2022-02-28, 19:20
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Min far pratade med en rysk bekant som alltså bör i Ryssland igår. Denne var helt oförstående när farsan frågade vad han tyckte om kriget. "Vilket krig? " Och när farsan förklarade vad han menade så svarade den andra upprepade ggr att det absolut inte var ett krig. Det var en räddningsaktion för att hjälpa den ryska befolkningen. Han gav sig inte en tum på det.

Det samma sa en kompis frus syster och mor, de bör i Ryssland. Och systern är ändå läkare. De var helt oförstående för västvärldens reaktioner och menade att Putin hade helt rätt
Det är väl som när svenskar som svär över invandringen och fortsätter att rösta på S och M, media hjärntvättar.
Citera
2022-02-28, 19:21
Medlem
Strombolizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Så vi ska fritt fram låta Putin vinna? Är det din åsikt för att du stödjer Putin?

Låt säga att han får för sig att invadera Polen, ska vi implementera samma tänk då?
Rumänien? Till och med Tyskland? Kanske låta han bestämma över hela världen?

För han har ju ändå kärnvapen...

Nej. Läs om. Läs rätt. Jag vill att invånarna själva ska få avgöra sin framtid i dessa områden. Det ska inte bli en omröstning på Putins villkor. Eller västs villkor. Den måste självfallet vara oberoende och bevakat av internationella observatörer.
Har du en bättre lösning på konflikten är jag idel öra. Om lösningen innehåller ord som "Putler" eller "bomba Ryssland till stenåldern" behöver du inte ens bemöda dig att svara.
Citera
Medlem
seriouslyfuckedups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Det är tvärtom. Det är Ryssland som inte har en chans i detta krig. Ukraina har visat att de är villiga att använda vapen för att försvara sig mot Ryssland och Västvärlden har visat att de är villiga att förse ukrainarna med alla vapen de behöver. Det finns inget scenario där Ryssland kan lyckas med sina målsättningar att avmilitarisera Ukraina och göra det till en lydig buffertstat. De är dömda till ett ändlöst krig i Ukraina. Åtminstone tills de drar sig ur eller den ryska staten kollapsar. Vilket som kommer först är väl fortfarande en öppen fråga.

Till det att vitryssland skär av kontakten med Polen. Man samlar styrkor i detta område.
Citera
Medlem
Termos99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Kan inte tänka mig att många människor gillar krig och död. Men skall man inte få försvara sig själv, sina närmaste och även sitt land.

Precis, bara en galning kan gilla krig, i krig finns alltid civila oskyldiga offer, friendly fire och begravningar med gråtande barn och fruar till stupade.

Men för den som älskar sin frihet finns ibland inget annat alternativ än motstånd. Det är situationen Ukraina är i, de slåss för sina liv, frihet och familjer.
Citera
2022-02-28, 19:22
Medlem
Seemves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NurseRatched
Om Ryssland avslutar krigshandlingar bör man lätta på restriktionerna, tycker jag. Naturligtvis inte allesamman men delvis. På så sätt ska det löna sig för Ryssarna att avsluta kriget.

Personligen så känner man; kör Ryssland i botten.
Men jo, det måste ske. Ryssarna hade fått det moraliska övertaget om inget annat om vi hade fortsatt fullt ut efteråt.
Citera
Medlem
KaktusFlaktuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SilentVictory
Så vi ska fritt fram låta Putin vinna? Är det din åsikt för att du stödjer Putin?

Låt säga att han får för sig att invadera Polen, ska vi implementera samma tänk då?
Rumänien? Till och med Tyskland? Kanske låta han bestämma över hela världen?

För han har ju ändå kärnvapen...

Gränsen går ju nånstans såklart. Den 30-åriga föredetta sovjetstaten Ukraina med 50 procent rysktalande invånare ligger bortanför min gräns.

Men inte din gräns, förstår jag. Borde vi hota med atomkrig kanske? Vad säger dina principer? Skulle vi gjort det med Georgien och Tjetjenien också? Det är lätt att vara "god" när det inget kostar.
Citera
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Roboten kommer väl uppifrån?

Ryssarna satte ju galler över taket med just pga NLAW
Citera
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bilingualbvern2.0
Ja, ryssarna har monterat ett ”soltak” på sina gamla vagnar, men det verkar inte hjälpa..
Nu går ryssarna all in och monterar soltak på sina pansarvagnar. Strålande tider, härliga tider.
Citera
2022-02-28, 19:23
Medlem
Hem_bränts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Kharkiv faller nog snart.

Man måste förstå att Rysslands ledning, speciellt president Putin, spelar det långa spelet. De ser inte Ukraina som EU ser det – EU som agerar med ryggmärgen – snabbt och obetänksamt, vilket bara passar Putin. Han får du ännu fler argument för att införliva Ukraina i den Ryska Federationen. Om detta tar 6 månader, 6 år eller 26 år, spelar liten roll för dem som spelar det långa spelet.

Jag tror inte att Charkiv kommer inte att falla snart och det kommer att kosta att erövra dom stora städerna. Jag köper att den ryska ledningen spelar det långa spelet, frågan är dock om det ryska folket är beredda att göra det. Dom kommer att drabbas oerhört ekonomiskt, men även betala för det i blod.
Citera
Medlem
Persimååns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bengt-Erik
Ok. För människorna i Ukrainas skull tycker jag du ska motargumentera. Låt inte serben tro att han har rätt i sak.
Jag känner en ryska som tyvärr är helt på Putins linje.

Bor i Sverige och har pirat-tv, alltså tillgång till hela Rysslands utbud. Hon är övertygad om att allt som Ryssland går ut med på nyheterna är 100% sanning och att delar av världen sprider fakenews.

8
Citera
Medlem
En känd vitrysk restaurangägare i Minsk som fick stor uppmärksamhet när han utmanade Lukasjenko i en boxningsmatch för att ta reda på vem som är mest manlig, befinner sig nu i Kiev och skickar därifrån ett meddelande till vitryska soldater om att desertera. Han säger att om de hamnar i fängelset så är det bättre än att dö, för befinner man sig på ukrainskt territorium i stridsmundering som utländsk kommer man att dö.

https://twitter.com/nexta_tv/status/1498356407367880714
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zingo2
Är du dum? De har ju redan skadat civila. Hur fan tänker du, om du tänker överhuvudtaget?!?!?!

Civila som bär vapen skadas i krig. Zelenskyj beordrade civila att kriga, civila som inte har någon som helst träning i krig. Vilket jävla ansvar bär Zelenslyj!? Om du vet orsaken till invasionen bör du skylla dessa offer åt rätt håll, dvs regimen i Kiev.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in