2022-03-01, 09:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Novakolia
Det kallas att skämta.

Nej det är väldigt allvarligt. Du borde skämmas inget annat.
Citera
2022-03-01, 09:42
Medlem
Ska du inte slåss??
Ukraina öppnar för alla nu

Eller ska "någon annan" slåss menar du?

Citat:
Ursprungligen postat av Dinodosarius
Jag hoppas flera EU-länder väljer att stötta Ukraina med trupper och detta fort!

Verkar bli tufft annars, tyvärr!
Citera
2022-03-01, 09:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
hört från flera, osäker på kunskaper då jag själv inte har så mycket, att ryssland ekonomi inte kommer kollapsa eller kommer bankerna i ryssland kollapsa ?

De ryska bankerna kommer gå i konkurs om de inte får enorma stödpaket från staten eller konfiskerar kundernas tillgångar.
Rent bokföringsmässigt är nog majoriteten redan i konkurs eftersom det egna kapitalet är slut.
Citera
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektumfrans
Putin har uttryckligen sagt att det endast finns två scenarion då man skulle ta till kärnvapen;

1. Om främmande makt använder kärnvapen mot ryska federationen, eller

2. Om främmande makt hotar existensen av den ryska staten.

Två helt klart validerade anledningar.

Sluta hitta på saker i huvudet.
Nu är ju inte jag en nyttig idiot som tror på allt Putin säger utan tvärtom anser jag honom vara en manipulativ psykopat som inte går att lita på alls. Men visst har han förtäckt hotat Europa med kärnvapen på sitt putineska nyspråk där invasion och ockupation betyder "fredsbevarande insatser" och "militärtekniska åtgärder" betyder gud vet vad.
Citera
Medlem
MrArturs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av melvein
Som många andra redan varit inne på, den långa konvojen på väg på Kiev borde vara en lämplig måltavla för ukrainska trupper. Har man några soldater med raketgevär en bit från vägen är det väl i princip omöjligt att inte träffa nåt.
Målsättningen måste vara högre än "att träffa något".

Att bege sig ut för anfall mot konvojen är självmord.
I städerna har man fördel av stadsterrängen. Tyvärr medför detta dock större civila skador.
Citera
2022-03-01, 09:44
Medlem
JagAxelochVladimirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja
I den storleken ja. En standard flygbomb är på 125 eller 250 kg.
Svara på frågan istället för vad som är "standard" och svara på hur mycket sprängmedel som du gissar att just den bomben innehöll. 15 liter?
Citera
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av santos_deville
Pratade med min gamla barndomskompis som flyttade hem till Ryssland för 10 år sen. En Putinkramare som jag kallar honom.

Han driver ett internationellt företag något som Putins regim har gynnat. Han är inte lika kramgo mot Putin längre, än så länge har inte hans företag påverkas men ryska underleverantörer till honom börjar påverkas vilket i slutändan kommer påverka honom ekonomiskt inom snar framtid.

Jag garvade och kallade honom kappvändare.

Jag tror fler och fler medel/överklass ryssar börjar förstå att Putin inte är rätt väg för Ryssland. Även konservativa börjar vakna upp.

Det är ju en gammal sanning att man inte biter den hand som föder en. Jag tycker därför inte att domen ska bli så hård över människor för att de inte agerat tidigare. Frågan är vad de skulle kunnat ha gjort? Frågan är vad de ska kunna göra?
Citera
Medlem
Snapcounts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mayahem
När öppnar ryska börsen?
Det stora fallet har inte inträffat än.

Han är 100% rysstroll.

Börsen skulle vara stängd idag även, om jag inte tar fel.
Citera
Medlem
L3nn4rts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GonerStoner
Finns det några uppgifter på vart konvojen befinner sig?

Den borde väl vara framme i Kiev vid det här laget?
På nyheterna för en stund sedan hörde jag att de sa att den var cirka 2.5 mil från Kiev.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Verkar gå sisådär när soldaterna till och med känner sig nödgas överge nya T-90A tanks.

Går bra nu... :P

https://twitter.com/RALee85/status/1...rZvkYX13aWjGGg

Alltså jag förstår verkligen inte, har sett flera klipp där helt FRÄSCHA tanks, utan minsta lilla skada, är helt övergivna? Varför? Är det en fråga om bensintorsk eller vad? Känns helt obegripligt. Ibland tänker jag att vissa ryska soldater inte pallar helt enkelt, de förstår inte varför de ska döda deras bröder och systrar, så de överger bara tanksen och promenerar tillbaka mot den ryska gränsen.

Jag kan ha helt fel, spekulerar bara.
Citera
Medlem
Med tanke på hur bra det går för Ukraina så undrar jag om de inte får mycket av den viktiga och kritiska informationen från underättelsetjänster i EU samt USA? Högupplösta satellitbilder, planerade taktiska drag från rysk sida, osv, osv...
Jag tror väst är långt mer inblandade i kriget än vad man kan tro/vet, med all rätt! Putin ska inte komma undan med ett övergrepp som detta.
Citera
Medlem
Smutzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Är det här någon sorts instruktion från det ryska överkommandot eller är du så här dum på riktigt?

Azov-bataljonen är några tusen man inrikestrupper, i allt väsentligt poliser med viss militär utrustning, baserade i den snart inringade staden Mariupol i sydöstra Ukraina. Givetvis är de inte någon ryggrad i den ukrainska försvarsmakten.

Jag tror han vill att du ska fokusera på den flagranta dumheten så den andra, mer rimliga, lögnen (att de skulle blivit utslagna) passerar obemärkt och kanske planteras i några läsares medvetande. En inte helt ovanlig taktik.

Jämför med hur de påstår att Zenesky är nazist och knarkare vilket tar det stora fokuset medans de smyger in annat trams som så ofta får stå okommenterat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in