2022-02-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wowbagger2000
Beror ju helt på vad för mörkerhjälpmedel man har.

När jag gjorde lumpen påstods att i stort sett varenda ryss hade mörkerhjälpmedel. Eller åtminstone alla fordon. Och möjlighet att avlyssna all radiotrafik etc. Med tanke på standarden på den ryska materielen man har sett nu, så tror jag inte riktigt på det.
Citera
Medlem
barkies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
Jag märker att du är uppriktig och missförstå mig inte, men ärligt, varför tror du ingen ens funderar på om det Putin säger är sant?

Han har under nästan en månads tid mer eller mindre dagligen suttit och sagt att Ryssland inte kommer gå in i Ukraina, att det är USAs påhitt för att uppvigla hat mot Ryssland, att de ryska trupperna bara är på övning, att de ryska trupperna har börjat åka hem från Vitryssland. Osv osv osv.

Detta efter att vid otaliga gånger under decennier kommit med den ena absurda lögnen efter den andra.

Det jag säger ovan går väl inte ens att argumentera emot? Dvs. att Putin blåljuger gång efter gång efter gång (rätta mig om jag har fel)? Då är det väl inte konstigt att ingen ens funderar på om något han säger är sant. Eller hur?

Så, Putin som varnat för det här i åratal, ljuger? Han har sagt det här hela tiden, att NATO utbreder sig och USA har vägrat att lyssna på Rysslands oro och att ens sitta ner och diskutera det!

Kollar man NATOS strategiska punkter så förstår man varför Ryssland gör det dom gör. Putin sa något bra:

Hur skulle USA agerat om Ryssland agerade på samma sätt i Kanada eller Mexiko?

Hur mycket folk än vägrar inse det så är USA orsaken och mitt i den här soppan - med vilje tror jag själv.

Flera erkända statsvetare och politiska experter har varnat för detta då det var oundvikligt eftersom inga framsteg gjorts.

Putin har sagt det hela tiden - varför går USA Inte ut och dementerar dessa påståenden? Om USA varit villiga att adressera Ryssland stora oro över NATO-expansionen bör man gå ut med det.
Det, om något, skulle befästa påståendet att Putin gör det här av helt andra skäl.

Men nej. USAs ekonomi är byggd på vapen och krig och man behöver alltid ett fiende - Ryssland. Samma gamla Ryssland.

Nu omringar man dom militärt (alla som inte är födda igår vet att NATO är ett redskap för USA) och vadå - Putin ska bara sitta där?..

Särskilt med USAs historik när det gäller att invadera länder med stora naturtillgångar.. Lägg ihop 2 och 2.

Sen hade väl Putin inte varit den skarpaste kniven i lådan om han gick ut och sa vad man skulle göra, innan man gör det.. Har nog aldrig hänt i historien.

"tja, vi går in i Ukraina till Donbass och Donetsk om 2 veckor"..

Sen förstår inte många härinne hur krig fungerar. Det handlar inte om att mörda civila eller ta över hela landet. Det är som schack - man placerar sina pjäser strategiskt för att ställa motståndaren i en position då han måste förhandla.

Hade Putin velat ta Ukraina hade han gått in med enorm kraft och det hade varit ENORMA skador överallt och dödsoffer i tiotusentals på gator och torg.

Så är det inte. Det är grupper av ukrainare, riktiga drägg, som ställer artelleri i befolkade områden och tvingar ryssen att svara med eld.

Dessutom har garanterat Ryssland haft silkesvantarna på under "invasionen" och endast bemött eld.

Hur mycket folk än vill tro det är Ukraina inte demokratiskt för fem öre och Zelenskyj är en jävla marionett.

Putin frågade Bill Clinton om vad han skulle tycka om att Ryssland går med i NATO.

Clinton bleve extremt obekväm och började chuckla och skoja bort det..

Inte kan man ha fienden man behöver som allierad.

Med Ryssland och USA som allierade skulle sända en enorm signal om framgång, fred och 2 supermakter som agerar tillsammans för världsfreden.

Vad i helvete hade hänt med USAS ekonomi utan konflikter och krig, kan man fråga sig...
Citera
Medlem
Sam.Boyds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woefulnissan
Hoppas folk är nöjda nu. Vi riskerar en kärnvapenattack, risken må vara liten men den finns där. För att folk skulle leka hjältar bakom sina jävla telefoner. Vapen som antagligen inte skulle göra större skillnad ändå.

Fan vad jag hatar människor. Ni är så fruktansvärt efterblivna att det inte är sant.

Hur exakt ska vi utan militär värja oss? Hoppa ifrån en bro.

Enade västvärlden står med Ukraina.

Om vi ska gå in i den eviga natten så går vi som fria män. O vi går i gott sällskap.

Ty döden är oundviklig, o ska inte fruktas.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Opaque
Vill du att jag citerar dig från dina gamla inlägg, vågar du ?

