2022-03-01, 03:24
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hinku
Att man väljer väst före öst är ganska rimligt.
Därför tyskarna fick blommor när de marscherade in Ukraina.
Klart som fan att man hellre ser åt väst än öst. Det här kriget, levnadsstandarden och friheterna i respektive land förklarar just varför det är så.

Citat:
Men nu är inte världen rättvis och att tusentals ukrainare ska dö för att vara med I Natos maktspel smakar illa i munnen.
Man söker sig til nato, nato söker sig inte till någon. Nato är inte någon "makt" i den bemärkelsen, nato är en försvarsallians av 30 stycken helt autonoma och fria stater som bestämmer över sina egna länder. De ingår i en försarsallians just för att försäkra sig mot sådana här övergrepp från länder så som ryssland.
Citera
2022-03-01, 03:25
Medlem
BroderDonuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
Jag vill inte vara elak mot mina medmänniskor och hat har jag inte spridit.
Du har spridit ett rått och naket hat mot ryssar.

Citat:
Du måste förstå att man blir upprörd. Jag har vänner med Ukrainsk bakgrund och jag har sett filmer på vad som pågår där. Media har varit väldigt bra på att visa verkligen.
Media och sociala medier sprider också krigspropaganda. I väst är det i regel västerländsk krigspropaganda jag stöter på. Nu kan jag inte ryska, men om jag kunde ryska och levde i ett rysktalande samt ryskvänligt land, så skulle det istället vara rysk krigspropaganda jag skulle stöta på. I rysk media skulle jag aldrig höra ordet invasion. Men nu, eftersom jag lever i Sverige, så hör jag istället aldrig ordet proxykrig.

Citat:
Ukraina är ett demokratiskt land med demokratiska värderingar. De har upplevt förtryck och förföljelse i många år pga kommunism och de vill inte tillbaka dit. Precis som här. Diktatur är inte okej.
Ja, de flesta i västra Ukraina vill med säkerhet närmare västvärlden. Men det finns också de som vill behålla sin koppling till Ryssland och vill tala ryska. Speciellt i de regionerna som vill separera sig från Ukraina. Du säger demokratiska värderingar.

Är det demokratiska värderingar som styr när en korrupt elit delar upp det mesta av landets tillgångarna mellan sig själva?

Är det demokratiska värderingar som fostrar en militant ryskhatande neonazist rörelse med paramilitära styrkor med representanter på offentliga positioner?

Är det demokratiska värderingar att arrestera ryskvänliga politiker, stänga kritiska nyhetsstationer och förbjuda det ryska språket i skolor och myndigheter (det är lika många i ukraina som väljer att tala ryska som ukrainska hemma med familjen)?

Är det demokratiska värderingar som låter militär och de neonazistisk paramilitär att bomba Donbas i över 7 år, medan Ryssland, Tyskland och Frankrike krävde att Ukraina skulle genomföra Minsk 2 avtalet och sluta fred med separatisterna?

Citat:
Det fetade vill jag gärna att du vidareutvecklar. Du har mina öron.
Rysslands argument är att starta ett krig i Ukraina för att stoppa ett krig som har hållt på i Ukraina i över sju år.

Den svenska regeringens argument är att starta ett proxykrig i Ukraina för att stoppa ett eventuellt krig i framtiden närmare våra gränser.

Mitt argument är att föra krig för att stoppa krig är oärligt och/eller korkat. Det visar brist på fantasi eller vilja om man inte klarar av att komma med bättre motmedel.
Senast redigerad av BroderDonut 2022-03-01 kl. 03:43.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MikeHanlon
Zelensky har varit president i tre år, inte sedan 2014 din idiot.

Det ändrar inte på min poäng? Alla som har sutit på tronen sedan 2014 har varit pro västvärlden, anti Ryssland, idiot.
Citera
Medlem
ArgusOnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polis2010
64 kilometer lång konvoj på väg mot Kiev. Gud bevare dem. Kan vara inlägg tidigare.

Konvojen var 5km tidigare, så det är nog bra att den blir längre och mer utspridd.
Citera
Medlem
Citat:
Då är det inte Mexiko man ska gå på utan Ryssland!
Det funkar inte så. (Mitt exempel förutsätter att Mexikos regering agerade frivilligt, men sen kan de naturligtvis ha lockats med feta morötter).

