Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel Kostia
Jag har bara följt utvecklingen fragmentariskt. Jag har inte förstått vad kriget handlar om.
Vad vill ryssarna uppnå genom att angripa Ukraina? Vill dom erövra delar av Ukraina? Vill dom erövra hela Ukraina? Vilken glädje skulle Ryssland ha av att lägga ett land under sig, med invånare som inte vill tillhöra Ryssland?
Citat:
Ursprungligen postat av
Nurnberg2
Framförallt vill de väl inte att NATOS kärnvapen och biologiska stridsmedel placeras för nära. Kan man förstå.
Jag kan förstå att ryssarna inte vill ha Nato's vapen alltför nära. Frågan är hur dom hade tänkt uppnå det. Vill ryssarna ta fullständig kontroll över Ukraina, och på så sätt hålla Nato ute? Ifall ryssarna inte tar fullständig kontroll över Ukraina, så kommer dom att driva ukrainarna närmare Nato.
Att ockupera Ukraina på obestämd tid skulle hålla Nato ute. Men det är en lösning som skulle vara mycket dyr för Ryssland.
Finns någonting man kan göra för att blidka ryssarna, och på så sätt förhandla fram fred? Såvida ryssarna har som mål att ockupera Ukraina, så finns inte så mycket att förhandla om vid förhandlingsbordet.