2022-03-01, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Katastrof.

Detta måste ju vara den största ekonomiska bojkotten i världshistorien. Har ett så stort land någonsin bojkottats på detta sätt?

Tveksamt, men det skulle i så fall vara Nordkorea. Ett stort problem för Ryssland är att inte bara olika stater inför sanktioner nu, utan att även privata och publika bolag bojkottar Ryssland på eget initiativ.

För att ta några exempel:
Maersk, världens största fraktbolag av containrar gick idag ut med en bojkott av Ryssland. Ryssland kommer inte kunna garantera sina leveranskedjor efter detta.

https://www.bloomberg.com/news/newsl...trade-tightens

Ett annat är att AMD, Intel och TSMC slutar att sälja processorer och chip till Ryssland. Det behövs knappast påpekas hur viktig sådan här utrustning är i dagens samhälle.
Citera
2022-03-01, 17:53
Medlem
HerrGickhans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av B-a-c-k-f-l-a-s-h
Kina äger i princip USA, du får nog läsa på mer.

Pengar är ingenting värt om de ställs utanför det ekonomiska systemet, vilket kan ske väldigt fort.
Citera
Medlem
brigades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eremona2.0
Hur? Genom mutor och smuggling, över gränser som ryssarna inte ens börjat kontrollera... Finns många svar. Att få in vapen är nog enkelt.

Du kanske missförstod mig. Jag fattar att vapen kommer in i Ukraina. Dom har ju knappt ens tagit en by i västra Ukraina men undrar om vapnen når tex Mauripol i öster som är under tung beskjutning.
Citera
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harald.Guldhatt
Menar du att i den aktuella kontexten så är benämningen "nazister" en eufemism för "judar"?
Jag hoppas det, men jag skojade mest.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lifeabroad
Hela ryska konvojen, varför inte spränga vägen och fordonen från luften? Har inte ukraina ett enda stridsflyg med missiler?
Dom kanske blivit nedskjutna av ghost of Kiev
Det är dåligt med bilder från luftattacker idag från den Ukrainska sidan så Ukraina kanske varken har flyg eller attackdrönare i flygdugligt skick eller så har Ryssland fullt kontroll över luftrummet.
Det enda jag sett idag är klipp på Rysk bekämpning med helikopter som ryssland släppt.
Citera
2022-03-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Drozd
Ingen aning, men att det kommer placeras offensiva vapen mot Ryssland i Ukraina (eventuellt också kärnvapen) om de går med i NATO, det tar jag för givet. Det är ju hela vitsen sas. Klart ryssen ser det som ett direkt hot.
Ryssland tog över de kärnvapen som fanns i Ukraina och avtalade att respektera Ukrainas gränser. Nu bröts det avtalet. Skulle ha stor förståelse om Ukraina skulle utveckla egna eller acceptera andras kärnvapen. Det verkar endast vara ett ryskt och vitryskt agerande som det ser ut nu.
Citera
2022-03-01, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Jag hörde från en svensk miltärstrateg på radion som studerat satellitbilder av konvojen att den såg ut som en självorsakad trafikstockning och var oproffsigt utförd jämförd med normal praxis.

Var det Jonsson på P1? Han är gammal lärare/kursledare till mig. Mycket kompetent man, man pratar lustigt.
Citera
2022-03-01, 17:55
Medlem
Zingo2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Jag är den som hejar på det här kriget minst! Jag sitter ju ensam här och försöker mana till sans i en flod av blodtörstiga ukrainafans som vill se småtjejer spränga sig själva i bitar i "slava ukrainas" namn. Jag önskar att Ukrainas folk hade valt en president som inte offrade landet för den nya världsordningens skull, och jag önskar att folket nu vet att det är bättre att komma till en ny lösning med Ryssland än att offra sig själva för en president som säkert sitter i Polen eller Israel och njuter av vita blodsoffer.
Jag tolkar detta som: vad än Putte gör, så ge upp. Rätt?
Citera
2022-03-01, 17:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av likebananas
Det sista känns verkligen läskigt. Kanske förklarar en så extremt lång konvoj.

Är de inte armerade händer ju inget om man pangar dem.

Är de laddade dock....
Citera
2022-03-01, 17:56
Medlem
Båda
Inget är svart eller vitt

Finns pro-Putin, finns pro-NATO
Nu slåss de

undrar om Rep/Dem kan lära sig av detta

Citat:
Ursprungligen postat av Upperkutt
Jag har 385 vänner i Ukraina som säger tvärtom.

Allt är frid och fröjd och Putin välkomnas med blommor och tårta.

Vem ska vi tro på!?
Citera
Medlem
bortmedfifittors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Verkar som nästa alla ryska sidor är nere nu, omfattande cyberkrig mot ryssarna.

Japp.... Pervyj Kanal och RT.ru ligger nere.
Citera
Medlem
Fuck detta börja bli en fars från 19talets början kan inte vänta att se putin komma ut i en svartvitfilm med käpp och mustasch för att elda på trupperna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in