2022-03-01, 09:24
Medlem
browneyes avatar
Någon som hört om svenska vapenleveransen kommit fram?
Citera
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Japp, Ryssarna har erfarenhet av dom. Förhoppningsvis så har dom lärt sig hantera dessa. Samt så kan inte Ukraina ha speciellt många av dom. Ryssland kontrollerar dessutom luftrummet.
Jasså sista jag såg hade Ryssland ingen kontroll men kanske propagandan dem matar dig med på skolan är en annan svårt för dig, Dags du börjar kolla på annan media än din propaganda som Kamrat Putin matar dig med!
Citera
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
Drönare är nålstick. Det som behövs är haubits, om flyg saknas.

Drönarna kan inte bara leverera bomber de märker även ut mål för artilleri
Citera
2022-03-01, 09:25
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Jag vet att du vill leva i Shangri La
Nu är konsekvensen här som jag visste innan aftonhor*n publicerade detta då jag visste där är gränsen

Jag stödjer inte Ryssland eller Ukraina men om NATO skulle vara mitt största hot och de kommer närmare mina gränser och jag är stark nog, skulle jag gjort så.

Men hade jag nu fått bestämma

Purple line = var går gränsen mellan dessa så slut bråkat om expansion

Purple line? Vad yrar du om? Nu blev du sådär obegriplig igen. Adjö.
Citera
2022-03-01, 09:25
Medlem
Thelonegunmans avatar
Lars Wilderäng har en intressant kommentar om ryssarnas superkonvoj norr om Kiev.

"09:19 KOMMENTAR OM UPPGIFTER OM ENORMA RYSKA KONVOJER

Det rapporteras vitt och brett om en enorm rysk konvoj som ska varit 10-20-30-60 km lång. Snart heter det väl att den är 120 km lång. Inflationen verkar gå snabbare än den ryska rubeln faller i värde.

Vad jag faktiskt sett från pålästa är att fordonen verkar tillhöra Rosgvardia, dvs de ryska inrikestrupperna som fick storstryk när de körde in i Kyjiv. Dessa förband är till för ockupation, inte frontstrid, och är således ett lågt prioriterat mål för Ukraina. Sannolikt prioriterar därför Ukraina viktigare saker än ryska kravallpoliser. Konvojen – oavsett om den är 10-20-30-60-120-200 km lång blockerar dessutom hela den vägen så inget viktigt kan komma fram.

Ukraina har bättre underrättelser och bättre helhetsbild än en satellitbild på en konvoj. Se t ex länken ovan till en utslagen konvoj av minst 10+ tankbilar. Där har ni ett högprioriterat mål."

https://cornucopia.se/2022/03/uppdat...comment-611618
Citera
2022-03-01, 09:26
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Salcinn
Ukraina har tydligen visat att de har mycket att sätta emot men att de skulle motstå en fullskalig rysk invasion ifrån en total rysk övermakt tror knappt någon.

Men för varje rysk förlust och Ukrainas fortsatta uthållighet förbättras förhandlingsläget och Putin får svårare att svårare att motivera ett meningslöst krig med massiva förluster för sitt hemland.

Ännu ett inlägg präglat av önsketänkande. Tänk på att Ukraina delar ut vapen till civila. Reguljära uniformerade soldater har, med alla brister, ett visst skydd i internationella konventioner. Stridande civilbefolkning har inte detta. Det betyder att de kan behandlas lite hur som helst om de skulle tillfångatas, misshandlas, avrättas, utan att de skyddas av någon konvention. Det är närmast så att reguljär arme har stöd att utan några konsekvenser behandla irreguljära styrkor som de vill.
Citera
2022-03-01, 09:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Att Ryssland tycker att EU och Nato har gått för långt redan är ju självklart.

Men en större fråga är ju hur det skulle tas emot av den egna befolkningen om de aktivt skulle stödja Ukraina.

Skulle Svenskar, Tyskar, Britter mm acceptera egna förluster i Ukraina

Fredsprojektet EU inleder 3:e världskriget:

"European Union foreign policy chief Josep Burrell said Sunday that individual EU countries had agreed to donate Soviet-era fighter jets to Ukraine to help it defend itself against Russia's invasion, and Ukraine's parliament said Monday that Bulgaria, Poland, and Slovakia had agreed to give the country more than 70 MiG-29s and Su-25s."

https://theweek.com/russo-ukrainian-...mig-29-fighter
Citera
2022-03-01, 09:27
Medlem
Citat:
Ingen kommer att våga bomba kolonnen. Det är en direkt krigsförklaring om något NATO land skulle våga sig på det.

Va fan snackar du om? Varför skulle ett Nato land göra det för? Ukraina klarar det fint på egen hand, finns flertal videos som florerar på ute och bekräftade.

Dom har sina turkiska drönare.
Citera
Medlem
Vad innebär det ( för mig som inte kan) att Moskvabörsen håller stängt i 2 dagar ?
varför gör dom det ?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Japp, Ryssarna har erfarenhet av dom. Förhoppningsvis så har dom lärt sig hantera dessa. Samt så kan inte Ukraina ha speciellt många av dom. Ryssland kontrollerar dessutom luftrummet.

Ja, det får vi snart se antar jag..

För även om den ryska militärkolonnen rör sig i snigelfart.., så rör sig den. Och det verkar ju som man tänker omringa Kiev.

Det kan inte Ukraina tillåta. Således behöver de "slå till". Då ser man..
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ingen kommer att våga bomba kolonnen. Det är en direkt krigsförklaring om något NATO land skulle våga sig på det.

Ukraina kan väl göra det? De har slagit ut Ryska kolonner förut i detta krig. Vad ska Ryssland hota med? Invasion?
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskfarsan
Världen borde trycka på att FN skickar in fredsbevarande trupper till Ukraina.

Det gjorde man i Jugoslavien och det gick ju så där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in