Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2022-02-27, 18:21
  #445
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skojarn
Så, vad är det som egentligen pågår i Ukraina?

Följande förstår jag - Putin vill visa musklerna och att det Ryska riket är "great again". Vad man tidigare åstadkommit är mirakulöst - man lyckades slå tillbaka världshistoriens största offensiv (Barbarossa) och totalt 52 miljoner män slogs i nuvarande Ukraina innan ryssen slutligen kunde tåga in i Berlin.

Sedan dess har världen evolverat och så även den ryska armén, som rustats upp och förberetts i över 20 år. När invasionen nu inleddes tänkte jag att vi har en sensation framför oss - efter 70 år rullar Röda Armén och i en värld där kameror är överallt trodde jag vi skulle få se himlen fyllas med helikoptrar och se hundratals moderna ryska pansarvagnar dra över nån slätt i Ukraina, som typ Slaget vid Kursk fast i 4k.

Nu, flera dagar in i "invasionen", har inte ett skit hänt. Ryska landtrupper ska ju ha gått i land i Odessa och mängder med pansar påstås ha rullat in från norr. Var är Normandie-landstigningen i Odessa? Var är dom här pansarförbanden? Var är striderna?

Då och då får vi något hemmagjort videoklipp på en ensam rysk förbandsvagn eller en ensam rysk lastbil som snurrar runt i nån by eller på Kievs gator. Ibland "tillfångatar" man den ryska soldaten som sitter och gråter där bredvid sin lastbil från 1948. Sen ser man massa ukrainska soldater ligga på rad på en motorväg i Kiev, och väntar på att bli bortsprängda.

Vad är det alltså jag ska tro på? Att samma nation som repellerade Napoleon och Hitler, nu försöker ta över Kiev genom att skicka in en förvirrad lastbilschaufför per dag? Jag ser helt enkelt inte något krig nånstans. Fine, ett höghus i Kiev har fått skador på nåt sätt. Det sprängdes säkert med i Rosengård den kvällen. Jag tänker mig att något av följande skett

1) Putin har missuppfattats. Han avsåg utföra precisionsbombningar och spänna musklerna lite. Ukraina och väst har då blåst upp detta till att en fullskalig invasion är på gång och det står mängder med pansar utanför Kiev, bara att dom inte syns riktigt än.

2) För närvarande har endast förtrupper skickats in, för att kolla om Ukrainarna har något stridsmoral och för att se vilken teknologi Ukrainarna besitter.

3) Förtrupper har endast skickats in för att kolla de egna truppernas stridsmoral, så inte massa ryssar deserterar med den främsta militära utrustningen och lämnar över den till fienden - en PR-katastrof utan dess like.

4) Putin har internt motstånd för kriget och kanske är invasionen saboterad av egna generaler innan den ens påbörjats. Kanske krigar man knappt alls och rapporterar till Putin att motståndet är större än man trott.

5) Putin har fått kalla fötter väldigt fort, när han insåg att han just startade ett krig. Jag kan också bli arg på jobbet och tjafsa med nån för att nästa dag inse att jag överreagerade. Hade Putin bara en dålig dag eller? Han har ju i 20 års tid varit väldigt försiktig, eftertänksam och kalkylerande i övrigt.

6) ?????? Ja, vad för fler alternativ finns det? Att den mäktiga Röda Armén gör sitt bästa för att blitzkriega Ukraina, men Ukrainarnas idé med molotov cocktail gick så bra att hela Zjukovs armé sitter fast i någon by i norra Ukraina för att gamlingarna där kastar molotov cocktails.

Man har väl inte saboterat hela Rysslands anseende, ekonomi, handel etc för en halvmesyr där det Ryska riket ska förlora ett minikrig mot kaoslandet Ukraina? Och om man är seriös med att visa världen vilken kraft man är att räkna med - var fan är musklerna då?

Att någonting väldigt skumt pågår tydliggörs ju av att inte ens RT lyckas rapportera något vettigt alls om kriget. De skriver varken om strider, att hela grejen skulle vara ett missförstånd, vad planen är, eller nånting alls.

Om det här är en rysk invasion så kan man ju dra hem hälften av dom där gubbarna och gummorna som man skickade till Gotland - jag bedömer att ön klarar sig med 50 pensionärer som har varsin molotov cocktail.


