2022-02-28, 22:26
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TrixNe
Hur får soldaterna i sig mat? Plundrar de affärerna? Passar ukrainska kriminella att plundra affärer också eller?

Många har köpt mat, andra har plundrat snabbköp. Ryssarna. Ukrainarna får nog mat av sina trupper.
Citera
2022-02-28, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Här har Ukrainska styrkor slagit stenhårt. Visste man måhända på förhand att det var tjetjener man mötte på här?
Hoppas det var tomt i bostadshusen intill.

Idioterna använde ju socialamedier och flexa inför världen. Vad mer finns det att säga?
Citera
2022-02-28, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fokuserapafakta
Det visar kanske vikten av att hålla slagfälten utanför städerna. Det är vedervärdigt och jag undrar verkligen om man följt sin egen Rule 20;

"Russian Federation
Practice Relating to Rule 20. Advance Warning
III. Military Manuals
The Russian Federation’s Regulations on the Application of IHL (2001) states: “Whenever the situation permits, during combat operations an advance warning shall be given to the civilian population concerning attacks that may affect it.”

3 min och 50 sek in på dagens Aktuellt, verkar ryske befälhavaren fullgöra sin plikt att följa Rule 20 i Ryska manualen - Advance Warning till Kiev (se ovan). Därmed antar jag att de betraktar staden som militärt mål nu, kanske med stöd i Rule 6 och 7 (länk nedan). Tar gärna emot sakliga argument till varför så inte vore fallet, finns det andra paragrafer som går emot?

Om det här stämmer får nu armen sätta in artilleri, rakter och allt fanskap man kan tänka sig mot staden. Läs; Al-Faluja, Grozny, RakHalla... De molotov coctails vi sett kommer inte användas i sådana fall. Låt oss aldrig glömma Kiev om det blir så här.

(FB) Putin beordrar styrkor att gå in i Ukraina - INVASION NU
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SolglittretsDans
Ja, man lovar guld och gröna skogar. Svenskar kommer fly som fåglar om man ser att ryssen närmar sig, och först ut från landet kommer antagligen Magdalena vara.
Man har omringat Ukrainas huvudstad 44 mn invånare, tränade och uppbackade, förmodligen fortfarande nu styrda av NATO (förberedda för detta sedan 1922, hårt förberedda i 8 år) på fem dagar.

Världen kommer titta på när ryssen är här, tro mig.
Man kan inte offra något i NATO för oss eller Finland.
Du ska inte dricka så mycket knark! Detta måste vara det mest förvirrade inlägg jag läst på länge. Om ryssarna ska hit så får de bli cykeldivisioner.

De ryska stridsfordonen som invaderade Ukraina övade soppatorsk på europaväg 105 i 3 dagar innan de nådde Charkiv 30 km från gränsen. Ska de nå Haparanda via finska grusvägar lär de svenska gränstrupperna hinna gå i pension.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror Sven
Behövs inte, glaskuken är en kärnvapenmisil för Kreml. Stockholmarna klarar själva att försvara sig. Du har väl hört talas om Ågesta-labbets kärnvapenprogrammet?
Skoja inte med mig..... Fjollträskarna försvara sig själv. Mot vad då ? Att AfterWork kostar 40 spänn mer och de blir galna...... Nej, vi i Norr får dra lasset ...som vanligt
Citera
2022-02-28, 22:28
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Hans farfar slogs alltså på rysslands sida mot ukraina och tyskland.
Mot Ukraina?
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Alltså Putin framstår som en mupp genom att hota med kärnvapen. De får smisk av en bondearme haha.
Det är klart att det är pinsamt för Ryssland att åka på stordäng i Ukraina. Men Ukraina har ingen bondearmé utan är skickliga och väl samövade. Kom ihåg att Ryssland invaderade Ukraina redan 2014 när de tog Krim och Donbass, så Ukraina har under de senaste åtta åren förberett sig på en sån här jätteinvasion från Putler och hans ryska kackerlackor.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snapcount
Det där är risken.., får bara hoppas att gränsnationerna till Ukraina registrerar folk. Ukraina har väl folkbokförning så man kan dubbelkolla med de.

Många telefonsamtal till Ukrainska Skatteverket med andra ord. Undrar vilken stackare som sitter kvar i något kontor i Kiev för att ta de förfrågningarna Skämt åsido, det behövs utan tvekan någon form av registrering som du säger.

Samtidigt tror jag att många länder blir "tagna på sängen", agerar mycket emotionellt och tycker det är för magstarkt att ta tumavtryck på folk. Man släpper in allt och alla. Tror ingen tycker att Ukrainska flyktingar inte ska få hjälp men - osäker på om man därmed vill deklarera "öppet hus" för migranter i största allmänhet.
Citera
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Det finns en film där de lastar döda på ett tåg i Vitryssland. Så de har liktåg nu med. Det finns en länk ner i flödet här men jag kan inte länka den direkt för sidan är nere nu. https://liveuamap.com/
Mappen är nere och har varit det de senaste 5 minuterna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hobbybonde
Exakt. Det är precis de enda två alternativen som finns. Då jävligt pissiga alternativ men det ena är iaf lite bättre än det andra. För tillfället.
Risken är att han inte stannar om det blir punkt 1. Då trillar vi över i punkt 2. Så punkt 2 blir ju hur vi än vänder och vrider på det ett väldigt troligt scenario. Nu eller senare.
ett till finns, kupp i kreml
Citera
2022-02-28, 22:29
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Ja du. Jag tror inte att någon i Sverige vet hur ryssarnas propagandamaskineri ser ut. Däremot har jag sett många Flashback-konton som har 10+ års historik och tusentals poster som nu inte ens längre försöker låtsas som att de är svenskar. Tror att det vi ser nu är den sista döds-sucken av ett kollapsande Ryssland.
Lite så är det sett en av nicken inne på ett annat ställe och svamlade lika mycket där som han gör här liksom, Tror dessa konton kommer tystna då Ryssland kommer dra sig ur el då kontona töms..

Att detta är en kollaps på g i Ryssland det är helt klart för folket som varit kuvade börjar smått vakna till liv och börjar göra uppror, Tror nog att Putins dagar är rätt räknade men det inser han inte alls utan forts tugga på som inget hänt i sin tro han kan åter uppliva imperiet Stor Ryssland och bli den sista Tsaren skev verklighetsförankring över det hela!
Citera
2022-02-28, 22:29
Medlem
farbror Svens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KaktusFlaktus
Jag drog ett nummer ur röven, jag antog att poängen skulle framgå. Andelen rysktalande förändrar i grunden inte min vilja att riskera atomvinter för något jag betraktar som en slavisk intern konflikt.

Sedan bedriver tydligen Ukraina en "enspråkspolitik" som har retat upp vissa minoriteter. Känns ju annars jävligt NYNAZISTISKT ur ett svenskt perspektiv

Ditt engagemang i hemspråk ligger i fel forum.

Det som i din orwellska värld är en slavisk intern konflikt handlar om en stats suveränitet och brott mot folkrätten. Det blir trångt i Haag när dina ryssar ställs inför rätta.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in