Du är nog en av de mest hala ålar som navigerar grumliga vatten. Så du ska nog lita på att andra kan kategorisera dig bättre än vad du kan i den här saken.

Det - Eller du har helt tappad kontakten mellan huvudet och hjärta. Vilket är det ?

Du får gärna citera mig där jag skrivit bokstavligt att jag håller på Ryssen.
Gärna i samband med denna konflikten.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vindpinad
SVT har en artikel på nyhetssidan som lyder: Se bostadsområdet i Charkiv under attack. Det gäller raketartilleribombardemanget som skedde tidigare idag.

När en vanlig IQ 80-drönare läser rubriken kommer denne tro att Putin bombarderar bostadsområden med flit. Givetvis var hela det området där granaterna slog ner fullt av soldater och annan militär utrustning. Ni fattar det va?

Så varför bomba och inte gå in? Tänker du att ukrainska soldaterna ska stå ute i det öppna? Ursäktar du på riktigt bombandet av ett bostadsområde?
Citera
2022-02-28, 20:58
Medlem
twoeggss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ToorMan
Nej, det är inte i praktiken samma land.
Det är skillnad på Demokrati och Diktatur.
Båda demokratiska republiker konstitutionellt.
Citera
Medlem
Ok enligt lille Putin så kommer alla länder som hjälper Ukraina militärt att få stå till svars. Snacka om maktgalenskap och oförmåga att se verkligheten. Skall han förklara krig mot i stort sett hela världen förutom då några 10-tal länder som stödjer eller åtminstone inte kritiserar honom öppet.
tycker faktiskt att han nu visar upp sin mental instabilitet alltmer så fort han öppna munnen den lille Putin. Vad skall Putin göra? Införa sanktioner eller stänga gaskranen. Visst att stypa gasflödet drabbar oss rejält med rejält ökade energipriser men det drabbar fattiga Ryssland än mer i minskade intäkter. Och det sägs ju dessutom att just det scenariot med stoppade gasleveranser har USA faktiskt räknat på och förberett sig sig för.

Snacka om mod såg en video där en ukrainsk man med ciggen i mun bar bort en mina. Så Ukrainarna kommer troligen att kämpa vidare trots övermakten från rysk sida. Ett modigt folk som förtjänar vårt stöd vår respekt och våra bidrag till att beväpna dom. Lille Putin är säkert rosenrasande för vad hjälper det att vinna slaget om Ukraina när han nu samtidigt förlorar det större ekonomiska kriget Ryssland/väst, det slaget har ju bara börjat.
Citera
Medlem
Salcinns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stitches77
Ni är medvetna om att det tog 5 veckor för ett överlägset Tyskland att erövra Polen? Vi är inne på dag 5 gällande invasionen av Ukraina.

Vi är 80 år framåt i tiden. Det finns robotar som kan styras in på centimetermål hundratals mil ifrån. Det finns satelit spaning som kan zooma in varenda del av Ukraina och ha koll på varenda rörelse. Ryssland har ett av de starkaste flygvapen i världen.

Att de inte har lyckats bättre och slagit hårdare emot Ukrainas reguljära arme är ett stort misslyckande. Särskilt då flertalet städer som fortfarande inte är intagna ligger bara några mil ifrån den ryska gränsen.
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av serbiskneger
Det finns också tjetjener som slåss mot Azov Regimentet i Mariupol i södra delen. Hur det går vet jag inte. Jag försöker hitta mer info men det är svårt.
Det finns tjetjener på den ukrainska sidan med, samt georgier och kroater. Till och med etniska ryssar från Ryssland.
Citera
Medlem
Det är inget dåligt antal soldater som är strax ovanför Kyiv just nu.
https://twitter.com/search?q=Maxar&s..._query&f=image
Tydligen cirka två-tre mil från centrala Kyiv.

Konvojen ska vara cirka 2,7 mil lång där det på vissa ställen står fyra fordon i bredd.

Om Kyiv är målet, de kommer aldrig kunna stå emot det här trycket om de inte har MASSIVT understöd från luften.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StekPannaUtanSladd
Hur stor är risken att Ryssland skulle angripa Sverige militärt just nu, med tanke på vapenexporten?

Om det skulle hända, vad kan vi vänta oss? Bombningar av Stockholm? Får vi hjälp utifrån om det händer nåt?
Hade ryssen siktat missiler mot Sverige så hade målen varit:
Linköping
Torslanda
Karlskoga
Karlskrona
Gotland
Stockholm
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ballobas
Exakt detta krig har det sämsta någonsin att rapporteras. Media är livrädd att rapportera om att Ryssen har framgång.
Framgång nåja tycker det är soppatorsk och sprängda konvojer var än man ser på nätet, men kanske den Ryska propaganda filmen visar flaggor och annat känns lite som man gör vad det passar just nu för skydda Kamrat Putin!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in