2022-02-28, 23:08
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Sanktioner stoppar inte att folk dör. Sanktioner stoppar inte krig.
Det är faktisk mer sannolikt att sanktioner kan utöva påtryckningar för att stoppa krig, än krig.
Citera
2022-02-28, 23:08
Medlem
Bengt-Hanss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av barkie
Bara för man bajsar i en burk det står ärtsoppa på betyder det inte att det är ärtsoppa i burken.

Moscow solidified its hold on Crimea in April, outlawing the Tatar legislature that had opposed Russia’s annexation of the region since 2014. Together with Russian military provocations against NATO forces in and around the Baltic, this move seems to validate the observations of Western analysts who argue that under Vladimir Putin, an increasingly aggressive Russia is determined to dominate its neighbors and menace Europe.

Leaders in Moscow, however, tell a different story. For them, Russia is the aggrieved party. They claim the United States has failed to uphold a promise that NATO would not expand into Eastern Europe, a deal made during the 1990 negotiations between the West and the Soviet Union over German unification. In this view, Russia is being forced to forestall NATO’s eastward march as a matter of self-defense.

The West has vigorously protested that no such deal was ever struck. However, hundreds of memos, meeting minutes and transcripts from U.S. archives indicate otherwise. Although what the documents reveal isn’t enough to make Putin a saint, it suggests that the diagnosis of Russian predation isn’t entirely fair. Europe’s stability may depend just as much on the West’s willingness to reassure Russia about NATO’s limits as on deterring Moscow’s adventurism. [/b]

Dessa dokument är väldigt enkla att hitta. Det fanns ett avtal om icke-expansion åt öst.

Här är alla allianser och avtal USA brutit mot:

https://www.google.com/amp/s/qz.com/...iran-deal/amp/

Axplock:

Treaties between the US and American Indian Nations (1722-1869)

Treaty of Versailles, 1919

International Labor Convention, 1949

Geneva Agreement, 1954

International Covenant on Economic, Social, and Cultural Rights (ICESCR), 1966

The Law of the Sea, 1982

Convention on the Rights of the Child (CRC), 1989

Comprehensive Nuclear-Test-Ban Treaty, 1996

Mine-Ban Treaty, or Ottawa Treaty, 1997

Rome Statute of the International Criminal Court, 1998

Kyoto Protocol, 1997

Paris Climate Accord, 2015

USA begick också krigsbrott när man begav sig till Syrien:

Is the US Presence in Syria illegal?

The presence is not illegal, the actions are. The Rational National, a Canadian who frequently comments on US policy, did a decent job describing it.

The UN Charter says that members should not use threat or force against a sovereign state, unless it is a self-defensive act or have the permission of the Security Council.

Americans were not under threat by Assad’s government, there is no self-defense. Nor did the OPCW finish their investigation which was interrupted by the recent airstrikes.

The Security Council did not give permission.

So yes, the US is acting as an aggressor with France and the UK in this. This is potentially a war crime.

Syria’s Civil War requires humanitarian aid, if the US really cared they would be giving real aid including aiding refuges.

This attack was for geopolitical reasons and not for any reason other than that.

The US, France, and UK committed a war crime.

Jag är långt ifrån lika skolad eller begåvad inom politik och historia som Putin.

Jag hade dock inte litat på fem öre när det gäller beskrivningen av NATO. Det har USA sett till med sina handlingar.

Ok, USA har brutit mot avtal. Vilken tur att de utlovade demokratiska valen i Östeuropa som Stalin utlovade hölls. Ryssland har ju också lovat att inte angripa Ukraina då Ukraina överlämnade sina kärnvapen, skönt att de höll sitt löfte. Putin lovade också att hans trupper endast var på övning och absolut inte skulle invadera.

Om Ryssland inte invaderat Ukraina hade det inte blivit något krig, oavsett vilka lögner som sprids.
Citera
2022-02-28, 23:09
Medlem
Grontarskonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
…Samtidigt som alla fokuserar på Ukraina och att det skickas 5000 PV skott hit och dit…

Så har väst fullständigt tömt alla kärnvapen som finns på Ryssland — i form av ekonomiska sanktioner. Det ryska samhället kommer få väldigt väldigt svårt att fungera.

Kom ihåg, vi pratar inte längre om sanktioner i ordets bokstavliga betydelse, som har någon form av tanke bakom dig. Väldigt många företag gör allt de kan. Väldigt många privatpersoner gör allt de kan, privat men även i deras positioner till vardags.

Oerhört många anställda i Ryssland — till antalet — jobbar för utländska företag. Av svenska företag har Volvo 1300 anställda. Sandvik typ 700 anställda. Nästan alla spelföretag har flera hundra var. Ta vilket företag som helst och googla ”x e mployees russia” och så ser man det som minst rör sig om ett par tusen. INGET sådant företag har någon form av kredit hos en rysk bank. Allt är koncerninterna transaktioner och utbetalningar via samarbeten med ryska banker som håller lönekonton. Det kommer bara väldigt svårt för sådana anställda att få lön idag. Hur ska Volvo pynta lön i Ryssland? Går inte.

