2022-02-28, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Några fordon sprängdes säkert men den har växt från enstaka kilometer till att vara 27 kilometer lång nu.....

Ju fler man är, ju långsammare går det. Och sprängda broar eller minfält stoppar en kolonn lika effektivt som ett enstaka fordon.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knut-Anne
Ryssarna i Kharkiv var så sugna att det gjorde våldsamt motstånd och slängde ut Putins lakejer.
Putin tackade dem senare med attacker mot bostadsområdena med raketartilleri.

Det är rätt formulerat ..du är bättre än Judemedia ( Porseryd ) Media som gått i fritt spinn för att en annan Jude som vanligt ställt till det
Måste bli fällande i granskningsnämnden

attacker mot bostadsområdena är inte samma sak som attacker mot civila.

Om staden är under belägring och beskjuten är man dum i huvudet om man sitter i lägenheten 5 e våningen tittar ut genom fönstret kollar läget ---det finns ju inte .Tryckvågorna är ju av den arten att den dövblinde fattar att jag skall ner i källaren helst skyddsrummet.

Den som har anledningen att sitta på 5 - e våningen vid fönstret -- är Krypskytten som är välkänt sedan Sniper Alley i Sarajevo och är då ett militärt mål

Den ryske Officeren har inte heller i normalfallet intresse av att fyra av en salva av raketer han kan behöva för viktigare mål senare. Han skjuter vanligen mot det som skjuter på honom I och för sig kan det finnas terror aspekten
Men ryssen behöver inte skjuta efter civila han har inga smarta vapen oftast --Civila dör i varje fall

Så är det i kampsituationer försvinn från platsen eller tag smällen

Detta är ju Propaganda i Svensk TV Putin kan vara ett svin det är fullt möjligt men dom får ju snart sluta slänga skit på ledare
Ett tag var vartannat ord på Nyhetssändningen Trump och såvitt jag vet var han vald
Nu är vartannat ord Putin som inte är vald .Men det leder ju inte beslutsfattandet rätt att Idiotförklara honom.
Ser fram emot fällande i granskningsnämnden
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Om ni tror att drönare kan härja fritt när Ryssland har totalt luftherravälde så får ni tänka om.

Läs på om försvarssystemen S-400 och S-500.

https://youtu.be/PwT_WnZjIc0
Räcker att någon smyger i närheten av en sådant system med Robot 57, och vips S-400 är historia
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Har inte kvar länkarna, jag klickade bort dom, har misstänkt att dom var fejk.

Jag har kollat en del på livecams och dom jag har sett ser inte fejkade ut. Men på en cam ser det ut som regn men det kan också vara insekter som dras till ljus...ser lite ut som regn.
Citera
Medlem
Haloumis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av [Assman]
Det vore väldigt intressant att få veta hur modern den konvojen är och hur stor del av den som är tillverkad detta årtusende.

Det cirkulerade ju bild på den igår;
Citera
Medlem
crusades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lichking
Vad faaan! Skrek du inte Cyka blyat idi nahui och tog tillbaka din egendom?? Haha skämt och sido, Allt verkar försvinna som har med ruski att göra.

Den där svordomen (antar jag) SUKA hör man i var och varannan film, vad betyder det?
Citera
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ABljuger
Jag tycker man bör identifiera alla liknande och rapportera. Uppehållstillstånd och medborgarskapet bör kunna fimpas för såna. Även rysskitar som sitter här och trollar. Kanske tipsa ngn i Riksdag att de lägger en motion om det? Björn Söder brukar vara duktig på sånt. Han har dessutom ett tydligt ställningstagande om RU-ockupanter.

Ja det är ju bl.a. därför vi i SD vill kunna dra in permanenta uppehållstillstånd och medborgarskap. Men inga andra partier vill det, de vill t.o.m. att IS-terrorister skall bo kvar i Sverige.
Citera
Medlem
Anktalares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haloumi
Hur fan vågar Finland skicka vapen till Ukraina, när dom har monstret som grannland. Fy fan, balls där.

