2022-02-28, 13:46
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Guldläge nu för finnarna att ge igen för vinterkriget och fortsättningskriget 1939-44. Ryssland har tydligen knappt en enda soldat kvar längs finska gränsen. De flesta samlades ihop inför Putins misslyckade Ukraina-äventyr. Östkarelen och St Petersburg borde vara möjliga finska erövringar ganska snabbt.

Finnarna är hårda, har en utmärkt krigsmakt, ungefär dubbla slagstyrkan jämfört med den svenska. Man har givit ryssarna storstryk tidigare. Dagens Röda armé verkar ungefär lika oduglig som under 2a världskriget. Bara att köra över skiten, aja kovaa suomalaista miestä!!

Dubbla slagstyrkan?
Räkna 20-faldig.
Citera
2022-02-28, 13:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Nej och det har inte du heller, men jag kan också klippa och klistra, du fattar CTRL-C och CTRL-V. Eller hur.
Nej, jag skriver detta själv. Märker du inte hur många stavfel och meningsbyggnadsfel jag gör? Men tack för att du berömmer mina inlägg. Faktum är att jag faktiskt läste forskarutbildningen men disputerade inte. Jag är en avhoppad doktorand och jag kan erkänna att jag var dum för att kunna genomföra utbildningen.

Citat:
Ursprungligen postat av CenturyVoltaire
En del av det du skriver är intressant. Men hur ser du på att Putin-regimen de senaste dagarna upprepade gånger hotat övriga världen med användning av kärnvapen samt satt sina kärnvapen "i beredskap"? Har man då inte gått över en gräns som omvärlden aldrig kan eller bör acceptera? Min uppfattning som "hobbyanalytiker" är att detta agerande i sig, oaktat alla andra krigsbrott Putin kan ha gjort sig skyldig till den senaste veckan, triggat igång en reflex hos omvärlden vilken går ut på att "Denna strid måste vi ta oavsett kostnad". Alternativet att backa finns inte eftersom ifall Putin nu tappat förståndet och ingen i hans närhet "åtgärdar problemet" så vet vi inte när han/ Ryssland stoppar.
Jag tror det var Churchill som sade att ryssar inte ens går på toaletten utan en plan. Jag tror ryssarna har övervägt invasionen och i synnerhet är den planerad. Antagligen sedan 2014. Alla sidor ägnar sig åt krigsbrott och det är vanligt förekommande i krig. Jag tror att orsaken till varför det inte går så bra i Ukraina beror på att Ryssland använder sig av en försiktigare strategi för att minimera civila dödsoffer. Dessa är alltså inte särskilt många vilket även framgår av ukrainska officiella siffror.

Skälet till detta kan bero på att Ryssland planerar att ockupera Ukraina under en längre tid och många dödsoffer bland civila och militärer betyder att fler blir upprorsmän. Detta är vad jag har noterat i försvarssvängens analyser som skiljer sig markant från det du kan läsa i medier. Det jag är orolig för är att Ryssland kanske inser att de förlorar och där med kommer ta till ultra-våld som de gjorde i Tjetjenien på 1990-talet.

Det är tråkigt att inte fler experter deltar i media eftersom jag tror att nivån bör kraftigt höjas så folk inte "tror" en massa saker. Det har varit några bra personer från FOI som har påtalat att vi just nu får desinformation av både Ryssland och Ukrainas regeringar. Detta är en del av "Fog of War" samt PR-kriget båda parter ägnar sig åt.

https://en.wikipedia.org/wiki/Fog_of_war

Jag förstår att västerländsk media stödjer Ukraina över Ryssland men jag tror att svenskarna behöver informeras mer om militär informationsstrategier. Om inte för att detta kan sluta med att Ryssland även attackerar Sverige och jag vill rakt inte ha en massa desinformation av den svenska staten eller journalister i det här läget. Hur som helst. Jag tror dock att Ryssland har förlorat kriget i Ukraina för att inte tala om PR-kriget. Det är min "åsikt" som är byggd på högst fragmenterad information från ryska och ukrainska källor samt vad jag tidigare läst av försvarsanalytiker.

Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Tack för ett informativt och intressant inlägg, långt över trådens vanliga nivå 👍 Att analysera Putins psyke, anser jag däremot vara intressant. Han har troligen en bestämd psykologisk profil, och att förstå den är till hjälp om man vill förstå vad som sker just nu. Karln är störd och störningen är förutsägbar. Men jag lämnar det därhän..
Det finns säkert många CIA-analytiker som ägnar sig åt att analysera Putins psyke. Jag tror dock inte vi kommer se sådana bli offentliggjorda.
Senast redigerad av Edgerton 2022-02-28 kl. 14:09.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Månsan
Guldläge nu för finnarna att ge igen för vinterkriget och fortsättningskriget 1939-44. Ryssland har tydligen knappt en enda soldat kvar längs finska gränsen. De flesta samlades ihop inför Putins misslyckade Ukraina-äventyr. Östkarelen och St Petersburg borde vara möjliga finska erövringar ganska snabbt.

Finnarna är hårda, har en utmärkt krigsmakt, ungefär dubbla slagstyrkan jämfört med den svenska. Man har givit ryssarna storstryk tidigare. Dagens Röda armé verkar ungefär lika oduglig som under 2a världskriget. Bara att köra över skiten, aja kovaa suomalaista miestä!!

Absolut, dags att Finland befriar de förtryckta finnarna i Karelen och St:Petersburg. Obs dog de ut för 40år sen. Men sak samma argumenten passade Putin så varför inte Finland?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Nej det är inte från Internet. Har vänner från Ukraina. Vad är det som är så jävla svårt att tro?

Alla inte lika insnöade som dig.

Men det är fortfarande ingen som köper anonyma anekdoter som en sanning. Att du ens försöker....
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av twoeggs
Och med det menade jag såklart skenet av neutralitet. Men man kanske måste vara övertydlig på dagisnivå för att folk ska förstå här inne.
Vi är alliansfria i fred och syftar till att vara neutrala i krig inget annat.
Sverige är alliansfria och i fred, punkt slut.
Citera
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Vilket jävla sken? Vem är det du pratar om? Det finns en officiell utrikesdeklaration att studera. Gör det och berätta sen vad det står om neutralitet i den.

I tillträdesförordningen står det också att om det är krig mellan andra länder, och Sverige beslutar sig för att hålla sig neutralt, får inte krigförande stat använda svensk territorium som bas för krigsoperationer eller för underrättelseverksamhet eller för stridsledning.

https://www.regeringen.se/debattarti...t-ligger-fast/

Det finns massor av fler exempel där skenet om neutralitet upprätthålls och ordet neutralitet kommuniceras. Lägg ned bara
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lapon
Kievs borgmästare skickar ut ett budskap på tyska till tysktalande länder i EU. Med ett visst, uppviglande tonfall och glimten i ögat ..
https://t.me/vitaliy_klitschko/1222

Kan du göra en snabb översättning till svenska?
Citera
2022-02-28, 13:48
Medlem
dannbaggens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Vad innebär det?

De strategiska kärnvapnen har ställts i stridsberedskap, och väntar nu på att Putin ska ge order om avfyrande.
Citera
Medlem
likebananass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Egentligen borde jag inte kommentera och skräpa ner mer själv men var det inte du som alldeles nyss kom med en pekpinna vad det gällde en lång intressant text från en annan användare? Ni är obergripliga.

Chilla och sluta kommentera när det är nonsens.

Zelenskyy tells UK's Johnson the next 24 hours will be crucial for Ukraine
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy told UK Prime Minister Boris Johnson that the next 24 hours will be crucial in his country's fight against the Russian invasion.

Johnson told Zelenskyy that the UK and NATO allies were going to do everything they could to get military aid into Ukraine, a UK spokesperson told Reuters.
Citera
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vintergrisen
Och med det vill du ha sagt vad rörande förhandlingarna?

Förhoppningsvis vill även ryssarna få ett slut på den här konflikten men frågan är vad samtliga parter är villiga att gå med på.
Putin startade kriget för han vill ha makt/inflytande och areal, men han har inte rätt till makt eller areal någon annanstans än i Ryssland.

Självbestämmande och frihet är det som demokratiska stater krigar för.
Citera
Medlem
Krakems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HurManVetInte
Vad innebär det?

I bästa fall: en sedvanlig rysk utpressningstaktik att läcka till pressen att man förbereder kärnvapen ifall man inte får som man vill.

I sämsta fall: Totalt utplånade städer och massiv strålning för resten mot slutet av dagen.
Senast redigerad av Krakem 2022-02-28 kl. 13:51.
Citera
Medlem
Vintergrisens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duvlort
Ja, det var dumt skrivet. Skulle stå en av anledningarna, naturligtvis var ju en betydlig anledning att visa vem som vann kärnvapenracet.

Ja, och som tur var något ryssarna inte behöver visa upp i dagsläget. Förhoppningsvis tar det emot riktigt rejält även för dem att damma av de vapnen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in