2022-02-28, 12:23
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Putin kan ta hand om sin lille kattunge, tror han kallar den för "Misen", isället för att leka diktator. Eller ta en braja och lugna ner sig. Han kan inte må bra.
Senast redigerad av Dr.Krankentot 2022-02-28 kl. 12:40.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Statsvetenskapliga analyser fungerar dåligt på en diktator som ensam regerar landet. Det är inte ett system bakom Putin på det sätt som det var i Sovjet. Här hänger den ryska diktaturen på en enda person och det finns gott om historiska exempel från andra länder på vad som händer med nationen när diktatorn försvinner (Ceaușescu, Tito, Gaddafi etc.).
Tror du verkligen att hela det ryska samhället styrs från vad en person dikterar? Jag tror inte heller Libyen under Muammar al-Gaddafi styrdes av enbart honom. Putins parti har 324 av 450 platser i Duman eller 72% av platserna. Ryssland har "fria val" i den bemärkelsen att en opposition tillåts men den får inte ha majoritet. Putin har en mängd ministrar, rådgivare, militärer runt sig samt samtalar med de andra partiledarna. Om Putin skulle försvinna skulle han omedelbart ersättas av någon annan med liknande uppfattningar. Faktum är att Putin beskrivs som en duva i relation till andra som är betydligt mer aggressiva och hökaktiga. Om man skall ha en framgångsrik strategi när det kommer till Ryssland bör man inte bygga den kring en person. Det är förödande och de facto korkat. Det finns betydligt fler än vad än jag som vill se en smartare strategi kring Ryssland. Här är ett nytt exempel av Jacob Heilbrunn

https://nationalinterest.org/feature...860?page=0%2C1

Förvisso reducerar han det för effekt till Putin men det är tydligt han vill se en ny och mer intelligent utrikespolitik. Den här krisen i Ukraina hade kunnat ha undvikits om USA tänkt strategiskt snarare än taktiskt. Om Ukraina hade befunnit sig i EU hade inte Putin attackerat Ukraina. Efter färgrevolutionen 2014 skulle USA genast ha givit Ryssland Donbas-regionen och krim. Sedan skulle Ukraina ha deklarerat neutralitet (som Finland) för att snabbt tas upp som EU-medlem.

Det skulle ha blockerat Ryssland från att ta Ukraina eftersom Ryssland har vad jag vet inte kastat sig över NATO eller EU-länder på det här sättet. Kineserna är fruktansvärt duktiga strateger. Det är därför de är så framgångsrika. Du ser dem inte kasta sig över Taiwan och du ser dem inte göra det eftersom priset just nu är för högt. Kina kan vänta och de kan vänta i decennier. Faktum är att de väntade 156 år tills de fick tillbaka Hong Kong år 1997. Det är en lång tid. Kina väntar nu ut USA och tills Kina är tillräckligt starka att stå upp mot USA och EU. När så är fallet kommer de ta tillbaka Taiwan och de kommer göra det utan att Kina behöver skjuter en kula. Ryssland hade kunnat göra samma sak med Ukraina. Givet situationen Ryssland står inför kunde ha stannat vid Donbas och enbart tagit detta för att sedan vänta på ett nytt tillfälle att ta mer men så icke. Invasionen av Ukraina var ett fruktansvärt korkat beslut och det togs inte ensamt av Putin men av hans militära, ekonomiska och politiska rådgivare tillsammans med andra ryska makthavare.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlabamaHotcakes
Vem är oss?
Oops!
Där försa han sig.
Citera
Medlem
Tuors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lysturken
Helt beroende av deras gas? Lite får de väl för fan lära sig att stå på egna ben. Det här är länder som klarade sig utan den där gasen i en herrans massa år innan den blev tillgänglig. Klart det kräver uppoffringar att stänga ut alla naturtillgångar Ryssland har man så beroende får man aldrig bli av ett annat land att man inte har en plan B om samarbetet går förlorat.

Ja, fast nu är det inte så. De flesta centraleuropeiska länderna behöver rysk gas för att saker och ting ska kunna flyta på. Även Italien och Storbritannien är beroende av rysk gas som jag har förstått det.

Tyskland var ju tveksamma till att ens sanktionera Ryssland när de gick in i Donbass. Tysken kommer att skita på sig om ryssen vrider av gasen helt och hållet.

Då kommer ni få se på kaoz.
Citera
Medlem
Malacodas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adjektivet
Nej, och det finns ingen anledning heller. Det är snarare så att Russki skall ge Ukraina något.

Och det kommer ju inte ske.

Anledningen kan vara att få slut på kriget. Men jag håller med, ge inte Putler ett skit. Eller kanske om man mördar honom inom snar framtid
Citera
2022-02-28, 12:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Tack, kan dock bara bli en egen bild, av vad jag tror.

Jag tror att Putin omges med jasägare och att han grovt missbedömde, ett antal saker.

Den ukrainska Armens stridsvilja.
Han trodde att de var motvilliga soldater för en avskydd regim och att många glatt skulle kasta sina vapen.
I själva verket har de stärkts och tränats, under åtta års lågintensivt krig i östra Ukraina.

Östra Ukraina.
Här räknade man nog med att Ryssarna skulle ses som befriare, men de har under åren svängt, Luhansk och Donetsk styrs av kriminell drägg, ett föga avundsvärt styre.
Propagandan om hur illa ryssarna skulle behandlas under Ukrainskt styre, har visat sig vara falska.
Rapporteringar om Putins styre av Ryssland avskräcker.
Även de traktar efter ett medlemskap i EU.

