2022-03-01, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stone
Var det ett sånt här jävla liv när Bush helt olagligt invaderade Irak? Fanns ju inga sociala medier på den tiden men hur betedde sig media? USA hade väl bara GB med sig, Tony Blair.

Nu fråntas Putin sitt svarta bälte. Det kommer att bli intressant att ser vad Ryssland kommer att kosta Europa. Hur mycket kostade Irak efter kriget?
Det var stora demonstrationer mot krigen. Däremot var kritiken försiktig från den politiska eliten i väst trots att dom visste att USA ljög. Svenske Hans Blix avslöjade USA:s lögner om massförstörelsevapen och blev avlyssnad av USA. Några sanktioner mot USA diskuterades inte av Väst trots massvis med dödade barn.
Citera
2022-03-01, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av seriouslyfuckedup
Kina motsätter sig vad de kallar olagliga sanktioner. Och fortsätter handla med Rysslsand. Samt låter Ryssland använda deras motsvarighet till SWIFT.

https://www.globaltimes.cn/page/202202/1253467.shtml
https://www.google.com/amp/s/www.nas...s-source%3famp

Bank of China säger tvärtom
Citera
Medlem
Cobas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duckyyy
Från telegram nexta live, Google translate

⚡️I Charkiv genomför inkräktarna massiva flygangrepp på stadens infrastruktur

https://streamable.com/7g1sp7
Ja. Bevisen att putin skiter fullständigt i ryssar både inom och utom Ryssland hopar sig.

Hur fan kan ryssar stå ut med en så inkompetent skit vid makten ? Som pissar dom i ansiktet varje dag.

Putin är en sån inkomptent militär ledare så han kan bara göra det enda han är bra på vilket är att terrorisera civila.

Frihet åt Ukraina.

Mvh
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av bottenpaflaskan
Rätta mig om jag har fel men historiskt sett har delar av Ukraina tillhört Polen i flera 100 år medan Ryssland haft andra delar av landet. Vid andra världskrigets början så tog Ryssland helt över de delar som nu utgör staten Ukraina. Att säga att Ukraina varit en del av Ryssland i flera 100 år stämmer alltså inte. Delar av Ukraina har tillhört det ryska riket medan Polen under lång tid haft andra delar.
Det är korrekt att Ukraina har varit splittrat mellan olika länder periodvis. Komplicerad historia som så många andra länder i Centraleuropa. Men det råder ingen tvekan om att Ryssland har haft det största kopplingen historiskt sett och fram till modern tid. Många sk ryska kultur symboler som kosacker mm är i själva verket från Ukraina.
Jag har hämtat från Wikipedia Googla själv!
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
https://twitter.com/M5Dergi/status/1...bSpTK44nuQy2Mg

Ytterligare 2 ryska BUK luftförsvarssystem utslagna av Ukrainska TB2 drönare...

Ukraina måste ha någon kraftig Electronic Warfare kapabilitet. De måste ha fått det av väst...

Vet man vart det där är? Och när?
Citera
2022-03-01, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scamp
Tror inte det har fastställt någon sådan lista ännu.
Ok. Vore intressant att se. Kommer ihåg att vid andra krig har det tidigt kommit ut listor med dagliga uppdateringar.
Citera
2022-03-01, 08:42
Medlem
Är det det Ukrainska kosackblodet som det modiga folket har i sina ådror som nu resulterar i detta fantastiska mod och motstånd mot inkräktarna. För även om dom flesta av oss säkert ändå skulle kämpa mot ett öde värre än döden, rysk överhöghet, så verkar ukrainska folket ha ett inneboende mod och styrka som jag liksom omvärlden beundrar. Stå framför en stridsvagn eller bära bort minor är nog mer än då jag skulle våga.

Polen har dessutom stigit rejält i min ögon då man nu gör allt för att flera miljoner ukrainare på flykt skall känna att dom har Polens stöd fullt ut. Polska medborgare t.om åker till Ukraina och hämtar upp flyktingar främst då kvinnor och barn förstås. Där kan man nog använda ordet broderfolk utan att det blir pinsamt och det värmer,

Undrar hur arbetslösheten ökar i Ryssland nu med tanke på att allt fler utländska koncerner nu stänger ner sin tillverkning i Ryssland? Och hur går dt med bankväsendet. Sitter man med papper penna och telefon och noterar nu om man som bank drabbats av swiftblockaden?

Dom flesta tror nog att Hitler/Stalinkopian i Kreml kommer fortsätta ödelägga Ukraina och i förlängningen då även nu pariafederationen Ryssland. Väst har ju alltid övertaget så länge inte Putins osäkerhet och ökade paranoia gör att han använder kärnvapen för då har ju ingen övertaget utan allt avslutas med en gemensam gastkramande dödsspiral.
Citera
2022-03-01, 08:43
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Yasko
https://twitter.com/M5Dergi/status/1...bSpTK44nuQy2Mg

Ytterligare 2 ryska BUK luftförsvarssystem utslagna av Ukrainska TB2 drönare...

Ukraina måste ha någon kraftig Electronic Warfare kapabilitet. De måste ha fått det av väst...

Turkiet som bistår med drönare och de TB2 som nu gör väldigt bra reklam för deras produkt. Erdogan ser stora dollarbuntar framför sig framgent.
Citera
Medlem
Hamleyss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
För mig ett obegripligt beteende - och mindre strategiskt smart. Men dom vet nog va dom gör.

Tveksamt att ryssarna har koll. Dom skiter nog bara i sannolikheten att bli bombade
Det finns drönarfilmer där ryska konvojer sprängs. Bränderna i konvojen sprider sig och allt går åt helvete.
Citera
Medlem
Jag antar deras generaler har det i tankarna... det är ändå basic i det militära,
men du glömmer att Spetznas har väl vart och röjt och säkrat... Du tror seriöst inte trupper bara åker genom en bro utan kollat den?

Citat:
Ursprungligen postat av Richmoney
Ukrainarnas borde stoppa konvojen genom att spränga broar och vägar. Sedan attackera när konvojen har stannat.
Citera
Medlem
Vad händer om Ryssland nu tar över Ukraina? Sanktioner? Jag hoppas att dessa kommer fortsätta mot Ryssland och att de fortsättningsvis utestängs från allt.. Nu är det kanske mer ”när och inte om” Ryssland tagit över 😪😪 Har svårt att tänka mig att Ryssland kommer kunna leva som vanligt igen efter det här..
Citera
2022-03-01, 08:44
Medlem
Herostratoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CaseyRyback
Måste vara världens längsta kolumn.

Ryssland har inte herravälde i luften.
1) Har de soppatorsk?
2) Ryssarna har inte totalt luftherravälde kanske, men de har definitivt ett övertag. Annars hade inte en sån där fet måltavla fått vara ifred.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in