Citat:
Ursprungligen postat av
SiamGnome
Nu ska jag inte försvara ryska styrkor. Men att man skjuter fel i krig är vanligt. Och hur konstigt det än låter så har ryssarna gått ganska mjukt fram i Ukraina. Jmf hur de har bombat i Syrien. Dock har ryssarna inte så många smarta bomber eller missiler som helst. Hela deras normala strategi är med extrem eldkraft öppna vägen. Det beror på att de sämre på träffa och har få smarta bomber. Deras flygvapen bör ha blivit bättre i Syrien. Men det verkar inte så.
Deras dilemma inför operationen var att de måste gå relativt varsamt fram för att få folket i mot sig. Hela strategin var ju fel från början. Folket var i mot dem från början. Dessutom misslyckades halshuggningsstrategin från början.
Dessutom blev de träffade av ekonomisk atombomb i helgen. De har pengar för föra krig i två veckor innan deras samhälle börjar få riktiga problem. De har redan ekonomiska problem.
Om jag var Putin skulle jag gå med på fred men inte Ukrainas alla krav. Plus jag skulle kräva finlandisering av Ukraina.
Finlandiserang av Ukraina?
Jag har själv skrivit att rysk framryckning är återhållsam - Att dom säkert har den ordern.
Men det är alltför mycket civilt som bombas, som det ser ut nu.
Det stärker tesen om att ryska styrkan är högst amatörmässig och inkompetent, men inkompetens är i detta läget inte försvarbart.
En och annan förlupen kula och fel-strategi är normalt i alla krig, men på bara några dagar nu har den ryska militären verkligen gjort bort sig.