Citat:
Ursprungligen postat av
Mayahem
Jag vill inte vara elak mot mina medmänniskor och hat har jag inte spridit.
Du har spridit ett rått och naket hat mot ryssar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mayahem
Du måste förstå att man blir upprörd. Jag har vänner med Ukrainsk bakgrund och jag har sett filmer på vad som pågår där. Media har varit väldigt bra på att visa verkligen.
Media och sociala medier sprider också krigspropaganda. I väst är det i regel västerländsk krigspropaganda jag stöter på. Nu kan jag inte ryska, men om jag kunde ryska och levde i ett rysktalande samt ryskvänligt land, så skulle det istället vara rysk krigspropaganda jag skulle stöta på. I rysk media skulle jag aldrig höra ordet invasion. Men nu, eftersom jag lever i Sverige, så hör jag istället aldrig ordet proxykrig.
Citat:
Ursprungligen postat av
Mayahem
Ukraina är ett demokratiskt land med demokratiska värderingar. De har upplevt förtryck och förföljelse i många år pga kommunism och de vill inte tillbaka dit. Precis som här. Diktatur är inte okej.
Ja, de flesta i västra Ukraina vill med säkerhet närmare västvärlden. Men det finns också de som vill behålla sin koppling till Ryssland och vill tala ryska. Speciellt i de regionerna som vill separera sig från Ukraina. Du säger demokratiska värderingar.
Är det demokratiska värderingar som styr när en korrupt elit delar upp det mesta av landets tillgångarna mellan sig själva?
Är det demokratiska värderingar som fostrar en militant ryskhatande neonazist rörelse med paramilitära styrkor med representanter på offentliga positioner?
Är det demokratiska värderingar att arrestera ryskvänliga politiker, stänga kritiska nyhetsstationer och förbjuda det ryska språket i skolor och myndigheter (det är lika många i ukraina som väljer att tala ryska som ukrainska hemma med familjen)?
Är det demokratiska värderingar som låter militär och de neonazistisk paramilitär att bomba Donbas i över 7 år, medan Ryssland, Tyskland och Frankrike krävde att Ukraina skulle genomföra Minsk 2 avtalet och sluta fred med separatisterna?
Citat:
Ursprungligen postat av
Mayahem
Det fetade vill jag gärna att du vidareutvecklar. Du har mina öron.
Rysslands argument är att starta ett krig i Ukraina för att stoppa ett krig som har hållt på i Ukraina i över sju år.
Den svenska regeringens argument är att starta ett proxykrig i Ukraina för att stoppa ett eventuellt krig i framtiden närmare våra gränser.
Mitt argument är att föra krig för att stoppa krig är oärligt och/eller korkat. Det visar brist på fantasi eller vilja om man inte klarar av att komma med bättre motmedel.