2022-02-27, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
100% gissning, för det finns såvitt jag vet inga officiella siffror på ukrainska förlusterna förutom att där är 300 någonting civila som blivit dödade.

Men gissningvis skulle ukraina förlora ungefär lika mycket som ryssarna är min gissning. Vilket i dagsläget betyder någonstans mellan 3000-5000 soldater.
Det här är en teori men Ukraina har nog förlorat färre då man har ett oerhört informationsövertag. Man vet var ryssarna kommer ifrån och vart dom är påväg. Ukrainarna kan gömma sig och i princip bestämma var konfrontationerna ska ske. Ryssarna dödade kanske fler första dagen men nu har nog Ukraina. Ett ganska stort övertag, Ryssland verkar ha logistik problem med konvojer av tanks som blir sitting ducks.
Citera
Medlem
Hahaha sverige i ett nötskal.

Sverige kommer ge totalt 100 miljoner kronor ytterligare i bistånd till Ukraina.

Samtidigt fortsätter regeringen betala upp till 80 miljoner kronor årligen till Ryssland.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...and-fortsatter
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
GUVERNÖREN: CHARKIV ÅTER UNDER KONTROLL

Charkivs guvernör Oleh Sinegubov uppger att staden i nordöstra Ukraina åter är under ukrainsk kontroll, rapporterar Sky News.

Under morgonen har rapporterats om gatustrider på Charkivs gator sedan de ryska trupperna avancerat in i staden.

Rysstroll som länkade motsatsen imorses bevisar att de länkar rena lögner.

Är detta sant lär många militärobservatörer i väst höja på ögonbrynen.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag slingrar mig inte. Men det blir lite styltigt eftersom det är väldigt svårt att föra någon som helst konversation med de ryssar som sitter här och chattar under falsk flagg. En ryss skrev till mig igår att han hade gjort lumpen i den svenska armén och kört bandvagn med spakar. När jag påtalade att bandvagnar i den svenska armén inte har spakar utan ratt, så försvann han. Hur fan ska man kunna föra samtal under sådana omständigheter?

Det går att föra en diskussion utan att komma med lögner som du gör. Det får en att tro att du har en agenda här i forumet.

Ja jag kan inte svara på det, ja svenska har ratt, sen om det alltid har varit så vet jag inte.
Citera
2022-02-27, 12:28
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenebris
Har de ledigt i Leningrad idag eller är de flesta ute och köar till bankomaterna?
Det har problem i propaganda maskinen de klarar inte av fakta utan då duckar man eller försöker med jag vet inte vad du säger då faller dem platt, Klarar man inte av svenskan så ska man inte sitta och försöka få ut en propaganda ingen tror på...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Vi snackar om ett folk som kan överleva på brödsmulor och riskorn om det krävs. Du knäcker dem inte i första taget. Tvärtom kan det ge samma effekt som för det ukrainska folket. Hela världen hatar oss, vi måste enas och hålla samman.

Ukraina kommer få stöd under hela kriget från Europa att kämpa ner mongolerna. Ekonomiskt, mat, moderna vapen osv. Sen är ukrainarnas moral på topp, dom har blivit invaderade av nysovjetiska mongoler. I Ryssland har man redan stora demonstrationer mot kriget och Putin, ekonomin har härdsmälta och värre blir det för varje dag. Tiden är på ukrainas sida.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Plus Serbien

Jag är rättad, borde nämnt dem med. Men de stödde väl Ukrainas suveränitet men motsatte sig sanktionerna mot Ryssland? Så typ... stöd men ändå inte?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pontec
3 dagar efter invasionen lyckades man inta en miljonstad som ligger en mil från ryska gränsen. Bra kämpat Ukraina och imponerade av barnamördare V.Puttins trupper att få logistiska problem på en sträcka man cyklar på 20 minuter.

Det finns inga konkreta eller trovärdiga uppgifter på att Ryssland nu kontrollerar Kharkiv. Mig veterligen står Kharkiv fortfarande emot.
Citera
2022-02-27, 12:29
Medlem
Hur många har demonstrerat mot det här kriget i Moskva, 2-3000? Jag vet att de griper alla som demonstrerar men om moskvaborna samlades i tio- eller hundratusentals så kan de inte gripa alla. Jag har lite svårt att förstå varför detta inte har hänt.
Citera
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Jävlar.. NLAW är alltså ett svenskt vapen.

De övriga vapnena som försvaret eventuellt skulle kunna tänka sig skicka iväg är jävligt gamla vapen, som pensionerats. Är det någonting att ha? Bättre än ingenting antar jag.

Tycker ni att Sverige bryta praxisen om att skicka vapen till länder som befinner sig i krig? Är inte det här extraordinära omständigheter? Live to fight another day eller riskera Adolf Puttlers diverse hot? Kan tänka mig att man skulle kunna gå till attack med ryska sabotörer och drönare... men lika bra att de avslöjar sig nu än vid ett fullskaligt krig?
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Plus Serbien

Flera länder lägger sig inte i vilket dom heller inte skall göra.
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BonerBatman
Det som jag lyser mest när jag ser olika klipp är hur mycket de ser varandra som bröder. Känns inte som att ryssen själv vill slåss. När de åker omkring verkar de inte direkt heller ha bråttom utan stannar för att släppa över gångtrafikanter. Vilket skapar luckor i formationerna men ingen verkar bry sig nämnvärt om det. En sak är klar. De har misslyckats TOTALT med att motivera soldaterna. En otrolig missbedömning. Helt otroligt egentligen.

När jag ser intervjuer med tillfångatagna ryssar på 18-20 år se vet de stackara barnen inte vad de gör där och varför de slåss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in