2022-02-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Som jag förstått det har man gått tillbaka till att använda robot56 Bill i väntan på det nya systemet, förmodligen billigare att göra skulle jag tro, dock är det ju en besättning om 3 personer till ett Robot56 Bill system till skillnad mot 57 där en soldat kan sköta systemet självständigt, så jag förstår faktiskt inte riktigt logiken där, men så ser det ut varje fall.

Citat Abetterworld
"Pansarskotten biter inte på stridsvagnarna, åtminstone inte frontalt. Kanske på sidan alternativt baksidan mot motorn. Problemet är att många av de äldre ryska stridsvagnarna T-72 och T-80 även de är utrustade med ERA, reaktivt pansar, runt om vagnen som har effekt mot HEAT/pansarspräng.

Pansarskotten gör nog störst nytta mot pansarskyttefordon och bepansrade transportfordon som BMP, BMD, MT-LB och liknande."

Inkräktarna behöver drivmedel, ammunition och mycket annat, och man kan med lätthet slå ut sådana transporter med detta pansarskott.
Citera
Medlem
lyktstolpes avatar
Ryssarna ger sig inte ska ska trycka in stridsvagnarna från 1960 så långt in de kan innan de får soppatorsk.
Citera
Medlem
SvenHelsings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RealTide
Ok

Du har en Extremt märklig inställning till världen och nationers självbestämmande
som passade bra under kalla kriget för 50 år sen.

Vad tycker du om Belarus allians med Ryssland? ska Nato hota med kärnvapen där? Invadera?
Jag tycker du har en väldigt naiv inställning till verkligheten. En nation måste faktiskt få prioritera sin säkerhet framför floskler om vad man får och inte får. Tycker du att ett land ska kunna göra exakt vad som helst innanför sina gränser? Exempelvis ställa upp hela armén längs gränsen på ett sätt man enbart skulle göra inför ett anfall normalt sett?

Om situationen skulle bli sådan att det är motiverat att Nato anfaller Ryssland så skulle jag inte tycka att det vore orimligt att anfalla Belarus samtidigt.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Detta kan vi få ångra, smartast vore att hålla fast vid neutraliteten och låt dom andra slå ihjäl varandra. För krig är inte något vi önskar oss..

Min sambo från jugoslavien är ordentligt rädd för att kriget ska spilla över till Sverige men jag är redo att ta till vapen för att skydda mitt folk och min familj från ryss slöddrena!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av District9
Media kriget och propaganda ifrån väst är stort. Oavsett vart man kollar, twitter, Facebook, youtube, liveuamap är en sak ganska tydligt. Man ser enbart ryska förluster och fångar. Hittills har jag inte sett en enda ukrainska soldat dödad. Inte en enda bild på förstörda fordon ifrån ukrainska armen eller deras positioner. Man ser enbart ryska positioner och dödade. Helt sjukt hur de i smyg raderar allt i nackdel till Västra sidan. Propaganda och hjärntvätt är större i västländsk media än vad russia today gör.
Nyheter ska ha nyhetsvärde. Att ryssarna med sina numerärt överlägsna styrkor göra militära framsteg är en självklarhet, där behöver man bara rapportera det primära. Det ukrainska försvarets framgångar är däremot intressanta att ta del av i detalj, eftersom de inte är lika väntade.
Citera
2022-02-27, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturtvål
Detta kan vi få ångra, smartast vore att hålla fast vid neutraliteten och låt dom andra slå ihjäl varandra. För krig är inte något vi önskar oss..

Fast genom att göra detta så kanske Ukraina får mer resurser och kunna kamma hem detta mot Ryssland
Citera
Medlem
von Hindenburgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Det måste vara ett oerhört obekräftat påstående. Var kommer det ifrån?

Han har ju sagt att kärnvapenstyrkornas beredskap ska upp ett steg. Vad fan tror han händer om han skulle dra det ännu ett steg till? Karln verkar obalanserad.
Citera
Medlem
District9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
För att Ryssland undviker att skada ukrainare i den mån det går. Varför? För att de planerar att göra en marionettstat av Ukraina. Skulle de göra för många martyrer så skulle det kosta dem i framtiden. Varför fungerar infrastruktur mer eller mindre som vanligt? Jo, för att planen inte är att totalt förstöra Ukraina och vinna snabbt.

Absolut ingen i tråden vet vad detta handlar om och alla tror att Putin är galen och vill ha tillbaka Sovjet.

Desinformationen är utbredd. Mer eller mindre ingen på Flashback vet vad det egentligen handlar om. Det handlar inte om att Ukraina är så utmärkta krigare, det handlar snarare om att de krigar på medan ryssen försöker fånga Ukraina så intakt som möjligt.

Hade Ryssland velat så hade de kunnat göra en McDonalds parkeringsplats av hela Ukraina på några dagar då de äger mer eller mindre allt luftrum. Men de gör det inte, varför? Jo, för de försöker fånga Ukraina, inte erövra mark.

Självklart håller jag ned dig, det vet jag. Problemet att snart kommer tusentals nya vapen till Ukraina och det blir inte som ryssarna hade tänkt. De hade nog inte heller tänkt att EU skulle gå så långt med de ekonomiska sanktionerade. Det mest troliga vi kommer se är att de slänger en atombomb på någon stad för att sätta ett exempel. Jag hoppas bara att EU inte fortsätter och eskalerar. Vi kommer nog se en omfattande handelskrig med Ryssland och västländerna.
Citera
Medlem
woefulnissans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av thegymer
Åh du är ngn jävla officer inom ryska armen eller?

Din jävla ryss hoppas du dör .

Nej, bara en person som kan tänka själv i ett samhälle där det råder total mobbmentalitet och där folk saknar förmågan att tänka själva.

Folk tror på fullt allvar att Putin fått storhetsvansinne, istället för att inse att detta är Kubakrisen 2.0. Kärnvapen riskerar att stå utanför Rysslands dörr, de accepterar inte det av samma anledning som USA inte gjorde det. Om Ukraina hade varit neutralt så hade vi inte varit där vi är idag, istället ligger detta fel i krigshetsare som du själv.
Citera
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manomancebro
Ja exakt så är det.

Givetvis inte. Statistiskt är det inte så.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av välkommenti bup
Mer än vad jag visste, jag såg ett klipp som kom ut för en timme sedan med en hel drös som befann sig på någon skogsväg och såg glada ut med massa bilar och utrustning.

Säker att det bara fanns en grupp?

Det vet jag inte men vet att de inte ville vara med längre efter detta

https://www.wionews.com/world/ukrain...sky-457107/amp
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tinuviel
Har USA också stängt sitt luftrum för civilflyget?

Kanada har väl stängt luftrummet och dom flesta Amerikaflighter går väl över Newfoundland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in