Jag är också förvånad över sättet såväl ryssar som ukrainare bedriver krig. Jag har sett otaliga filmer tagna och upplägget är vansinnigt från båda sidor. Jag vet inte hur många filmer där man ser tex bandvagnar med kanon på taket men ingen annan beväpning köra runt själv för sedan få brandbomb kastad på sig. Eller näst intill obeväpnade trossförband om tre lastbilar fångas in. Hittade också en film där en ensam stridsvagn fick soppa torsk. Sedan ser man ukrainare ligga på rad på en bro (som är en måltavla i sig) de ligger så tätt pakade att en granat kan skada/döda flera.m. Jag förstår att förlusterna är stora när de håller på såhär. Undrar om de super mkt för stärka nerverna innan de ger sig ut.

Filmen med bandvagnen som kör över en bil, sådan vagn har jag kört men en äldre variant. De är sladdriga o köra o sådana sladdar händer med dom. Sedan kanske det var fylla med
Citera
2022-02-27, 18:23
  #446
Medlem
Blot-Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Doxycyklin87
Vedervärdigt. Kan Ryssland ockupera hela Ukraina? Nej, det är för stort. Kan Ryssland fullkomligt demolera Ukraina bäst de vill? Ja. Kommer de göra det? Troligtvis ja. Vet USA & Europa om det? Ja. Bryr de sig? Nej.

Kommer sluta så jävla illa allt det här. För oss med. Ryssarna kommer införa sanktioner tillbaka förr eller senare. När de stryper gas och olja så kommer Europas ekonomi som redan är på gränsen till kollaps, att kollapsa.
Mhm. Det känns lite som att gå fram en efter en och peta lite med en pinne på en uppretad björn. Och det är Ukraina som står kvar. Vad som händer lite längre fram står väl skrivet i... Vem fan vet.
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Ja, det är tamefan rena hajpen.

Hur kommer det att se ut om en vecka? Folk tröttnar och återgår till sitt medan eländet i Ukraina fortsätter? Någon enstaka post i sociala medier? Nån artikel? Diverse möten inom EU, NATO och G7. Restriktioner som lättas upp (de är ju också kännbara för väst - utom för USA)?
Nya hajper om nåt helt annat?
Det är inte otänkbart att det bara planar ut och att saker och ting återgår till det (tja...) "normala". Det här kriget har varit så konstigt från första början, om vi för bekvämlighetens skull räknar med att det började i torsdags. Det skulle inte förvåna mig om det tar slut lika plötsligt som det drog igång. Något nytt Afghanistan lär det i alla händelser knappast bli. Ukraina står inte emot hur länge som helst, och nu talas det ju dessutom om förhandlingar. Klart som fan Zelensky tar chansen — på vilka villkor som helst. Det stör mig att det pågår en idolisering av honom av samma proportioner som demoniseringen av Putin.
Citera
2022-02-27, 18:24
  #447
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Glömde att säga i min tidigare kommentar att det är dags att jag kollar in vad The Saker har att säga om allt det här! Sen får det verkligen räcka med Flashback för den här helgen. Tror vår EKONOMISKA elit är drabbade av en kombination av okunskap, hybris och naivitet. Ingen av dem har faktiskt någon koll på det här. Man måste nästan ha någon personlig anknytningspunkt, erfarenheter eller specialintresse för att kunna hänga med i svängarna när det gäller Ryssland.

Vår POLITISKA elit? Ja kära nån ... var börjar man, med sossar??? ABFs endagskurs "tema öst" på 90-talet kanske är lite luddigt i bakhuvudet? Eller så blandar de ihop vad de lyckades tillgodogöra sig från CNN med vad någon från UD sa i korridorerna på Rosenbad? Kunskaperna är helt obefintliga. Dessutom har det till och med förlorat sina egna rötter till socialdemokratin a la Erlander eller Per-Albin. Det bästa vi kan hoppas på är att alla större makter är för upptagna för att lägga märke till Ann Lindes pinsamma framträdanden.
Många i den ryska sfären är rädda för vad som skall ske givet vad jag har läst de senaste timmarna. Så här säger ukrainska utrikesministern Dmitry Kuleba
Citat:
There is nothing bad in talks as such and, if the outcome of these talks will be peace and the end of war, that should be welcomed. But I want to make it very clear: we will not surrender, we will not capitulate, we will not give up a single inch of our territory,” Kule

https://www.rt.com/russia/550772-ukr...-capitulation/

Nu är Storbritannien villig att kriga ser det ut som;

