ukraine in its defense against #Putin's invading army. That's why we are delivering 1000 anti-tank weapons and 500 Stinger missiles to our friends in #Ukraine.”"
Citera
Medlem
karlsoons avatar
Det är mycket märkligt att ninte Fifa/Uefa har sparkat ut Ryssland från fotbolls VM kvalet.
Det måste ju ligga i deras intresse att man inte ska stödja att oskyldiga mördas.
Citera
Medlem
Till och med den mest avskyvärda tidningen i Sverige, nämlingen Aftonhoran, har nu uppe nyheten om att Ukraina har återerövrat Sumy. Och det är väl vid norra gränsen.

Det går visst fruktansvärt dåligt för puttongerna.

När blir Putin och Lavror avsatta?
Citera
Medlem
Lysturkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av neret
Du fattar ju ingenting. 1000 kärnvapen är långt mer än tillräckligt för att förstöra planeten flera gånger om. Diskussionen handlar inte om vilken stad som jämnas med marken först. Om kärnvapen tas i bruk skulle det utbryta panik i både Ryssland och Nato och ingen skulle gå vinnande ur den striden. Alla skulle få betala priset.
Planeten återhämtar sig så småningom. Den försvinner inte förrän solen får för sig att explodera. Mänskligheten kanske dör ut i allt väsentligt men det skulle fortfarande krävas 5-6 vätebomber bara för att döda alla i Stockholms län.
Citera
Medlem
Felstavarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Den enda någorlunda trovärdiga källan till ett sådant påstående är väl Pentagon?

Hur skulle en twitter-nisse fått tag på den uppgiften?

Enligt tweeten rör det en uppgift som lämnats till Putin av ryska försvarsministeriet, varav jag för egen del fick reda på detta via Lars Wilderängs rapportering på Cornucopia. Jag är väl medveten om att detta inte är en urstark källhänvisning, men jag sätter ganska hög tillit till att Wilderäng kollar sina källor.
Citera
2022-02-26, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Håll i hatten.

Nu smäller det i Kiev ordentligt.

Ja dom skjuter men vägarna är blockerade. Kiev är som en fästning. Endast ukrainska fordon kommer fram.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in