2022-03-01, 13:57
Medlem
swehardrockers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Tycka vad man vill om Nazityskland men det var en enormt imponerande invasionsarmé som det krävde mycket att betinga. Går inte att jämföra alls med det vi har sett av Ryssland hittills.

*logistikproblem med en timmes resa till fronten
Som när Italien skulle invadera Frankrike 1940 och hölls undan av en styrka på 40 man typ
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Går det att handla ryska aktier nu eller är det helt blokerat av swift? Finns säkert fynd att göra nu för den om har nerver av stål.

Kolla dock med SÄPO först samt Finansinspektionen. Kan ju kanske anses som landsförräderi eller pengatvätt att ge sig i lag med ryska element i detta läge då en uppenbart psyksjuk diktator i Ryssland varje dag numer hotar omvärlden med kärnvapenkrig. Bara ett tips i all välmening.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HerrGickhan
Du tror att det stavas Kiev på ryska? Då kan jag upplysa dig om att de har det kyrilliska alfabetet och stavar det Киев. Säger du handikappad, funktionshindrad, funktionsnedsatt eller funktionsvarierad? Peking eller Beijing?

En sak är säker och det är att nyspråk aldrig kommer att bidra till att skapa fred.

Ja precis, tillräckligt nära rysk stavning helt enkelt.

Det beror väl på om det finns en bakomliggande orsak som motiverar mig till att använda ”nyspråket” eller ej. Eftersom att det kräver så lite energi.

Jag säger nog t.o.m. krympling eller blindstyre ibland. Ah du menar Tjingtjongstan?
Citera
Medlem
Ukraina har inte kontroll över Azovska havet längre. Ryssarna tar över mer o mer. Tough luck för er som tagit ut vinsten i förväg
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrB
Det är ju klart att de inte aktivt går och skjuter ner civila på gatan.

Finns flera exempel på att de gör detta. Bland annat en film på en hel civil familj och deras hund som blivit ihjälskutna ute på landsbygden, och en annan på ett gammalt par i 75-årsåldern i deras bil.
Citera
2022-03-01, 13:58
Medlem
barkies avatar
Rysslands utrikesminister Sergej Lavrov ställde sig upp för att hålla tal på FN-mötet i Genève under tisdagen.

Då lämnade de europeiska, amerikanska och brittiska diplomaterna rummet.

"Det handlar om att visa vårt stöd för Ukraina, skriver de franska representanterna i en tweet

Är bara sånt här man behöver se för att bekräfta att de vill provoceras, precis som man konstant provocerat och hotat Ryssland i 20 år.

Nej, vi sätter oss inte ner för att diskutera i ett EU-möte under brinnande konflikt.

Vi lämnar och går in på twitter.

Vilka vidriga horungar.
Citera
Medlem
Ny.Deodorants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av starzkis
Vitryssland satte in flera trupper redan igår så det där stämmer icke.

Det är klart trovärdigt att en del vitryska förband finns i Ukraina för närvarande men Lukasjenko verkar nu börja backa undan officiellt i vad han säger till sina ”underlydande” i parlamentet.

Hans truppers motivation torde vara än lägre och med nästan exakt samma sanktioner som mot Ryssland kan han börjat säkra upp förtrycket i hemlandet för att undvika folklig revolt där ??
Citera
Avstängd
Drozds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krakem
Var dem messen fejk? Jag såg bokstavligt ukrainska ambassadören stå och läsa upp detta i FN. Nu tar jag i Ukrainas parti i konflikten men det är inte som att väst saknar problem och såna där hittepå är bara jävligt osmakligt. Ukraina har automatiskt sympati i kraft av den ryska aggressionen och man behöver inte konstruera narrativ som vädjar till de mest emotionella impulserna.

Jag utgick från att det var fejk eftersom det av statiiska skäl är extremt osannolikt att så många propagandatopics skulle ha pressats in i en så kort sms-konversation. Ukraina och deras allierade har hela staber med sysslar med produktion av såna "fakta". Det har såklart ryssarna också, men deras alster får ju aldrig vi se.
Citera
Medlem
T-80Us avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manskahahusvagn
Ingen sida medger förluster som inte är verifierbara.

Sida? Vi pratar inte om några sidor här. Läs mitt ursprungsinlägg igen.
Citera
Volodymyr Zelenskyj.... Jag hoppas du klarar dig ur detta levande oavsett om ni lyckas mota kräken eller ej. Gör du det inte, kommer Ryssland få sota för detta i evigheter. Du är en sann legend!!!
Citera
Medlem
rokossovskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModeratSkeppet
Det avgörande är inte vad de är - så länge de inte är Imperialister.
Putinismens lustiga blandning av retorik från både det Vita och Röda Ryssland är i grunden ingen motsägelse. Det är två narrativ som båda ämnar stödja sammanhållningen och expansionen av det Ryska Imperiet, oavsett vad det råkar kalla sig för stunden.
Den enda fasta ideologi Putin står för är Imperialism.

Rysslands insats i Ukraina möter inget motstånd bland den politiska oppositionen. Det finns helt enkelt ingen anledning anta att Putin inte skulle ha överväldigande stöd för den pågående operationen bland övriga politiker och bland den breda allmänheten.

Det var kommunistpartiet som i parlamentet drev på för att starta den utveckling vi nu ser: det föreslog att folkrepublikerna skulle erkännas. Resten är en logisk följd av detta.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av area50
Ifrågasätter det här med att Ryssarna faktiskt VILL döda civila. Det är förjävligt att civila drabbas i krig, men att det skulle vara en del utav planen, är det inte att skjuta sig själva i foten jävligt hårt?

Inte om målet är att pacifisera och "denazifiera" Ukraina, då måste man förr eller senare utplåna de civilia.

annars hade det ju räkt bra med standoffvapen, du ser ju inte Isreal invadera sina granländer varje gång det skjuts en missil mot dem, och då skjuts det ju endå missiler mot dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in