Citat:
"This long-running conflict is about freedom and democracy in Europe. Because if we don't stop Putin in Ukraine, we are going to see others under threat: the Baltics, Poland, Moldova. And it could end up in a conflict with NATO," Truss said.

https://sputniknews.com/20220227/put...093422175.html

Om Ukraina inte ger upp nu vilket inte är troligt eftersom de nu är uppbackade av väst och vad jag kan se av opinionsmätningar även det svenska folket så betyder det att Ryssland måste agera snabbt. Vad jag förstår så finns en frustration från de tjetjenska soldaterna att de inte får använda sig av TOS-1 och BM-30 Smerch mot byggnader. Vad jag förstår så gömmer sig ukrainska soldater och nationalistiska miliser i civila byggnader och de har tillgång till en lång rad vapen. Problemet är bara att om Ryssland använder sig av till exempel BM-30 Smerch så kommer det bli ett blodbad. En volly från en BM-30 Smerch kan ta ut en yta motsvarande lilla Essingen.

Sverige har nu aktivt tagit del i detta och är därför en explicit fiende till Ryssland;

Citat:
Magdalena Andersson – Sverige går nu fram med förslag på direkt stöd. Det är 135 000 fältransoner mat, 5 000 hjälmar, 5 000 kroppsskydd, och 5 000 pansarskott

https://www.expressen.se/nyheter/sen...en-av-ukraina/

Detta betyder att regeringen har gjort Sverige till en måltavla. Om Ryssland stänger av Östersjön så ryker Gotland. Man skall förstå att under sådana här omständigheter i ett stundande krig så kommer inte Ryssland ta hänsyn civila offer. Som sagt - det är en tragisk utveckling. Det mest tragiska i detta är att svenskarna inte förstår detta men givet opinionsundersökningarna så ser det ut som svenskarna vill det här. Givet hur svenskarna har röstat så vill de detta. Jag tror man måste det på det sättet. Vi som tror på diplomati och försiktighet. Vi har inget att säga till om längre. Detta är en tragisk och sorgsen affär.
Citera
2022-02-27, 18:24
  #448
Medlem
Kulturmammas avatar
Det verkar som ett gigantiskt objekt cirkulerar vår sol i en märklig bana. Har gjort så i några år nu. Det kan ses på två satelliter som ligger på var sida om jorden.

Har det en koppling
Citera
2022-02-27, 18:24
  #449
Medlem
Lagerthas avatar
Rysslands initiala missiler råkar bla träffa de ställen där USA har biolab i Ukraina.

När Putin säger att han genomför en ”särskild militär operation” så är det kanske detta han menar.
Citera
2022-02-27, 18:26
  #450
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av censuria
Jag käftade med en person innan anfallet och sa att man inte anfaller ett land av Ukrainas storlek med 130 000 man. Tyskland angrep Polen (lika stor befolkning som Ukraina) med mer än 2 miljoner soldater och det kriget tog 6 veckor.
USA invaderade Irak med 600 000 man (första gången) och då hade Irak en befolkning på 18 miljoner. Ja, något känns väldigt skumt här...

Ja, och irakiska invasionen tog 3 veckor här förväntas ryssarna ha totalinvaderat på vad, 3 dagar?
Citera
2022-02-27, 18:35
  #451
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bobbyboi
Har det brunnit totalt i trollfabriken? De ryska invasionsstyrkorna dödar visst både civil och militär personal i Ukraina. https://www.aljazeera.com/news/2022/...ies-death-toll

Eller jag glömde, det är ju en "fredsbevarande defensiv försvarsinvasion" putain genomför...

Men vart är liken?
Ser en jävla massa bilder på skrotat pansar, men inte ett enda lik.
Känns lite märkligt.

Edit: fler ställer samma fråga.
Citat:
Evergreen Intel (@vcdgf555) Tweetade: Had a convo this morning about the losses Russia has suffered and which might be considered strategic or high value.