Boxaren i Kiev snackade om att en humanitär katastrof vankas. Men jag undrar hur läget kommer utvecklas i Ryssland.

Bra att det går åt helvete för Ryssen då kanske ni inser att ni behöver hänga upp Putin i en lyckstolpe!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HARD-WORKER
Trump stoppade Nordstream 2 och Biden gav tillåtelse det första han gjorde

Ingen stoppade Nordstream 2, fram tills nu stoppades det.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mrtowlie
De verkar även tro att NATO är en toppstyrd (av USA) offensiv organisation. Om Biden säger åt lettland att skicka bomber på ryssland så lyder lettland. Det är Putins paranoida gamla cold war-tänk helt enkelt. Han bör verkligen elimineras, tänk så mycket skit en människa kan ställa till med och hur mycket som skulle lösas bara han försvann.

Varför har han sån jävla makt? Är han en levande gud? Har han superkrafter? Jag fattar inte.
Svarar du mig nu eller blev det fel i citeringen? Jag tror inte att NATO är toppstyrt av USA. Det är ju en liten norrman som är NATO-chef.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Du sa skicka ett exempel på deras framgång och det gjorde jag..
Frågan är om det kan räknas som någon större framgång. De har tagit sig fram ungefär så långt som ukrainarna tillåtit dem och där de grävt ner sina försvarslinjer. Inga större städer är heller intagna vilket även Putin verkar tycka är ett superfiasko.
Citera
Medlem
Chrille Ps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Parklane
Kasta ut dem ur landet!
vi hade en tyst minut på våran arbetsplats idag.
en ukrainsk arbetskompis miste sin bror och några vänner igår, det var starka känslor och hade någon ryss varit där så hade vi alla dödat honom!

Nu vet jag ju att du bara tangentbordskrigar-svamlar, men att döda en helt oskyldig person i Sverige pga personens härkomst vore beyond fucked up.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ett äldre par som skjutits ihjäl av ryska soldater.

https://twitter.com/antiputler_news/...C-5diGscspAAAA

Fy fan... trodde inte jag skulle tycka det var lika hemskt som när man ser småbarn men det är precis lika jävla hemskt att se
Citera
2022-02-28, 23:10
Medlem
goseigens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CommieHunter1
Förklaringen ligger på en betydligt högre intellektuell nivå, och trots att du sannolikt inte kommer kunna tillgodogöra dig det komplexa svaret, gör jag ett försök:

George Friedman, Stratfor, 9 februari 2015

Du menar att jag hade rätt i att ingen hotar Ryssland?

Du vet, amerikansk strävan måste inte leda till det. Inte heller måste det du länkade till vara sant bara för att det är din expert.
Citera
Medlem
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mess11
…Samtidigt som alla fokuserar på Ukraina och att det skickas 5000 PV skott hit och dit…

Så har väst fullständigt tömt alla kärnvapen som finns på Ryssland — i form av ekonomiska sanktioner. Det ryska samhället kommer få väldigt väldigt svårt att fungera.

Kom ihåg, vi pratar inte längre om sanktioner i ordets bokstavliga betydelse, som har någon form av tanke bakom dig. Väldigt många företag gör allt de kan. Väldigt många privatpersoner gör allt de kan, privat men även i deras positioner till vardags.

Oerhört många anställda i Ryssland — till antalet — jobbar för utländska företag. Av svenska företag har Volvo 1300 anställda. Sandvik typ 700 anställda. Nästan alla spelföretag har flera hundra var. Ta vilket företag som helst och googla ”x e mployees russia” och så ser man det som minst rör sig om ett par tusen. INGET sådant företag har någon form av kredit hos en rysk bank. Allt är koncerninterna transaktioner och utbetalningar via samarbeten med ryska banker som håller lönekonton. Det kommer bara väldigt svårt för sådana anställda att få lön idag. Hur ska Volvo pynta lön i Ryssland? Går inte.

Boxaren i Kiev snackade om att en humanitär katastrof vankas. Men jag undrar hur läget kommer utvecklas i Ryssland.

De klarar sig.
Frågan är på vilken nivå de klarar sig.
Med tiden blir nog miljoner medelklass-ryssar väldigt frustrerade.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Jag har jobbat med både ryssar och ukrainare såväl i Ryssland som Ukraina och i Sverige. Fantastiska människor. Dock är det precis som i Sverige vissa svenskar är svin och vissa ryssar är svin liksom vissa ukrainare är svin.

Du försöker få det till att alla i en viss folkgrupp skulle vara bra och alla i en annan folkgrupp skulle vara dåliga. Det var så Hitler argumenterade också.

Jag tror han pratar om att det vore en invandrargrupp att föredra jämfört med mena-flyktingar.

Ryssar som flyr regimen är lika välkomna, dem!
Citera
Medlem
tarek90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Verkar man för onda krafter och stödjer mord på barn så har man ingenting i Sverige att göra. Sprider du Stalins propaganda i Ryssland ska du aldrig åka hit.
Behöver inte åka hit han är redan här😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in