2022-02-28, 21:07
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Om alla EU länder står upp tillsammans kan de inte göra något. Ryssland kan omöjligen börja bomba 25 länder.
omöjligt??? skojar du eller de har 6500 kärnvapen!
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av BeHPNemesis12345
Hade ryssen siktat missiler mot Sverige så hade målen varit:
Linköping
Torslanda
Karlskoga
Karlskrona
Gotland
Stockholm

Hoppas jag blir förvarnad när ryska ambassaden töms så jag hinner lämna stan i god tid.
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Många påståenden där du. Jag ger inte mycket för alla dessa självutnämnda analytiker och experter på Flashback.
Det är inget jag hittat på själv utan fakta som har publicerats i dels TV program och etablerade nyhetskanaler i västmedia
Svensk press brukar jag undvika pga bristande kvalitet
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Jag tycker man ska försöka bli vän med djuret och ge det stora köttbitar att tugga på.

Vilket med stor sannolikhet också kommer att hända.

Väst har dribblat bort sig själva så pass hårt så att dom inte ens vet vilken lagsport dom lirar för tillfället.

Hot om vedergällning brukar vara en föraning om att det går riktigt illa för ryssen.
Annars skulle de inte bry sig det minsta vad vi gör, eller andra.
Förloraren måste ha någon att skylla sina nederlag på, annars är deras militär bevisligen helt kass.
5000 gamla CG kan inte spela speciellt stor roll om man har övertaget.
Dessutom finns det redan vapen i överflöd i Ukraina.
Citera
Medlem
Forevermores avatar
Lägger denna en gång till:

Lång konvoj helt klart men frågan är väl vad syftet är. Om man bara kastar in dem i striden i Kyiv så är det mindre oroande än om de utför en omringningsmanöver och går förbi västerut. Pansar i förorterna är ingen ideal situation att strida i när försvararna har gott om pansarvärn.

Vad som däremot oroar mig är om denna karta stämmer (vilket den verkar ha gjort hela tiden)
https://upload.wikimedia.org/wikiped...of_Ukraine.svg

Då ser det ut som det går två stora framstötar längs huvudvägarna öster om Kyiv norr och söder om Konotop. Den norra spjutspetsen riskerar ju att skära av försvararna i Chernihiv och den södra spjutspetsen skulle kunna skära av Kyiv från söder. Just nu verkar de färdas längs vägarna i mindre befolkade trakter men de kan snabbt bli ett problem om de får fortsätta.

Någon som har några rapporter om detta?
Citera
2022-02-28, 21:08
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SolglittretsDans
Ja, även 14.000 svenskar, 2 ukrainare och 99 aliens.
Ryssarna bränner upp de ryska kropparna för att dölja sina egna förluster. Till deras föräldrar säger man att han är MIA
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oresundsbroen
Grym analys av Sveriges fd ambassadör i Ryssland. Här tar han upp bakgrunden till kriget och vad Putin vill. Blir bara mer och mer uppenbart att Putin egentligen inte ens vill ta över hela landet men att han behövde göra något för att få ukrainarna att sätta sig ned vid förhandlingsbordet på riktigt och verkställa Minskavtalet. Också uppenbart varför Ryssland inte kommer attackera Sverige eller ett annat EU-land då detta är en konflikt mellan Vitryssland, Ryssland och Ukraina i första hand.

https://samnytt.se/tidigare-ambassad...GRkJXBuZTUOgLA

Förklarar han varför Putin tycker det är ok att ukrainska civila har mördats eller varför det är ok att snart 6000 ryska soldater har fått offra sitt liv i onödan?
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rlewa
Sägs vara 20k soldater

Kiev hade tills igår morse utrustad 100K frivilliga män och tjejer med för försvar av Kiev.
Citera
Medlem
Pilla74s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Nej. En ATOMBOMB i stockholm avgör inget . Sätter du en i Norrbotten så är det gameover. All militär o gruva och vattenkraft är borta, vilka industrier finns i Fjollträsk ?

He he, okej. Hur mycket militär har vi i Norrbotten just nu? Infrastrukturen med vattenkraft förstår jag vad du menar. Det jag menar är att en atombomb i stockholm får en obehaglig effekt även i Norrbotten.
Du kan inte ens gå på utedasset utan att bli kontaminerad.
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
Om alla EU länder står upp tillsammans kan de inte göra något. Ryssland kan omöjligen börja bomba 25 länder.

Nej, men när detta är över så tror jag att Putin tänker införa export-tullar gentemot EU, modell större. Då på diverse råvaror..
Citera
Medlem
calmsolutions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kepplers
Kan någon svara på varför det inte finns några siffror alls på döda ukrainska soldater. Har sett officiella siffror på civila men ukrainska rapporterar ingen om. Varför?

Självklart har massor av ukrainska soldater stupat i detta krig. Men det är som sagt krig och då är propaganda extremt viktigt, det lärde man sig framförallt i WWII.

Det Ukraina kan vinna på är att hålla stridsmoralen uppe och då rapporterar man bara positiva händelser, precis som Ryssland rapporterar från sin sida. Omvärlden stöttar Ukraina och rapporterar då på samma sätt.

Det är upp till oss som läser att lära oss filtrera information för att få fram sanningen.

Edit:
Det enda vi vet är att det har tagit längre tid för Ryssland att erövra Ukraina än vad många av oss trodde. Beror säkert på flera faktorer men oavsett så vill inte det ukrainska folket bli invaderade så Ryssland kommer befinna sig i ett riktigt getinghål för lång tid framöver.
Senast redigerad av calmsolution 2022-02-28 kl. 21:11.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Nej. En ATOMBOMB i stockholm avgör inget . Sätter du en i Norrbotten så är det gameover. All militär o gruva och vattenkraft är borta, vilka industrier finns i Fjollträsk ?

Norrbotten är knappast ett ensamt strategiskt mål, vapenindustrin är utspridd. Järnmalm och skrot finns överallt så det räcker.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in