2022-03-01, 09:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Det innebär att ingen handel kan ske med ryska värdepapper.
De tvingas göra så för att reda ut reglerna av sanktionerna.
Det andra skälet till att de gör så är att de tvingar folk att behålla ryska papper och kan på så vis putta den oundvikliga finanskollapsen några dagar framåt.

hört från flera, osäker på kunskaper då jag själv inte har så mycket, att ryssland ekonomi inte kommer kollapsa eller kommer bankerna i ryssland kollapsa ?
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Putin har uttryckligen sagt att det endast finns två scenarion då man skulle ta till kärnvapen;

1. Om främmande makt använder kärnvapen mot ryska federationen, eller

2. Om främmande makt hotar existensen av den ryska staten.

Två helt klart validerade anledningar.

Sluta hitta på saker i huvudet.
Problemet är att framförallt andra kriteriet här är godtyckligt.

Sovjet hade den officiella inställningen att man aldrig kommer att vara först med att avfyra kärnvapen.

Detta tog Putin bort när han kom till makten.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Putin har uttryckligen sagt att det endast finns två scenarion då man skulle ta till kärnvapen;

1. Om främmande makt använder kärnvapen mot ryska federationen, eller

2. Om främmande makt hotar existensen av den ryska staten.

Två helt klart validerade anledningar.

Sluta hitta på saker i huvudet.
Vad Putler säger är betydelselöst. Han har inte sagt ett sant ord de senaste åren.
Citera
Medlem
santos_devilles avatar
Pratade med min gamla barndomskompis som flyttade hem till Ryssland för 10 år sen. En Putinkramare som jag kallar honom.

Han driver ett internationellt företag något som Putins regim har gynnat. Han är inte lika kramgo mot Putin längre, än så länge har inte hans företag påverkas men ryska underleverantörer till honom börjar påverkas vilket i slutändan kommer påverka honom ekonomiskt inom snar framtid.

Jag garvade och kallade honom kappvändare.

Jag tror fler och fler medel/överklass ryssar börjar förstå att Putin inte är rätt väg för Ryssland. Även konservativa börjar vakna upp.
Citera
2022-03-01, 09:40
Medlem
Som många andra redan varit inne på, den långa konvojen på väg på Kiev borde vara en lämplig måltavla för ukrainska trupper. Har man några soldater med raketgevär en bit från vägen är det väl i princip omöjligt att inte träffa nåt.
Citera
2022-03-01, 09:40
Medlem
magpests avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
https://www.expressen.se/nyheter/sen...en-av-ukraina/

Video https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-ner-i-byggnad

Video finns att se. Man tror att de försökte döda borgmästaren och alla runt honom.

Nu steppar ryssen upp, vad mer kommer de bomba med stora raketer?
Putin har börjat bomba civila mål. Han är desperat nu.
Citera
2022-03-01, 09:41
Medlem
Ghastens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
finns det någon säker källa som kan berätta läget om hur ryssar reagerar nu, börsen stängd, kö till bankomater..?

Har inte läst något alls. Bara sett några klipp på nyheterna med långa köer så folk får ta ut sina 20$.
Många som denonstrerar men det tror jag inte ger något.

Vet inte hur dem skulle störta Putin heller.
Citera
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnstad
Makalöst detta. Jag har sett uppgifter om detta även på annat håll. Ryssarna kontollerar luftrummet i Ukraina. Hur ska dessa plan kunna starta och landa? Jag har sett förslag på att planen skulle kunna förläggas utanför Ukraina, typ Polen, Ungern och flygas in i Ukraina för uppdrag, dock med Ukrainsk besättning. Toppen! Flygplatserna i dessa länder blir ju då defacto militära mål som måste bekämpas från ryssarna. Och då behöver elden besvaras. Och då har vi ett storkrig i Europa.

Ryssarna har kontroll över landningsbanorna i Ukraina. Ryssarna kan det här med krig. Under slaget vid Stalingrad satsade man på att stänga av start o landningsbanorna och sen var det bara att svälta ut Tyskarna. Hela 6-te armén gick under.
Citera
Medlem
GonerStoners avatar
Finns det några uppgifter på vart konvojen befinner sig?

Den borde väl vara framme i Kiev vid det här laget?
Citera
2022-03-01, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ghasten
Har inte läst något alls. Bara sett några klipp på nyheterna med långa köer så folk får ta ut sina 20$.
Många som denonstrerar men det tror jag inte ger något.

Vet inte hur dem skulle störta Putin heller.

tänker att ryssarnas plånböcker snart bör sina...? deras pengar blir mindre värda?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dinodosarius
Jag hoppas flera EU-länder väljer att stötta Ukraina med trupper och detta fort!

Verkar bli tufft annars, tyvärr!
Väst ville inte ens dela munskydd ..ivautrusting med varandra när liv stog på spel.
Citera
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Purp...ceasefire_line)

ngt mer jag kan göra för Ers Nåd?
Behöver inte vara exakt så här

men då finns en gräns mellan NATO/Ryssland = här stoppas expansionen

Är du efter? Det är inget begrepp som används i krig eller militära diskussioner, Purple Line är de facto EN gräns mellan Israel och Syrien.
Det finns även blue och green line som exempel.

Man brukar prata endast prata om cease fire. Inte purple line's.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in