Bland annat 2500 automatgevär enligt Sanna Marin.

Läs på om Finska Vinterkriget, Finnarna skrattar åt Ryssarna.
Citera
2022-02-28, 19:56
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Precis. Och Ukraina kan rimligen inte vara kullen som hela västvärlden är villiga att dö på (tillsammans med resten av världen). Skulle ryssen "fortsätta" hamnar allt i annan dager, då blir det ju plötsligt en existenshotande situation för västeuropa, men vi är ju långt ifrån där. I princip inget pekar på det.

Ukraina är en före detta sovjetstat placerad i Rysslands bakgård. Jag förstår att folk kan vara upprörda, "hata Putin" etc, men detta är verkligheten. Detta är en av tusentals militära konflikter som människan upplevt. Kriget i Ukraina bär inga utmärkande attribut som gör den värd att riskera atomkrig för.

Jag är i grunden principfast men idag hoppas jag pragmatismen segrar. Folk verkar vara villiga att riskera sina barn för att "lära Putin en läxa". Verklighetsfrämmande för mig. Slå på en feel good-rulle istället.
Det skulle kunna sluta nu. Ukraina ger upp och EU slutar skickar vapen. Man sätter sig vid förhandlingsbordet. Kommer överens om att NATO inte ska utvidgas mer. Ryssland får behålla Krim, och eventuellt de där områdena i öster, eventuellt kan man bestämma att följa en FN-övervakad folkomröstning i den frågan. Sen kan folk återgå till att kolla Mello och tanka billigare rysk bensin. Det kommer naturligtvis att vara djupa psykologiska och emotionella sår lång tid framöver, speciellt mellan folk i Russland och Ukraina. Sen får vi fan lära oss att det är samarbete och handel som skapar välstånd och förtroende. Båda sidor kan svälja sin stolthet och helt enkelt säga förlåt, vi gjorde fel. Vara ödmjuka och lyssna på varandras synpunkter i fortsättningen. Både Zelenskyy och Putin borde lämna sina poster och låta folket rösta på nytt.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Om ni tror att drönare kan härja fritt när Ryssland har totalt luftherravälde så får ni tänka om.

Läs på om försvarssystemen S-400 och S-500.

https://youtu.be/PwT_WnZjIc0

Såna system funkar inget vidare mot drönare...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
Jo, visst har dom några få kvar undangömda så klart. Men de flesta är sönderbombade. Ryssland har luftherraväldet.

Jag blir lite förbryllad över att ryssarnas luftvärn inte ser drönarna.

Jag är förvånad oxo, ryssland har (eller har haft) flera mycket effektiv SAM system (mobilt sådant) s-400 tex.

det ska i teori vara i princip självmord att flyga inom 200km-300km från den ryska/vitryska gränsen.

Det verkar finnas stora "comand and control" brister inom den ryska krigsmakten. troligtvis har någon rapporterat att lufthärravälde är uppnåt och att endast Stingers/handburna SAM är ett hot, och så har man struntat i att korrigera för att så inte fallet.

Det finns iför 100 tals sådana exempel.

Om inte annat enbart på twitter
Citera
Medlem
Ryssland kastas verkligen ut ifrån allt. Även om det i stunden känns skönt så...Jag vet inte men jag tycker det känns olustigt då det gör ryssland oerhört desperat. Det finns ingen väg förutom framåt nu för Ryssland. Även om jag är helt emot invasionen så kan jag ju se hur man med ryska ögon önskar att ha ett Ukraina som är en neutral buffert stat mellan sig och Nato, ett Ukraina som sammarbetar ekonomiskt med öst och väst. Detta kan sluta med ett enormt krig där alla är förlorare eller ett ryssland som alienerar sig ännu mer mot väst och därför drivs mot Kina. Ser tyvärr inga lyckliga slut på detta förutom om Putin skulle avsättas och ryssland bli demokratiskt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in