2022-03-01, 13:28
Medlem
DjPuttes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Saruman
Kiev säger vi i Sverige. Kyiv är på ryska.

Intressant idé att de ryska små invasionsråttorna inte har någon skuld i att de skickar klusterbomber in i bostadsområden i Kiev. Alltid någon annans fel – klassisk för ryssar att alltid skylla på någon annan.
Propaganda trollen är så söta när dem avslöjar sig själva med dåliga översättningar och stavar på Ryska...
Citera
Medlem
Det ser ut som att Belarus aktivt går in i kriget, iallafall påstås det göra det. Därmed har kriget eskalerat ett steg till och fredsförhandlingarn sjunkit i botten.

Nu kan det vara NATO-propaganda, men just nu skrivs det i massmedia om Belarus attack som ett faktum.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BehindRayban
1. Det finns två intressanta detaljer i sammanhanget.

1a. Desperationen av att Ryssland vinner. Den syns på CNN både hos inbjudna experter och personalen, den syns i liveuamap och den förklaras av de proryska nyhetssidorna.

1b. Justin Trudeau. Alla beter sig som Justin Trudeau just nu pga. av två "online" polls som visar att Justin Trudeau är lika populär som tidigare efter truckers-protesterna. Just nu tror alla att man kan bete sig hur som helst... om några veckor kommer riktiga polls och då kanske de lugnar ned sig en smula eller blir ännu värre för om Canadickerna kan ta den i tvåan så kan nog tjecker, ukrainare, fransmän, polacker och tyskar också.

2. Snart är det färdigflashbackat.

Punkt 2 där är jag beredd att stödja. 😂

Skämt åsido.
Det är tragikomiskt att se hur narrativet med all kraft ska skyddas och hur det sprids genom diverse kanaler, sociala medier och press. Men folk sväljer det.
Hur många här i tråden har inte hävdat att Ryssland redan förlorat, att dom inte kan ta nånting i Ukraina, att dom suger på krigsföring medans verkligheten ser ut som att Ryssarna håller på att ta varje stad dom väljer att gå in i.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rokossovsky
Det handlar inte om moral. Det handlar om hur Ryssland ser på omvärlden och att Ryssland har vapenkraft att driva igenom sin syn. Det är makt som styr världen. Det är därför USA flyttade fram sina positioner när Ryssland var svagt. Nu är Ryssland inte längre svagt. Därför ser vi konflikten i Ukraina.

Ryssland hade kunnat gå in i Ukraina 2014 och gjort samma sak, men Ryssland valde av strategiska skäl att inte göra det, därför att man inte var nog förberedd på att kunna motverka sanktionerna som blir fallet. Nu är man det. Man bryr sig helt enkelt inte alls om vad Väst gör. Man tar helt enkelt och ordnar säkerhetslösningarna på egen hand och Ukraina är bara början. Väst gör klokt i att dra de rätta slutsatserna eller riskera ett stort krig.

Jag håller med om att geopolitik är överordnat moral - Moralen formas efter geopolitiska behov, inte tvärtom.
Men likväl kan Ryssland - och Putin - anses ansvariga för alla de moraliska övertramp som begås.

För Rysslands del var det ett enormt misstag att inte mer resolut stödja Yanukovich under Euromaidan - nuvarande invasion visar att man ångrat detta djupt. För västs del tror jag dock att det var för sent att "spela boll" med Ryssland, det var redan en antivästlig diktatur - misstagen gjordes tidigare.

Det var ett gravt strategiskt misstag - "A fateful error" - att begära rysk underkastelse efter Kalla Kriget. I synnerhet den snabba utvidgningen av EU/NATO; det ledde dit vi är idag. Nu är det däremot helt rätt - Putinisterna måste bort, först då kan landet bli västorienterat.
Senast redigerad av ModeratSkeppet 2022-03-01 kl. 13:33.
Citera
2022-03-01, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av L3nn4rt
Den där verkar dock legit. Vakter utposterade på gatan som just nu går igenom fordon.

Vet inte vilken live stream du kollar i så fall. Jag har sett hur många som helst, o inte en enda gång har jag sett en enda tank rulla förbi, explosion, eller beväpnad soldat.