Outside of the (diminishing) possibility of two Il-76s shot down, to date, I have not seen any. They have all been tactical units, as are any fighters lost.
https://twitter.com/vcdgf555/status/...Pt3P36F-74vaaQ
__________________
Senast redigerad av Tok-Frans 2022-02-27 kl. 18:44.
Citera
2022-02-27, 18:36
  #452
Medlem
trazkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kulturmamma
Det verkar som ett gigantiskt objekt cirkulerar vår sol i en märklig bana. Har gjort så i några år nu. Det kan ses på två satelliter som ligger på var sida om jorden.

Har det en koppling

Kopplingen kanske är att vi skall vara helt avdomnade när vi får reda på vad det är… Är så trött på allt elände att jag inte orkar bry mig om aktuella händelser längre.

Ett rymdskepp skulle kunna landa i mitt vardagsrum och ge mig en ordentlig probering utan att jag skulle lyfta på ögonbrynen.
__________________
Senast redigerad av trazke 2022-02-27 kl. 18:38.
Citera
2022-02-27, 18:38
  #453
Medlem
NixonGonzaless avatar
Citat:
Ursprungligen postat av merrymaiden
Ja, jag får erkänna att jag är kvinna, vet i princip inget alls om några militära ämnen alls! Men det var så jag uppfattades det som sades i rysk media - där man gjorde klart att det här kommer ta lite längre tid för vi vill absolut inte spilla några ukrainska liv.

Argument 1 är att Ryssland helt klart hoppas att stora delar av ukrainska armén helt enkelt lägger ned vapnen och inte tycker att det är värt att strida för. Som jag har försökt förmedla här i många trådar så bor det alla möjliga människor i Ukraina - varav ganska många har varierande grad av lojalitet mot Ryssland ELLER skiter i politik osv. Det finns ingen lojalitet mot Ukraina hos över 50% av befolkningen. Dessa illojala är ibland pro-ryska och ibland rena skära egoister som egentligen bara bryr sig om sitt eget välstånd. Ukraina är ett mycket splittrat land (jämför diskussionerna i inrikesforumet där många svenskar säger att de inte är beredda att försvara dagens Sverige! Denna trend finns ggr 10, i Ukraina!) Ryssland räknar med att denna faktor är till stor hjälp för dem. Soldater som b ara lägger ned. Men då måste de VETA att de kommer behadlas väl om de lägger ned!

Argument 2 för att inte döda soldater. Ukrainska armën består ju till ganska hög grad av värnpliktiga. Ryssland kan inte vinna över folk, om de just dödat unga killar i 18-års åldern
som hade oturen att vara inkallade när det här inträffade. Så det finns en viss logik me det - men det är klart jag kan ha misstolkat - ryska är absolut inte mitt modersmål och jag streamade medan jag gjorde andra saker och var inte helt koncentrerad.

Det är exakt den här Ryska övertron på rysstödet i Ukraina som dina tre musketörer felkalkylerat. Du och Putin trodde det Ryska trupperna skulle mötas av jubel och blommor när dom äntrade Ukraina. Rysslojaliteten i Ukraina må ha varit 50% men det var innan 2014. Idag möjligtvis 15-20% men väldigt osäkert då även Ryssar i Ukraina ses skälla ut Ryska soldater och be dom åka hem till sitt land. Putins handlande i sedan 2014 har minskat hans popularitet bland befolkningen i Ukraina, han såg inte det komma! Hur bra strateg är man då?

Ukraina har 1,5 miljoner krigsveteraner och hunnit beväpna en del av dessa med moderna vapen skänkta av väst. Även här felkalkylerar du och Putin!
Ryska värnpliktiga pojkar ligger utspridda på gator och fält i Ukraina. Dessa pissar du och Putin på genom att förneka Ryska förluster. Jag lider med deras fäder som förlorat sina barn, och som kanske aldrig får hem en kropp att begrava.

Ryssland kan inte vinna kriget. Han är politiskt död om han förlorar det. Därför kör han nu kärnvapenhotet, ett reellt hot då han är helt oberäknelig. Det som nu kan stoppa oss från en total katastrof, är om ryssarna cementerade igen grottan i Uralbergen som Putin sitter i.

Vad Svenskar skriver på detta forum, att dom inte är beredda att försvara sitt land, representerar inte Svenska majoriteten. Men du och Putin får gärna tro det.

