2022-02-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
, inte köpa några varor från Ukraina, .

Så du tvättar aldrig kläder eller äger kyl- och frys? Ej heller spis eller microugn ingår i ditt hushåll? Dammsuger kanske inte heller. Faktiskt intressant.

Missade du vad som hände med Västeuropas vitvaruindustri direkt efter det att muren föll?
En hel del hamnade bl.a i Ukraina.

Du behöver inte dra ut spisen, kylen och frysen för att kolla. Det brukar blir ganska bökigt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av northrunner
Ja, 5000 pansarskott överstiger väl antalet mål iallafall!
Det brukar väl iof sägas att det krävs 3 skott för att få bra verkan, så det faktiska antalet fordon som kan slås ut är väl färre.

Nu får du ju dock tänka på att det mesta Putin skickat hittills är från sovjet tiden. Det finns moderna stridsfordon där ute också men det kan man ju använda nlaw och javelin på.
Citera
Medlem
Mainforcepatrols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BadPosture
Vad tänker du att man har för stridsavstånd för att sätta det skottet? Själv skulle jag inte våga lova att få träff alls på över typ 50m, framför allt inte om eländet rör på sig.

"Försöker" är nyckelordet här. Ärligt talat skulle jag nog ha mer tilltro till en 50cal AP på rätt ställe för att få stopp på skrället, därefter kan man fundera på att dra till den med tillämpligt p-skott.

Själv har jag alltid haft som regel att hålla mig ifrån sådana (och MIL-24). Man har bara EN chans att få dör på den, sedan står man där med brallorna nere.

Iofs, en kollega slog ut en t-72 med pricskytte+AP, men det var ett lucky shot som alla andra tyckte var väldigt oansvarigt mot hans spotter.

Dessutom var besättningen afrikaner, och det tog en stund innan branden spred sig såpass att den konflagurerade, meen ok, han förstörde den. Vilket inte skulle skett om dess brandskydd fungerat eller besättningen varit kompetent.

Dock, som sagt, skulle aldrig ens försöka, inga pengar i världen är värda den risken.
Senast redigerad av Mainforcepatrol 2022-02-27 kl. 19:36.
Citera
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tycker lika synd om de ryska soldaterna som tvingas till fronten som jag tycker om det Ukrainska folket...

Att se döda européer ger ingen glädje precis.

Dom kan desertera. Dom vet vad dom håller på med och vad för order dom lyder.
Det är inte ett dugg synd om enskilda ryska soldater.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Ryssmongoliskt BUK system som hade en dejt med turkiska Bayraktar!

https://twitter.com/ArmedForcesUkr/s...97019515961347

Fuck you ruski!

Man blir så jävla glad
Citera
Medlem
Mayahems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Youholic
Det ända trösten i den är jävla soppan har väl varit att Ryssarna runt Kiev ännu verkar undvika att döda civila.

Så när den Ukrainska president uppmanar civila att attackera Ryska soldater så funderar jag om han blivit fullständigt galen? Den svenska polisen skulle väl tömma sina magasin av bara farten om de trodde sig bli beskjuta av någon i ett demonstrationståg. Så jag förstår inte ens hur presidenten kan hoppas på någon annan utgång än att civila dödas om de attackera soldater. När väl Ryssarna har passerat den gränsen riskerar det att bli mycket obehagligt.

Det känns som man själv tänker trappa ner, trappa ner trappa ner, medans resten av mänskligheten ropar trappa upp, trappa upp, trapp upp. Finns det andra på Flashback som känner lika eller har jag blivit fullständigt galen och bör lägga mig i Haldol bad ?

Så du menar att ryska soldater är solidariska.
Det var ett spännande resonemang från din sida.

Vem är det som är galen? Man måste försvara sig.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nousernameneeded
Tycker lika synd om de ryska soldaterna som tvingas till fronten som jag tycker om det Ukrainska folket...

Att se döda européer ger ingen glädje precis.

Helt enig flertalet ryska soldater är helt inlurade och har ingen aning vart de ska eller vad de gör där och trodde på fullaste allvar att Ukraina skulle se dem som frälsare. Flertalet har kapitulerat utan strid och stridsmoralen är väldigt låg. Putin bär det stora ansvaret.
Citera
Medlem
BadPostures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjoelk-kanna
Är de här pansarskotten de får av oss självstyrande? Är det lätt att träffa?

Tänker mig annars att NLAW är självsökande och mer eller mindre garanterad träff. Sådana får de från Britterna.

Nej. Hyfsat svårt att sikta/träffa. Högst osäkert med träff över 200m. Skytten behöver också vara medveten om en ev "dive" i eldröret när projektilen färdas framåt i röret.

Inte helt säkert om man får genomslag på ens en omodern tank. Brukar räknas med 3 träff för att slå ut en tank. Borde funka dock bra mot lättare bepansrade fordon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Inte säkert, säg exempelvis att Ukraina för all framtid förlorar Krim och kanske även förlorar greppet om Donbas. Illa nog ur ett ukrainskt perspektiv ja, men man förblir åtminstone fortfarande självständiga. Mycket beror väl dock på hur Kreml ser på resultatet av det här tilltaget. Är det jämfört med vad man hoppats på ett misslyckande kan man mycket väl vilja få ett snabbt slut på det hela.

Du tror alltså på allvar att Ukraina själva skulle kunna bestämma sig för att gå med i EU eller NATO om Ryssland ”får” dom delarna?

Och säkerligen möjlighet till demokratiska val? Ingen av Ryssland tillsatt ledning osv.

Kommer inte ske såklart, säkert en fin tanke bakom men helt verklighetsfrånvänd.
Citera
2022-02-27, 19:33
Medlem
BOEING C-17 Globemaster 3 Landar snart om några minuter i Sverige. Ska säkert hämta material till Ukraina.
Citera
Avstängd
zergrushs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
https://metro.co.uk/2022/02/27/anony...ines-16183530/
Rätt nice faktiskt. Också en anledning till att ukrainarna har tagit på sig jobbet att ge tillfångatagna ryska soldater sjukvård och i allmänhet behandla dem någorlunda mänskligt, helt i motsats till det ryska sinnelaget och instinkten (det finns en anledning till att Putin skickade in tjetjener för att börja lemlästa och våldta civilbefolkningen...).
Faktum är att uttalanden och rapporter från officiellt håll i Ukraina har varit väldigt nyktra och sakliga, till skillnad från den bisarra parallell-värld som rysk media just nu befinner sig i.

Ukraina är ett land som (trots allt!) ser ryssar som sitt brodersfolk, och behöver man hacka ryssarnas tv för att Ivan ska begripa detta må så vara. Att Putins mediamaskineri nu försöker utmåla Ukraina som blodtörstiga galningar kan inte klassas som annat än ren och skär projektion.
Citera
Medlem
Ett bra tillfälle att studera hur ryssarna anfaller
Vad är mest effektivt och vilka vapen ska Sverige utveckla vidare.
Vilka nya vapen behövs?

Att hota med atomvapen är som att hota med självmord.
Det knuffar Sverige och Finland ännu närmare NATO.
Det skapar mer försvarsvilja och mer försäljning av vapen i väst.
Som i sin tur bara gynnar USA. Kassaklirret börjar redan.

Tänk att man kan kasta bort en lysande framtid så katastrofalt som Ryssland gör
Alla siffror pekade upp, nu är allt nedåt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in