2022-02-28, 18:50
Medlem
L3nn4rts avatar
Om Putin plötsligt skulle gå med på att avsluta kriget och dra sig tillbaks. Vad skulle hända i det läget? Skulle man komma att dra tillbaks en del av sanktionerna mot honom eller är det försent? Som jag ser det är ju skadan redan skedd och sanktionerna mot honom är resultatet av vad han gjort fram till idag.
Citera
2022-02-28, 18:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Det verkar som Putte har skitit i det blå skåpet. Ryssland kommer att bli ett u-land efter alla sanktioner. Även deras oligarker börjar protestera, då de redan förlorat miljarder.
Jag tror inte Putin är Rysslands president om ett år...

Hans enda chans att kvarstå som president är nog en snar seger. Då har han både Belarus och Ukraina i sitt koppel och kan visa upp sig som en vinnare och utropa diverse propagandalögner. Men en förlust, eller ett långt utdraget krig ja då är det nog godnatt för herr Putin. Frågan är om han ens är i livet om ett år vid ett sådant scenario..
Citera
2022-02-28, 18:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Imorgon går jag och köper en flaska rysk vodka på Systembolaget om det fortfarande finns kvar på hyllan. Känns som en kul souvenir för framtiden.
Du menar tills om typ tre år när allt detta är glömt och Ryssland är inne i värmen igen?
Folk och politiker glömmer snabbt tyvärr.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Då är Zelenskyj en idiot. Kungar och regenter har inte varit med på slagfältet sedan stormaktstiden på 16-1700-talet. Man kom nämligen på att det var lite dumt att riskera livet på landets ledare...
Jag håller med om att det är smart att leda sin regering i exil om det skulle landa i att råttorna i Ryssland tar över Ukraina. Men som det är nu är det inget som tyder på att resten av världen kommer acceptera att Ryssland tar över Ukraina, oavsett vad som händer.
De ryska kackerlackorna behöver stampas ihjäl – görs det inte nu så kommer den fria världen bli anfallet av en betydligt starkare kackerlack-här om något decennium.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manissa
De civila dödstalen lär stiga i taket som detta verkar utveckla sig, varje dag verkar ryssen bry sig mindre och mindre.

Ryssen ska ha Ukraina har den bestämt. Helst oförstört och med folkets opinion med sig, i andra hand förstört och med folkets opinion mot sig. Givetvis förstod ryssen konsekvenserna men den var villig att ta dessa. Enbart genom att jämna Ryssland med marken kommer ryssen att ge sig, frågan är bara om det är möjligt utan atomkrig. Det är höga insatser.
Citera
Medlem
Oucho.Sparkss avatar
Finns enskild tråd om Sveriges rapportering? Blir stundtals tokig på radiorapporteringen. Nu "grillas" Ygeman om antalet flyktingar Sverige kan ta emot (samtidigt som det låter som han är sängliggande och inte helt otippat ges ett BJ).
Med över en miljon nya medborgare under ett hamster-liv är det väl inte riktigt fokus på antal hundratal eller ett, två eller tre tusen nya flyktingar Sverige nu behöver förbereda sig för? Jan-Emanuel och Bert är nog kvar inrikes.

Jag smäller av.

Men Ygeman, vilken ministerpost har han egentligen idag, alltså 28/8 -22? Jag blev mer osäker av att googla.
Senast redigerad av Oucho.Sparks 2022-02-28 kl. 18:54.
Citera
2022-02-28, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tjollahopp85
Tror inte många har koll på AT4/Pansarskott m/86: (Inklusive jag)
Så intressant att se denna videon där vapnet testas.
https://www.youtube.com/watch?v=mv7_4_0Tj-o

Verkar inte vara så mycket Rekyl i detta vapnet? Någon som skjutit som kan bekräfta?
Så det borde vara lättanvänt för även den oerfarne.

Vill se den som skjuter från insidan hus med den .. lär få lite bränt hud på ryggen..
3 min kurs och klara av den.. mkt enkel att använda
Citera
2022-02-28, 18:52
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fernebo
Nej, det kommer sannerligen inte vara särskilt kul att vara ryss under åratal framöver. Man ska ju komma ihåg att ryssar ändå har vant sig vid ett liv och levnadsstandard som liknar vårt. Jag tror inte heller man ska underskatta den totala kulturella bojkotten. Ryssar kommer inte kunna resa på semester längre. Inte kunna se amerikansk filmer på bio. Inte delta i eurovision. Inte delta i fotbolls-VM. Inte kunna köpa tyska bilar. Osv, osv.. Livet i Ryssland kommer plötsligt vara som livet i Sovjet igen och det under väldigt lång tid. De kommer att tvingas kräla i smutsen och både be om ursäkt och betala skadestånd innan de släpps in i värmen igen. Undrar om Putin börjar inse vad han har ställt till med för sitt land?
När Putler väl är borta så kommer väst nog släppa en del på sanktionerna. Det beror på vad som kommer efter Putler. Om man försöker sig på att bygga ett demokratiskt land så kan väst nog ganska snabbt lätta på restriktionerna.
Citera
2022-02-28, 18:53
Medlem
Rengardes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
De får börja med ukrainsk istället

Det mig veterligen största ukrainska märket heter Nemiroff, kan rekommenderas! Jag gillar det. Har dock ej köpt det i Sverige, finns ej i systembolagets standardutbud.. ännu!
Citera
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jan2021
Det ser ut som om kriget kommer fortsätta och eskalerar,
Ett utdrag, från Nya Dagbladet, med länk.

UTRIKES. Ukraina ställer stenhårda krav i den pågående förhandlingarna med Ryssland. Bland annat kräver man att ryssarna ska lämna både Donbass och Krim, rapporterar Dagbladet.

https://www.friatider.se/zelenskyj-kraver-tillbaka-krim

Varför inte genomföra en folkomröstning där dom boende i dessa områden själva får avgöra vilket land dom vill tillhöra? Låt vanliga människor få avgöra sin framtid för en gångs skull.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Då är Zelenskyj en idiot. Kungar och regenter har inte varit med på slagfältet sedan stormaktstiden på 16-1700-talet. Man kom nämligen på att det var lite dumt att riskera livet på landets ledare...

Zelenskyj krigar på twitter och tjöttrar med Sean Penn. Den horungen har inte lyft ett finger förutom på sin smart phone.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Jag har gjort det flera gånger i tråden.

Här är fler döda Ukrainare – dräpta av V.Putlers fredsbevarande fredsstyrka:
https://twitter.com/nexta_tv/status/1498262343641354241

(Varning för starka bilder - döda civila på bild)

Att det dör civila i krig är ju inte helt jävla konstigt. Var du like upprörd när det låg döda irakiska civila på gatorna när USA invaderade?

Det problematiska i denna konflikt är att UA gouverment delat ut 1000 handeldvapen, uppmanat till att göra molotovs osv. Svårt att veta vem som är civil eller inte, och det faller på den hyllade UA ledningen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in