Vi hade inte varit i det här läget ifall Ukraina hade utfäst sig att förbli alliansfritt och neutralt, som t ex Sverige och Österrike under det kalla kriget.
Citera
2022-03-01, 03:26
Medlem
mjoelk-kannas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Killer2142
Då hade det blivit WW3.

Du menar att Putler hade gått apeshit och krigat då också? Det hade nog varit mindre troligt faktiskt. Det finns en anledning till att natoländer fortfarande står fria från adolf putlers invasioner.
Citera
Medlem
Citat:
Och se igenom propaganda?

Jag har följt ämnet och sett videos och jag är säker på att det inte kommer hjälpa. Putin är helt galen och ur balans. Det är bara en tidsfråga innan en modig man puttar ner honom från ett stup för han kommer aldrig sluta.

Alltid fascinerande att se folk med emotionella kvinnohjärnor hetsa upp sig för att mainstream-media och dina ledare har sagt åt dig att du ska göra det.

USA har initierat över 80% av krigen senaste 80 åren medan rotlösa hjon som du inte har sagt ett skit eller krävt sanktioner mot USA eller uttalat dig blodtörstigt om amerikaner, trots flera hundra tusen fler civila dödsoffer och mer blod på sina händer. Däremot i din posthistorik kan man se att du varit noga med att klanka ner på den enda amerikanska president som suttit en hel mandatperiod i modern tid och som inte har initierat något krig. Men nu är det vips plötsligt PK och kan ge godhetspoäng att vara ett hysterisk och blodtörstigt riksmongo mot ryssar - då vill du höras och viga hela ditt liv åt att slåss med tangenbordsknapparna om hur förfärlig någon i jämförelsevis harmlös rysk regim är.

Klassiskt nyttig idiot med låg IQ som aldrig haft en enda självständig tanke i hela ditt liv.
Senast redigerad av HansVonFreudhaus 2022-03-01 kl. 03:28.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brota
Det senaste dygnet har vi sett en hel del Ukrainska drönare bomba sönder Rysslands luftvärn. Vad är det för jävla luftvärn egentligen som blir sönderbombat från luften? Var det inte det ryska luftvärnet som skulle vara bäst i världen enligt en del folk i denna tråd?

Nu hämtar dessutom Ukraina MiG plan från Polen.

Kanske är operatörerna av dessa luftvärn dåliga?

Eller så vet inte trollen i den här tråden vad de pratar om?
Citera
Medlem
Citat:
Det senaste dygnet har vi sett en hel del Ukrainska drönare bomba sönder Rysslands luftvärn. Vad är det för jävla luftvärn egentligen som blir sönderbombat från luften? Var det inte det ryska luftvärnet som skulle vara bäst i världen enligt en del folk i denna tråd?

Ukraina använder dem turkiska TB2 som är väldigt effektiva mot tankar och luftvärn.
Citera
2022-03-01, 03:27
Medlem
Citat:

Det är en drönare som kommer från Turkiet
https://en.wikipedia.org/wiki/Baykar_Bayraktar_TB2
Citera
2022-03-01, 03:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av winningfeast
Amerikanska underrättelsetjänster rapporterar även inatt om att det är troligt att Ukrainska städer kommer att falla "skrämmande snabbt" nu, när den riktiga attacken börjar.

Källa: https://www.expressen.se/nyheter/sen...en-av-ukraina/
"Den riktiga attacken" Vadå du menar att hitintills har Ryssland bara gjort en skenmannöver eller vad? Du kan ju också läsa vad som faktiskt sas och inte bara rubrik.

Citat:
Ledamoten Dan Crenshaw bekräftar också, men säger att det bara handlade om uppskattningar och att Ukraina kämpar emot mycket hårdare än någon hade trott.

– Därför är det svårt att veta något, sa han.

Underrättelserjänsterna sa ju att Kiev skulle falla inom några dagar när invasionen först började. Det har man ju uppenbarligen inte lyckats med. Så jag tycker inte man ska vara så självsäker på kommande händelseutveckling.
Citera
2022-03-01, 03:29
Medlem
Polis2010s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ArgusOne
Konvojen var 5km tidigare, så det är nog bra att den blir längre och mer utspridd.
från Aftonbladets 64 km enligt deras inlägget är det en jävla massa. Gud bevare mig
Senast redigerad av Polis2010 2022-03-01 kl. 03:34. Anledning: Tillägg
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in