Jag gissar på att de jag sett iaf har varit ifrån några tidigare inspelningar.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag har iaf min krigsplacering. I händelse av mobilisering vet jag var jag ska infinna mig.
Grattis!
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Juntaedaren Zelensky i ett tal till husse i Väst:

We are giving away our best people, the strongest ones, the most value based ones.

Too bad....
Juntaledaren ger iväg det bästa utan att få nått i utbyte. Låter som en dålig deal. Varför inte bara kapitulera, rädda ”de mest värdefulla” och rädda Ukraina från att bli upptagen i den Ryska Federationen?...

Men nej, här skall blod flyta...totalt förgäves.

Källa:
https://www.theguardian.com/world/li...nvasion-update
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av David1982
Sa jag någonsin att inga konsekvenser kommer komma till de?

men tack för det uppenbara
Nej, men du påstod att Ukraina inte lyssnade på Putin, och att de därmed fick skylla sig själva. Putin kan inte ställa sådana krav på andra stater.

Poängen är att om Putin tror sig kunna ställa sådana krav, så kan andra länder eller organisationer eller förbund, ställa likadana krav på Ryssland.

Och om Ryssland då inte tillmötesgår dessa krav så får man skylla sig själv.
Det är ett så kallat tve eggat svärd.
Citera
Medlem
nousernameneededs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
Det finns två saker som jag har märkt av i denna konflikt.

1) Den ryska propaganda, som brukar vara stor, är helt bortblåst samt närmast skrattretande dåligt. Både från vatnik-troll samt officiella håll, de kan inte ens hänga med Ukrainas.

2) Det militära hotet från öst dvs, Ryssland, har visat sig vara ett enormt luftslott av sällan skådat slag. Hela världen skrattar åt den undermåliga ryska offensiven, där man bara på några fåtal dagar förlorat mer soldater och materiell än vad hela koalitionen gjorde under 20 år i Afghanistan. Påstod att man hade luftherravälde när man inte ens var i närheten av att vara det och blir konstant bombade av turkiska drönare som kostar en bråkdel av vad de själva har. En soldat i Ryssland kostar alltså €89, så lite betyder den ryska armen för det ryska folket. Inte undra på att det blir kanonmat och solrosfält.

Även om Ukraina förlorar så har Ryssland förlorat all trovärdighet för all framtid. Jag vet att det är hemskt men kan inte låta bli att hånle och skratta åt den påstådda farliga ryssen.

Det är du inte ensam om! to.m med min mor som varit rädd för Ryssland under alla år börjar nu undra vad det är för jävla skämt till armé de har.
Citera
Medlem
Sarumans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av remixutoheaven
2) Det militära hotet från öst dvs, Ryssland, har visat sig vara ett enormt luftslott av sällan skådat slag. Hela världen skrattar åt den undermåliga ryska offensiven, där man bara på några fåtal dagar förlorat mer soldater och materiell än vad hela koalitionen gjorde under 20 år i Afghanistan. Påstod att man hade luftherravälde när man inte ens var i närheten av att vara det och blir konstant bombade av turkiska drönare som kostar en bråkdel av vad de själva har. En soldat i Ryssland kostar alltså €89, så lite betyder den ryska armen för det ryska folket. Inte undra på att det blir kanonmat och solrosfält.
Man behöver nog inte vara orolig för Rysslands sönderrostade kärnvapen heller. De exploderar säkert i nyllet på dem om de försöker fyra av.

Egentligen borde vi inte vara överraskade – ryska produkter har i alla tider visat sig vara fullständigt värdelösa; man borde ha gissat att det gällde deras usla armé också.
Citera
2022-03-01, 13:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Jag har iaf min krigsplacering. I händelse av mobilisering vet jag var jag ska infinna mig.
Jag är redan på min krigsplacering och har varit i ca 60 timmar.
Citera
2022-03-01, 13:30
Medlem
Tvonds avatar
Anonymous? slår till igen och publicerar dokument med alla i ryska armén med namn och rank.

https://www.documentcloud.org/documents/21280272-orcs
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in