2022-02-28, 19:16
Medlem
muskelstals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
https://youtube.com/watch?v=gZsHn93qT-A&feature=share

Alla vet ju varför det här hände och vad som pågår varje minut i Ukraina.

Kan någon bemöta det han säger sakligt?

Slipper helst personangrepp, "Putler" och att "han är galen".

Vill diskutera substansen i det han säger. Eftersom alla på Flashback vet precis allt så kan någon posta eller komma med bevis på att det han säger inte stämmer?

Man tar ju Zelenskyj på orden rakt av och det gör man okritiskt för man brinner av hat för den andra sidan - definitionen av en idiot.

Det Putin säger bekräftar iallafall det jag sagt hela tiden - man försöker inte invadera Ukraina, man har skickat in styrkor mot Donbass / Donetsk och mött motstånd från pack på vägen.

Det här är inget "krig".

Håller med om det du säger angående person angrepp. Och att en saklig diskussion är bra. Men satt inte du alldeles nyss o kalla folk fegisar som ej åkt till Ukraina. Och om de Rysska styrkorna bara skulle in i Donbass vad gör de då i Kiev? Vad är isf Putins vettiga Argument för att gå in i Kiev ? Special förbanden skulle avsätta nazisterna om de klarat de ja få kanske de ej hade varit krig men det är ju utan tvekan krig nu. Och Putin har ju isf gjort väldigt stor fel beräkning.
Citera
Flyglarm över Kyiv nu.
Citera
Medlem
Knut-Annes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Hoppas alla här förstår att Ukraina inte har en chans i detta krig. Hoppas jag har fel.
IDIOTEN kommer inte ge sig, i värsta fall tar han till kärnvapen.
Tro inte att Ukraina vinner, borde inte finnas en chans.
Trodde jag inte heller, men jag har börjat hoppas.
Ryska soldaternas moral verkar låg som fan, Ukrainas hög.
Ryssland håller på att drivas till ruin.
Någonstans hoppas man på att Putin följer Berias exempel.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vi tycker alla synd om Ukraina och inte velat se denna invasion såklart. Men är man påläst så är inte invasionen något Putin bara hittat på. Som många här inne kallar alla rysstroll till höger och vänster är okunskap. Precis som när väldigt många i sverige varnade för massinvandring och blev kallade för rasister så fort de öppnade munnen. Inte speciellt nyanserat.

Ja vissa har svårt att särskilja "Orsak" och "Rätt" Oftast de mindre begåvade som handlar utifrån känslor och grupptryck. Räcker bara o se poster där dem postar Twitterbilder och själva sätter rubriker i sitt huvud Komedi.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuor
Fast det förutsätter att västvärlden kan fortsätta med sina sanktioner i all evighet, vilket vi inte kan. Ryssen har fortfarande två ess kvar i rockärmen (gas+kärnvapen).

Putte kan först hota med att skruva av gaskranen och om inte det fungerar så kan Ryssland hota med att begå självmord med kärnvapen och ta med hela planeten.

Vi har ju redan slaktat Ryssland ekonomiskt samt trängt in dem i ett hörn. Putins nästa drag kommer att bli extremt.
Det är en god poäng. Det är framförallt gasen som är ett problem - olja kan man köpa på annat håll. Kontinentaleuropas beroende av rysk gas är, som jag förstår det, inte löst ännu. Jag läste någonstans att man inte klarar att frakta så mycket gas som behövs till Tyskland, så det kommer behöva bli gasransonering i Tyskland om invasionen fortgår.

Självmord med kärnvapen är nog svårare att få till. Han behöver säkerligen få med sig ett gäng personer i idén att ta med sig andra i ett utvidgat självmord med kärnvapen. Det kan bli svårt att få till tippar jag på. Dessutom kan han säkerligen inte avfyra samtliga kärnvapen samtidigt och de ska dessutom programmeras för att skjutas iväg mot olika städer.
Däremot ser jag en viss risk att han faktiskt lyckas få iväg ett kärnvapen – den ryska stridsledningen har faktiskt pratat om att använda taktiska kärnvapen som ett sätt att avsluta krig.
Citera
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vonheden
Chans och chans, de kan väl lägga ner sina vaoen, speciellt civila som annars kommer stöta på tränad militär. Ryssland vill inte skada civila, hade de velat det hade kriget redan varit över.
Är du dum? De har ju redan skadat civila. Hur fan tänker du, om du tänker överhuvudtaget?!?!?!
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av slö
Mm, och de har gjort det på samma sätt som andra uländer, frihandel, i rysslands fall efter att bönat och bett om att få delta i europeisk handel.

Ja men även en stor handel med Kina tex. Och europeiska avtal med olja och gas. Vilket har gagnat både ryssland samt europa att vara beroende av USA och arabländer.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Roboten kommer väl uppifrån?

Man kan själv välja hur man önskar att roboten ska slå direkt träff eller att den ska sprängas ovanför.

https://m.youtube.com/watch?v=6VO4JEhxDso
Citera
2022-02-28, 19:17
Medlem
stilichos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Hoppas alla här förstår att Ukraina inte har en chans i detta krig. Hoppas jag har fel.
IDIOTEN kommer inte ge sig, i värsta fall tar han till kärnvapen.
Tro inte att Ukraina vinner, borde inte finnas en chans.

Det är tvärtom. Det är Ryssland som inte har en chans i detta krig. Ukraina har visat att de är villiga att använda vapen för att försvara sig mot Ryssland och Västvärlden har visat att de är villiga att förse ukrainarna med alla vapen de behöver. Det finns inget scenario där Ryssland kan lyckas med sina målsättningar att avmilitarisera Ukraina och göra det till en lydig buffertstat. De är dömda till ett ändlöst krig i Ukraina. Åtminstone tills de drar sig ur eller den ryska staten kollapsar. Vilket som kommer först är väl fortfarande en öppen fråga.
Citera
Medlem
Goldfinger1964s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Få Krim och att Ukraina ska avmilitariseras, är vad det ryktats om iaf
Avmilitärisera Ukraina är en dum idé. Fritt fram för Ryssland i nästa runda
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilla74
Vi tycker alla synd om Ukraina och inte velat se denna invasion såklart. Men är man påläst så är inte invasionen något Putin bara hittat på.
Kan du förklara vem som hittat på den då?
Citera
Medlem
B. Mystics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Roboten kommer väl uppifrån?
NLAW/RBS57 detonerar ovanför turreten på tanken. Där skjuts det ner en laddning av vad jag förstått. Denna antänder ammunitionen som finns i tanken. Resultatet blir att tureten flyger upp i luften.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in