Du som för en månad sedan bedyrade att Ryssland aldrig skulle använda sina styrkor mot sitt broderfolk i Ukraina. Det vore klädsamt med ett erkännande att du hade fel, sedan avlägsna dig från dessa forum för all framtid!
Citera
2022-02-27, 18:38
  #454
Medlem
iflys avatar
Putin går rätt in i fällan
Citera
2022-02-27, 18:39
  #455
Medlem
Doxycyklin87s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Rysslands initiala missiler råkar bla träffa de ställen där USA har biolab i Ukraina.

När Putin säger att han genomför en ”särskild militär operation” så är det kanske detta han menar.

Såg även jag detta. Frågan är om dessa labb strategiskt alltid ligger nära militära zoner. Vilket gör det hela till ett stort sammanträffande, på riktigt. Men, man vet aldrig. Låter onekligen fishy att amerikanarna har biolabb utspridda i Ukraina. Enda logiska förklaringen vore att man använder sig av ett europeiskt u-land för att bedriva olaglig verksamhet i dessa labb.
Citera
2022-02-27, 18:45
  #456
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rad-i-Kalle
Är faktiskt oroad över att Sverige kommer att gå med i NATO. Är rädd för att alla Folkpartister och Moderater kommer att gå bananas och ”ställa till” med nåt som gör att vi hamnar en situation liknande Refugees Welcome. Dvs att man verkar för och tar på sig nåt (inom ramen för NATO) som slutar med nån slags förskräckelse för oss. Sverige har nåt slags storhetsvansinne och vill samtidigt visa att man är bäst i klassen. Visst, vi är fredsskadade, men vi borde ha lärt oss av de misstag vi gjort under de senaste tjugo åren. Sen undrar jag också om vi också kommer att föra fram och försöka införa vår statsreligion Värdegrunden. Visst har både Ryssland och Kina diskuterats utomlands senaste åren, men här har det tagit väldigt stora proportioner med smutskastning och halsstarrigt avståndstagande. Påminner om agerandet mot SD och de som ställer sig frågande inför en oreglerad invandring. Är det nån molekyl i vårt DNA det är nåt fel på..?
Det som har hänt är att Ryssland har nu satt ned tassen på Ukraina och vi kan nog räkna med kommande brutalitet i Ukraina nu. NATO och EU har hetsat på duktigt och nu skickar de vapen. Det inkluderar neutrala EU-länder som Sverige. Ryssarna ser antagligen detta som ett första steg till en krigshandling från NATO och EU sida. Det är därför de placerar ut kärnvapen. Det ser inte ut som ryssarna bluffar. Jag trodde de bluffade om Ukraina eller hoppades på att de inte gjorde det. Jag har också undrat vad det är för fel på svenskar. Man läser sociala medier och inser att folk inte förstår allvaret i vad som sker. Du hävdar fredskadade. Jag skulle tro att det är en kombination av detta samt en total jävla oförståelse för internationella relationer, krigsvetenskap, nationalekonomi och allt annat. Få i Sverige är intresserade av att sätta sig in i något djupt och i synnerhet inte svåra saker som internationella relationer. Svenskarna förstår inte att de nu skickar en krigsförklaring till Ryssland och där med gör svenskar till legitima mål. Som någon seriös person skrev i tråden.

I Ukraina har ryssarna fram tills nu spelat "snällt". De försöker vinna "hearts and minds" men detta kan vara över i natt och då kommer det tunga kavalleriet vilket kan betyda massdöd. När alla dessa vapen når Ryssland måste de svara. Det säger sig själv. Det kan handla om att förstöra infrastruktur in Ukraina och det betyder att de skjuter dessa transporter i Rumänien, Ungern, Slovakien och Polen. Det skulle krävas ett omedelbart svar från NATO. Ryssland kommer då svara med tunga vapen. Vi talar alltså om massiva missiler som förstör hela bataljoner. Sedan flippar allt ur i ett blodigt krig. Det som våra politiker och deras "know-nothing" väljare leder hos in i är krig med en kärnvapenmakt. Det är så jävla oansvarigt. Jag brukar inte kalla folk idioter men majoriteten av svenskarna är idioter. Vad skall hända med oss.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in