2022-03-01, 08:30
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Det verkar som att Ukraina har tillgång till Drönare. Har sett någon film med en konvoj som bombas. Vet vi något mer om detta?

Jag har sett flera klipp som påstås vara ukrainska drönarattacker mot BUK-batterier. Tror någon hävdat det är turkiska drönare från början.
Citera
2022-03-01, 08:31
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
I detta krig så är det svart eller vitt. All skuld för det vi ser ligger på Ryssland som invaderat ett fredligt europeiskt land som inte på några sätt var ett hot varken mot Moskva eller Ryssland.

Ukraina har halva foten inne i Nato. Är inte det ett hot mot Ryssland så säg mig?
Vet inte om Ukraina är så fredliga, dom har terroriserat etniska Ryssar i sitt eget land.
Citera
2022-03-01, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JeffDavis
Västar som pallar pansarskott fattar du väl! De är två decimeter tjocka och väger 500kg. Lite svåra att springa i.

Aha, där ser man. Kanske därför de bara skickade 200 st...
Citera
2022-03-01, 08:32
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaupe
Man vet inte ett jävla skit, eftersom det ligger i båda sidors intresse att ljuga.
Ukraina uppger att flera tusentals ryska soldater har stupat, medans de själva bara lidit små förluster, det låter ganska osannolikt men är bra för den egna moralen.
Ryssland uppger i sina medier att den fredsbevarande insatsen går bra, och att det befriade folket hälsar trupperna med röda flaggor, vilket också låter ganska osannolikt men är bra för moralen.

Ja, det är detta jag tänker på. Men ibland är uppgifter mer trovärdiga, ibland mindre.
Citera
2022-03-01, 08:32
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Den konvojen lär ju alla ha ögonen på idag. Vad kommer att hända? Har ryssarna fastnat i början av konvojen och den bara blir längre och längre och alltmer stillastående eller har de laddat upp för en militär stormanöver med syfte att ta Kiev?

Att stå still där så mycket längre är ganska farligt. Ger ukrainarna tid att förbereda en motattack där hundratals fordon kan sättas i brand.

Samtidigt så visar det väl att ryssarna har kontroll över luftutrymmet när de inte fruktar anfall från stridsflyg.

Det räcker med ukraina har kvar en drönare som kan märka ut den där kolonnen så kommer artilleri bomba den kvar till stenåldern. Precis som igår i västra Ukraina där man bombade skiten ur över 100 ryska fordon som också lallade på i kolonn.
Citera
2022-03-01, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Var det ett sånt här jävla liv när Bush helt olagligt invaderade Irak? Fanns ju inga sociala medier på den tiden men hur betedde sig media? USA hade väl bara GB med sig, Tony Blair.

Nu fråntas Putin sitt svarta bälte. Det kommer att bli intressant att ser vad Ryssland kommer att kosta Europa. Hur mycket kostade Irak efter kriget?
Det var massiva protester i Europa då också. Minns att det var stora demonstrationer i Sverige. Men det är såklart på en helt annan nivå idag.
Citera
Medlem
trillians avatar
Nu går sirenerna igen

https://www.youtube.com/watch?v=25ER..._channel=Zabby
Citera
Medlem
PrBs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ensamkrigaren
Eller så kunde de ha ringt till ukrainarna innan, "du, är det OK om vi avfyrar en missil nu? Tänkte bara kolla läget först. På gatan utanför? OK! Vänta på rött ljus? OK!"

Ja det är i och för sig klart, är syftet att skapa maximal panik genom att bomba civila mål så är det ju dumt att inte invänta att utegångsförbudet hävts.
Senast redigerad av PrB 2022-03-01 kl. 08:39.
Citera
2022-03-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktjuven
Ok. Tack för att du finns för att rädda oss mindre utvecklade från rysk propaganda..

Biden försöker ju uppenbart undvika eskalering och världskrig. Det är inte USA som tagit täten vad gäller sanktioner och bistånd.

Det är guschelov Europa som vaknat. Till och med sossar snackar NATO nu.
Citera
2022-03-01, 08:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aribert
Ukraina har halva foten inne i Nato. Är inte det ett hot mot Ryssland så säg mig?
Vet inte om Ukraina är så fredliga, dom har terroriserat etniska Ryssar i sitt eget land.

Just nu verkar Ukraina hålla en relativt låg profil angående NATO-medlemskap, men däremot pusha hårdare för EU-medlemskap. De ska tydligen lämnat in en ansökan nu.
Citera
2022-03-01, 08:35
Medlem
okok1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ekonomi3
De har köpt turkiska drönare, modell TB2
Bayraktar TB2

Köptes in 2019 har jag för mig att jag läste någonstans...
Citera
2022-03-01, 08:35
Medlem
torrenttobbes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aribert

Du får öva lite på svenskan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in