2022-03-01, 12:05
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av punishersweden
Hur många flygplan har Ukraina i luften?

Stridsflygplan vid konfliktstart:

MIG-29: 29
SU-27: 26
SU-24: 12
SU-25: 17

Per idag:

MIG-29: 19
SU-27: 21
SU-24: 7
SU-25: 12

Totala förluster hittills (obeaktat om förlusterna skett i luften/på marken):

MIG-29: 10
SU-27: 5
SU-24: 5
SU-25: 5

Notera att dessa siffror är osäkra, då de tillkommit genom en mängd olika bedömningar och rapporter, bl.a. från brittiska försvarshögskolan Sandhurst och Jane's Defence.
Citera
2022-03-01, 12:05
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av corv1
Och vi kommer ha bilder på varje barn ni mördat på väggen hemma för att aldrig glömma den onskan ni gjort det här förlåts aldrig...

”Ni”? Tagga ned på din fejkade krigspropaganda förresten. Ryssarna har kört silkesvantar hittills. Inte som när NATO terrorbombade serbiska kvinnor och barn för drygt 20 år sen.
Citera
2022-03-01, 12:06
Medlem
letspanics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knarkblomman
Det skrevs om dom flygplanen för en timme sen och nu har det strömmat in kommentarer som försöker påvisa motsatsen med one liners och tveksamma källor.

Ställer man en fråga till dom får man knappt ett vettigt svar.

Denna använder har sjukt låg posthistorik med.

Aja, folk får göra sina egna slutsatser av allt detta.

Fick bara ett menlöst trollsvar från användaren... Så det är ett svar i sig.
Citera
Medlem
Ja berätta nu för mig handen på hjärtat
Tror du på fullaste allvar att inte Macron och Co kommer inom ett år eller så stå kramar om sin kollega som han gjort bra många ggr EFTER Putin anfallit länder? ledarna lider aldrig av sanktioner, bara folket ...tvekar du fråga Iran,Nord Korea så ha inga höga förhoppningar där.

Och militärt så har de 6000 kärnvapen så där blir det svårt slaget om så hela deras försvarsmakt är fyllon

Men jag skulle iaf inte börja skrika NATO som en början, när jag vet att Putin är inte en person som kommer backa om tryckt mot hörnet..precis som jag inte skulle jävlas med Benjamin Netanyahu om jag var muslim/arab då de flesta vet utgången eller med nuvarande PM där.

Ingen är vad jag vet så heta över kärnvapen krig då får man faktiskt sätta sig ner och LYSSNA utan Biden är iaf en bra början då Ukraina/Ryssland är kopplade till varann

Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Fattar du inte att om man viker sig för Putin så är risken överhängande att han riktar sina krav åt annat håll. Han har redan pekat ut - och ställt krav på - Sverige.

Är det rimligt att Putin dikterar Sveriges säkerhetspolitik, bara för att han är en dålig förlorare?
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Nu MÅSTE Ukraina ge upp. Varför vill Zelenskyj hellre regera över en ruin full av lemlästade än förhandla om kapitulation? En president som bryr sig om sitt folk skulle inte göra så här, nu måste fred vara viktigare än prestige.

Detta gäller för Sverige i händelse av krig:

Alla uppgifter om att motståndet skall upphöra är falska.

Antar att Ukraina har något liknande. Och så länge landet biter ifrån finns det väl inte ens nån anledning att överväga det
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HejaFinland
Zelenskyj har inte den makten. Han är inte en diktator. Skulle han kapitulera skulle inget ändras i kriget för de ukrainska trupperna skulle fortsätta att strida. 2014 när Putin försökte ta Donbas (Och antagligen hela östra Ukraina) så var det frivilligförband som stoppade dem och drev dem tillbaka till det lilla område de hade innan detta senaste krig (Det är ju vissa av dessa som anklagas för att vara nazister). Ukrainska armén var väldigt dålig och kunde inte göra någonting då. Den nya ukrainska armén är patriotisk och kommer strida så länge de kan oavsett vem som råkar vara president för stunden. Jämför med Sovjet och USA i Afghanistan. De kontrollerade regeringarna där men afghanerna slutade inte strida för det. Så det är naivt att tro att Zelenskyj bara kan ge upp för att han ensam vill det. Det kanske t.o.m. som i Sverige är olagligt. I Sverige har armén order att fortsätta kämpa oavsett om de får order om kapitulation. Det är olagligt att kapitulera. Men jag vet inte hur det är i Ukraina.

Lite så är det och jag tror inte heller kriget tar slut om ryssarna lyckas tillfångata/döda Zelensky och ersätta honom med en ny ledare i Kiev. Om ryssarna har den förhoppningen så är det ett hopplöst försök att ens genomföra då man inte uppnår något med det.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr.Krankentot
Ja, men varför attackerar inte drönarna konvojen? Som US gjorde i Irak och Afghanistan.

Oklart. Jag håller med. De turkiska drlnarna har ju bombat massor av konvojer.

Jag spekulerar nu, men jag Tror det kan vara så att detta är mestadels förnödenheter.

Förnödenheter som ukrainarna själva kan norpa åt sig.

Det stämmer ganska bra med tidssepktrat med. Putin hade räknat med att Bolgorad truppen skulle nått Kiev sedan länge. Istället nådde Belarus axeln fram fortare och står nu o stampar.
Citera
Medlem
Arnstads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebno1
Ja det varit rädd för att ryssarna skall börja göra, klippa strömmen. Då finns det ingen värme eller vatten inom kort. Svårt att uträtta sina behov och att laga mat och moralen sjunker rätt fort.
Hatet mot ryssen blir såklart större men blir ju väldigt svårt att upprätthålla saker och ting.

Att låta städernas infrastruktur fungera är ju en del av ryssarnas taktik. Hade de velat stänga av strömmen så hade de ju gjort det från början. Att den nu pajat i en stad kommer sig antagligen av något misstag. Ryssarna etablerar sig runt städerna och väntar. De undviker strider i städerna och låter ström och vatten vara på. Sakta men säkert kommer brist på varor att uppstå och trycket öka på den ukrainska ledningen att göra politiska eftergifter för att få in varor. En vecka? Två veckor? En månad? Sen börjar invånarna att äta upp varandra ungefär som de gjorde i de belägrade städerna i Ryssland under andra världskriget. Eller så gör man politiska eftergifter.
Citera
Medlem
Pojkekorvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swehardrocker
Så du har inga argument? Kan du medge att du har satsat på fel häst?

Det ska tolkas som en kommentar till hur världen är upp och ner.

Jag satsar inte på Ryssland iallafall.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AntiMedelklassen
Dom hade möte nyss:

https://youtu.be/EldlNAMRny0

Sluta snacka skit. Den där videon bevisar bara att dom har haft ett möte. Gammal video med. Kom igen med riktigt fakta istället...
Citera
Medlem
Att Ryssland nu behöver vitryska soldater är ju ett så tydligt tydligt tecken på att ryssen inte fixar det här på egen hand.

Och galningen i Vitryssland vill verkligen ge sken av att ryska armen i Ukraina är helt jävla övermäktiga när han påstår att Ryssland inte alls har det behovet (stöd av vitryssar dvs).
Citera
2022-03-01, 12:07
Medlem
Adiaphorouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Hans släkt är polsk adel. Chmielnicki "coat of arms" är från Massalski från 1600-talet.
https://wielcy.pl/niesiecki/c/chmielnicki/783.php
Han gjorde uppror mot Polen, det finns en stad i Ukraina uppkallad efter honom.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in