Citat:
Ursprungligen postat av
BroderDonut
Jag är mot Rysslands invasion av Ukraina, men jag är också emot utvecklingen i Ukraina och Sverige. Beslutet att föra ett proxy krig mot Ryssland är det senaste av många beklagliga beslut i Sveriges utrikespolitik sedan slutet av kalla kriget.
Att regeringen, mot sina egna väljares vilja, uttalat bryter med Sveriges historia av neutralitetspolitik mitt under en konflikt mellan Ryssland och Ukraina/NATO är minst sagt anmärkningsvärt.
Retoriken är oärlig. Först eskalerar den svenska regeringen konflikten genom att blunda för och normaliserar Ukrainas ryskfientliga utveckling. Ukraina har fostrat en militant ryskhatande neonazist rörelse med paramilitära styrkor med represetanter på offentliga positioner. De arresterar ryskvänliga politiker, stänger kritiska nyhets-stationer, förbjuder det ryska språket för skolor och myndigheter (lika många i ukraina som väljer att tala ryska som ukrainska hemma med familjen).
Återigen, Sverige skrotade neutraliteten för flera decennier sedan.
Det bedrivs inget proxykrig mot Ryssland, Sverige bistår ett land under attack av en militärt överlägsen fiende, som även ställer liknande krav på oss som det gör på Ukraina. det som händer där nu kan snart hända oss.
Att Ukrainarna hatar Ryssland kan du nog vara helt lugn för. Städerna brinner, soldater och civila - kvinnor och barn - dödas i denna besinningslösa attack. Hur det är går kommer känslorna för Ryssland vara lite... frostiga.