2022-02-27, 15:55
Medlem
Surtrutens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fearreaper
Hur skulle det påverka oss om det händer kärnvapenkrig ?, Orkar inte bläddra flertalet sidor, Är vi skyddade ?, Kommer det bli det ? Vad händer ? Jag är jävligt rädd
Ingen är skyddad vid ett kärnvapenkrig utom de som befinner sig 40 meter ner i urberget.

Samtidigt är det inte så farligt som det låter eftersom ryssarna har små taktiska kärnvapen på "endast 10 kton, så lite mindre än bomberna över Hiroshima och Nagasaki.

Tanken är att dessa kärnvapen ska kunna användas i vanlig strid ungefär som artilleri, raketartilleri och flygbombning.

Min gissning (för det är en ren gissning) är att påverkan på Sverige av ett par sådana laddningar är mindre än hur olyckan i Tjernobyl påverkade oss.

Frågan är väl snarare vad som händer i övriga världen om Putin sätter sin plan i verket.
Citera
Medlem
flipflaps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ullabella8
Nu får man väl avvakta mötet mellan Ukraina och Ryssland vid Belarus gräns men om inget vettigt blir av det måste väl snart Biden bjuda in Putin till ett möte?
Så du tänker att en senildement skall resonera logiskt med en annan senildement? Båda med paranoida drag.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
När sätter Putin Spetsnaz in?

De är insatta ifrån dag 1 men jobbar i det dolda, det finns videos på utskjutna spetzas grupper i kiev och flertalet gripna som försökte infiltrera kiev i ukrainska uniformer. Finns inget verifierat till 100% mer än bilder på utklädda ryssar med samma vapen som spetznas använder. Men de som finns kvar jobbar i det dolda och utför sabotage. Ukraina har ju såklart sina elitstyrkor med som gör samma sak.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av El-Strutso
Vad säger rysk media om kriget. Vad rapporterar dom o hur framställer dom allt? Nån som vet?

Att det går strålande och att ingen Ryssland har dött i princip
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adiaphorous
Du motsäger dig själv! Det är ingen skillnad på hota med kärnvapen och sätta dem på aler.

Jo, det är stor skillnad.

Ex.
Du säger att du tänker slå mig. Jag säger att jag noterar ditt hot och är jag beredd att neutralisera dig och har resurserna för det. Hotade jag dig? Nej, jag svarar på det hot som du utsätter mig för genom att vara på alerten. Slår du mig så är du historia.

Det är detta som nu händer som en följd av Västs hot mot Ryssland i Ukraina.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Fattar du? Det är så JÄVLA frustrerande att ni inte förstår VARFÖR det här händer. Det är så simpelt.
Men vi fattar ju allihop! Putler påstår att det fria, demokratiska landet Ukraina leds av nazist-HBT-judar och skickar dit en fredsbevarande invasionsstyrka som bombar ännu mer fred i Ukraina.
Citera
2022-02-27, 15:56
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felstavaren
Är det någon som vet vad det är för aggressiva uttalanden från NATO som Putin refererar till? Finns det några direkta citat eller har han börjat höra röster?

Hans närmaste viskar nog främst om SWIFT ( inte Taylor S, utan internationella banköverföringingssystemet) som bl a Tyskland ändrat sig om att spärra tidigare idag.

RT väntar till efter demonstrationen i Berlin i eftermiddag med att publicera något väl utvald bild på korthårig tysk med oklar könstillhörighet.

Vitryske diktatorn Lukasjenko antyder att Ryssland kan få möjlighet att ”återutplacera” kärnvapen i hans land.
Då blir det direkt mot NATOs östra kant i Baltikum och Polen.

https://www.rt.com/russia/550766-bel...sia-sanctions/
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av Konfucius2
Fan, jag vill ha lugn och ro.

Hoppas de kan komma till någon slags överenskommelse alltså Ukraina och Ryssland.

Vill absolut inte att det ska eskalera. Vet att det finns massvis med idioter som tycker det är roligt med action ( speciellt de som sett för mycket actionfilmer…).

NATO upplever jag också som krigshetsare….

Jag hoppas det tar slut redan idag. Då undrar jag bara hur vi kommer se tillbaka på dessa fyra nästintill sömnlösa nätter av Ukraina-psykos och ångest? Blir vi trollade?
Citera
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
De har varit mycket runt Kiev efter luftlandsättningarna. De slogs länge om den flygplatsen utanför Kiev. Men många av dem har också dödats och blivit fångar.
Förlorar hans elitsoldater då finns det risk att han använder kärnvapen
Citera
2022-02-27, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
https://www.youtube.com/watch?app=desktop&v=QujVO28z0iQ

Det där är väl inte utanför Kiev
Citera
Medlem
fluff995s avatar
Finns det någon förklaring till varför ryska flygvapnet ännu inte lyckats slå ut det ukrainska, eller bombat ukrainska marktrupperna sönder och samman? På pappret verkar ju ryska flygvapnet ha ett astronomiskt övertag. Är inte stridsflygplanen inom användbart avstånd, eller vad är grejen? För jag antar att de hittills överhuvud taget inte satts in?
Citera
Medlem
Flaklypans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torstenferdinand
Jag hoppas det tar slut redan idag. Då undrar jag bara hur vi kommer se tillbaka på dessa fyra nästintill sömnlösa nätter av Ukraina-psykos och ångest? Blir vi trollade?

Man får hoppas!

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...Ryssland%20ska

"Ukraina och Ryssland ska mötas för förhandlingar, skriver Ukrainas president Volodymyr Zelenskyj på Telegram.

Det meddelar han efter söndagens samtal med Belarus president Alexander Lukashenko.

"Vi har gått med på att möta Ryssland på gränsen mellan Belarus och Ukraina", skriver Zelenskyj.

Lukashenko ska ansvara för att se till att alla flygplan och helikoptrar som är stationerade i Belarus ska stanna på marken under mötet och den tid då den ukrainska delegationen reser till och från gränsen.

"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in