Västra Ukraina
Här räknade man nog med svagt folklig motstånd eller inget alls, de styrdes ju ändå, enligt Putin, av en Junta.

Med detta i Facit räknade de med en promenadseger i östra Ukraina, bara att rulla in och mötas av hurrande folkmassor, svag eller ingen truppnärvaro krävs i de "befriade" områdena.
De ryska soldaternas moral skulle vara hög, de kom ju som befriare.

I västra Ukraina skulle de mötas av svagt motstånd och till en början en avvaktande befolkning, svag truppnärvaro behövs i de "befriade" områdena.
Ingen negativ inverkan på truppernas moral.

Vad de nu ställs inför, är att de inte kan lite på att taget område inte tas tillbaka, de måste bibehålla trupper där, deras försörjningsleder blir mer och mer sårbara ju längre de tränger in i fientligt territorium.
Svårt att förstå, hur de skall kunna ta och hålla hela Ukraina.

Väst hade nog inte heller reagerat så kraftfullt, om Putins övertagande hade gått snabbt, nu har Ukraina hunnit vinna stor sympati.

Hade Putin inte omgetts av jasägare, hade nog en och annan avrått.

Detta är min "analys", du får ta den som du vill.

Håller med om en hel del men inte allt. I slutändan tror jag att Ryssland kommer dela landet, ta över vissa territorier och därefter kommer det hela ta slut. Den teorin jag hört är att Donbass och dess två territorier kommer tillfalla Ryssland. Utöver det vill de även ha Odessa och Kharkov. Fyra områden alltså, sen kan Ukraina göra vad de vill förutom att gå med I Nato förstås.

Tror inte Zelensky går med på det i dagsläget. Han kommer dock gå med på det om någon vecka när läget kommer vara 10 ggr värre. Kanske inte just Zelensky då men den Ukrainska armen. Tror inte Zelensky har fått fullmakt av USA att skriva under någonting. Enligt mina Ukrainska källor är han HELT kontrollerad av USA och skulle han få för sig att skriva under fredsavtal just nu så kommer USA plocka honom.

Vad ska vi förresten göra med alla dessa FRA-troll som stör all vettig diskussion med sitt trams?
Citera
Medlem
Hur skulle det vara om väst ställde motkrav, typ att ”avsätt Putin så lättar vi på sanktionerna”?
Får man uppmuntra till den typen av konflikt som det skulle skapa?

Bara en tanke
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Båda sidor har lika extrema ståndpunkter. Det är bara bias som avgör vilken sida man väljer. Ryssen kan inte acceptera att Ukraina tillfaller Väst och Väst kan inte acceptera att Ukraina tillfaller Ryssen.

Detta är faktum, så vem är villig att ta ett steg bak för att undvika världskrig? Putin vill påskina att han absolut inte är villig att backa och tongångarna i EU och Nato tycks vara desamma.

Observera att detta är real- och geopolitik på högsta nivå. Vad folk i Ukraina och annorstädes vill och känner har ingen betydelse, tyvärr. Så frågan blir, ska Ukraina tillhöra Ryssland eller USA? Moskva eller Washington? Ena sidan sidan sitter med fingrarna på atombomben, är det läge att vara pragmatiska eller ska vi stirra atombomben i vitögat och hålla på "principer"?

Historien är full av krig, stora som små. Om hundra år, kommer Ukraina ha varit värt striden som resulterade i civilisationens undergång? Detta är inget beslut för Greta. Nu måste vi vara smarta.
Det ukrainska folket har röstat fram ledare som vill tillhöra väst. Där borde väl utgångspunkten vara.
Citera
Medlem
Manissas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rieux
Jag tror du behöver uppdatera ditt dammiga nordisk familjebok-bestånd. Du verkar ha befunnit dig i någon slags bubbla i över två decennier. Putinkramarna håller främst till i Blekinge.

Min önskan att Skåne ska bli Danskt igen blev ännu mera rättfärdigad nu! Trodde aldrig att Kristianstad skulle markera civilisationens gräns mot dårskapen
Citera
2022-02-28, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Om jag lämnar vad ska då du och de andra FRA-trollen syssla med? Ni blir ju arbetslösa.

Jag förstår att du har svårt att hålla reda på dig själv, men jag har svarat angående min inkomst flera ggr. Du får ta ett nytt grepp, du framstår som onyanserad nu.

I övrigt är det endast en handfull som kommer sakna dig, faktiskt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Handlar om bla polska Mig-29or, och de är redan påväg. (eller ja , tekniskt så har de nog bussat ukrainskq piloterna över gränsen och stoppat dem i "skorven".

väst ukraina är ju i stort orört (likt större delen av ukraina)

Mig-29 har väl även Urkraina och deras piloter borde kunna flyga dem.

Men en intressant fråga är hur Nato anpassade de är.

Har de Natos datalänk?
Är de anpasssade för Natos robotar?
Har möjlighet till lufttankning?
Osv

Med en datalänk från Nato så bör de kunna få direkt stridsledning från Natos radarflygplan.

Lufttanknigs kapacitet skulle ju förlänga flygtiden.
Citera
Medlem
"Russian POWs Say They Were Tricked, Threatened During Invasion"

https://www.youtube.com/watch?v=nifxKIhFSuw

Ryska soldater trodde det var en övning...det trodde väl iofs många i väst också...

Är detta förtrupperna som Putin offrar medvetet?

Detta framstår som allt mer sinnesjukt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in