Citat:
Ursprungligen postat av
likebananas
Nej och det har inte du heller, men jag kan också klippa och klistra, du fattar CTRL-C och CTRL-V. Eller hur.
Nej, jag skriver detta själv. Märker du inte hur många stavfel och meningsbyggnadsfel jag gör? Men tack för att du berömmer mina inlägg. Faktum är att jag faktiskt läste forskarutbildningen men disputerade inte. Jag är en avhoppad doktorand och jag kan erkänna att jag var dum för att kunna genomföra utbildningen.
Citat:
Ursprungligen postat av
CenturyVoltaire
En del av det du skriver är intressant. Men hur ser du på att Putin-regimen de senaste dagarna upprepade gånger hotat övriga världen med användning av kärnvapen samt satt sina kärnvapen "i beredskap"? Har man då inte gått över en gräns som omvärlden aldrig kan eller bör acceptera? Min uppfattning som "hobbyanalytiker" är att detta agerande i sig, oaktat alla andra krigsbrott Putin kan ha gjort sig skyldig till den senaste veckan, triggat igång en reflex hos omvärlden vilken går ut på att "Denna strid måste vi ta oavsett kostnad". Alternativet att backa finns inte eftersom ifall Putin nu tappat förståndet och ingen i hans närhet "åtgärdar problemet" så vet vi inte när han/ Ryssland stoppar.
Jag tror det var Churchill som sade att ryssar inte ens går på toaletten utan en plan. Jag tror ryssarna har övervägt invasionen och i synnerhet är den planerad. Antagligen sedan 2014. Alla sidor ägnar sig åt krigsbrott och det är vanligt förekommande i krig. Jag tror att orsaken till varför det inte går så bra i Ukraina beror på att Ryssland använder sig av en försiktigare strategi för att minimera civila dödsoffer. Dessa är alltså inte särskilt många vilket även framgår av ukrainska officiella siffror.
Skälet till detta kan bero på att Ryssland planerar att ockupera Ukraina under en längre tid och många dödsoffer bland civila och militärer betyder att fler blir upprorsmän. Detta är vad jag har noterat i försvarssvängens analyser som skiljer sig markant från det du kan läsa i medier. Det jag är orolig för är att Ryssland kanske inser att de förlorar och där med kommer ta till ultra-våld som de gjorde i Tjetjenien på 1990-talet.
Det är tråkigt att inte fler experter deltar i media eftersom jag tror att nivån bör kraftigt höjas så folk inte "tror" en massa saker. Det har varit några bra personer från FOI som har påtalat att vi just nu får desinformation av både Ryssland och Ukrainas regeringar. Detta är en del av "Fog of War" samt PR-kriget båda parter ägnar sig åt.
https://en.wikipedia.org/wiki/Fog_of_war
Jag förstår att västerländsk media stödjer Ukraina över Ryssland men jag tror att svenskarna behöver informeras mer om militär informationsstrategier. Om inte för att detta kan sluta med att Ryssland även attackerar Sverige och jag vill rakt inte ha en massa desinformation av den svenska staten eller journalister i det här läget. Hur som helst. Jag tror dock att Ryssland har förlorat kriget i Ukraina för att inte tala om PR-kriget. Det är min "åsikt" som är byggd på högst fragmenterad information från ryska och ukrainska källor samt vad jag tidigare läst av försvarsanalytiker.
Citat:
Ursprungligen postat av
Eremona2.0
Tack för ett informativt och intressant inlägg, långt över trådens vanliga nivå 👍 Att analysera Putins psyke, anser jag däremot vara intressant. Han har troligen en bestämd psykologisk profil, och att förstå den är till hjälp om man vill förstå vad som sker just nu. Karln är störd och störningen är förutsägbar. Men jag lämnar det därhän..
Det finns säkert många CIA-analytiker som ägnar sig åt att analysera Putins psyke. Jag tror dock inte vi kommer se sådana bli offentliggjorda.