2022-02-28, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Undrar också som sagt om inte Ryska styrkor nu betraktar civila i städer - där man kämpar emot - som giltiga militära mål:

Så kan det nog vara och därför skjuter man med grad mot bostadsområden om jag fattat rätt. kanske ukrainska soldater placerar artilleri där, vad vet jag.
Citera
2022-02-28, 16:47
Medlem
fitz-humes avatar
Samtidigt som ryska kulturministern för fredssamtal så bombas den RYSKTALANDE staden Kharkov.

Kan man sjunka mycket lägre i anseende?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Ukrainas president blev ifrågasatt utifrån sin bakgrund som skådespelare..... Nu ser man hans skicklighet. Kommunikation, självförtroende och integritet. Dags att lära i övriga väst!!

Det roliga är att en stor del av alla kvinnor över 30 i väst verkar ha blivit kära i ukrainas president.

”Han är bara 40 något och har flera barn å fru å han är så modig och går ute på gatorna i kiev å vädjar till EU”

Det skulle kunna vara putins nästa stora misstag att kidnappa eller döda honom. Då djävlar ska ni se att det blir åka av i opinionen för ännu hårdare sanktioner mot ryssarna 😁
Citera
Medlem
jhww82s avatar
75% av de ryska styrkor som inför invasionen stod och stampade vid gränsen, befinner sig nu på Ukrainsk mark.

Pojkar med vapen som inte vet att de sänts in för att döda Ukrainare mot män med vapen och hjärta
Citera
Medlem
Joneskuusis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Karelen är historiskt sett finskt.

Finland är historiskt sett svenskt
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Säg mig, vad är det för människa som sätter sig på en häst utan kläder på överkroppen och låter sig fotograferas?

Hur är man i huvudet då tror du?

Att låta sig avbildas med bar överkropp är märkligt men kanske rimligt.
Att snäsa av spionchefen så att alla märker hur påtagligt stressad och nervös han blir är bara korkat.

Det måste varit lättare att bara skjuta honom i huvudet såsom man gjorde med Berija.
Vilken uppsida finns att förnedra en kollega inför TV-kameror
Citera
Medlem
BAB7s avatar
Jag vet inte om Zelenskij personligen är med på mötet?

För om han är det, så kan man ju gripa honom direkt när mötet är avslutat.
Citera
2022-02-28, 16:48
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
...

Hur ser du på Putins folkmordstankar nu?

I konflikten i Donbass dör det kanske 20-30 personer per år, vilket ses som ett nazistiskt folkmord av Putin.

Men nu har det dött åtminstone 102 civila på fyra dagar, vilket skulle innebära över 9000 döda per år ifall kriget skulle vara så länge. Det är alltså en konflikt som drabbar civila ca. 370 gånger så ofta. Lägg till det att det har dött tusentals unga stridande.

Hur kan man rättfärdiga en sådan reaktion. Den är inte alls rimlig, utan tyder på att den som har funderat ut den helt saknar sinne för proportioner, och inte heller har något hjärta för sina medmänniskor.

Jo, en sak till. Eftersom du läser ryska nyheter kan du länka till dem. Tråden skulle må bra av att se hur det ser ut i annan media. Tbi 3naesh mbi panimaem russki
Citera
Medlem
JackBlacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Såklart. Jag bara raljerade lite.
Om man "bara" ser till att så många som möjligt skall överleva kortsiktigt så har du såklart rätt.
Men ibland finns det saker som folk är beredda att riskera sitt liv för.
Jovisst. Och jag hade säkert stridit själv om jag såg att det inte var hopplöst. Men långa utdragna krig är inte bra. Det förstör generationer genom död, stress och att det bara tar tid.
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grontarskont
Problemet är att Ryssland redan har förlorat!

Hela kriget kostar för mycket pengar och för mycket blod! Kostar ofantliga summor varje dag (tick, tack)

Ingen och jag menat ingen kommer att vilja ha med Ryssland att göra de närmaste 50-100 åren!

Ekonomin förstörd för all framtid, ingen djävel kommer att vilja bo kvar i skithålan

De är körda!

Ryssland kan inte förlora.

Du vet inte hur ledarna i Ryssland tänker. Frågan om Ukraina har ingen prislapp, då det är frågan om ett existentiellt hot som måste undanröjas.

Ryssland är världens rikaste land. Det har enorma resurser. Det spelar ingen roll vad den fientliga västvärlden gör i anslutning till Ukrainakrisen, Ryssland klarar sig alltid.

Det som dock händer, pga västs fanatiska hållning till Ryssland, är att Ryssland troligen helt gör slut på projektet Ukraina som statsbildning.
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aakke
Nu har Putin lovat Macron att inte mörda fler civila.

Verkar ju lika troligt som när han försäkrade omvärlden om att mina 200 tusen man utanför Ukraina är bara här på lite övning. Inget som kommer ur satans mun går att lita på.
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Ok, det är inte en krigshandling rent juridiskt, men det är:
"Att bistå en part såsom Ukraina med vapen och annat militärt stöd i ett redan spänt läge skulle bidra till de spänningar som redan finns och allvarligt försvåra en deeskalering av konflikten."
"Svensk vapenexport till Ukraina skulle inte bidra till att öka det ukrainska folkets säkerhet"
"Det är mycket allvarligt att svenska vapen hamnat i Ukraina och tillståndsfrågan bör utredas. Tyskland har istället valt att blockera export av tyska vapen från Estland med hänvisning till att de undviker vapenleveranser till konfliktområden. Utifrån det rådande läget och det svenska regelverket borde Sverige agera på samma sätt."

https://www.svenskafreds.se/upptack/...-till-ukraina/

Det där är rent trams, Svenska vapen kommer naturligtvis se till att öka tryggheten för det ukrainska folket.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in