Förlåt om jag spammar, har postat frågan i ett annat FB forum men vill se vad folk tycker här (moderator, säg till i privat meddelande om jag bör ta bort detta så gör jag det):
1.
Hjälpa rätt personer; Hur säkerställer Svenska polisen att inte Belarus blandar in sina migranter bland de flyktingar som vi nu förhoppningsvis kommer ta emot från Ukraina? Dvs. män borde tex inte ingå bland flyktingarna då de inte får lämna Ukraina.
2.
Fortare att hjälpa på plats; SIDA har haft gott om tid att förbereda. Hur hjälper man på plats i Polen för att undvika att vi får stora strömmar upp till Sverige? Dvs. hur gör man för att arrangera BRA tillfällig infrastruktur vid gränsen så att de som flyr får Allt de behöver (från nallar till barnen, mat över huvudet och en bra livssituation) fram till läget lugnar ner sig?
3.
Svenska nyheter; Varför hör vi så lite om detta på nyheterna (eller har jag missat något, stort tack till dig som delar relevanta länkar för att få upp mig på banan). Det är väl ändå inte så att vi ännu en gång är dåligt förberedda på plats?
4.
Var är Svenska hjälpkolonnen; Var är de Svenska officiella stora långtradarna med hjälp? Varför ser vi inte en enorm kollon av officiella lastbilar redan är på väg med allt som behövs för att hjälpa vid gränsen! Om Ryssland kan köra kolonner med dödsbringande material kan väl vi köra kolonner med nallar och godis till barnen (och allt annat som behövs på plats i Polen för att bygga temporärt boende).
Ursprungsposten:
Citat:
Ursprungligen postat av
fokuserapafakta
....