Citat:
Ursprungligen postat av
MrEGrey
Efter nedskärningen av försvaret hade vi en sammanhållen försvarsledning som satt i ett hus på Östermalm. Nu har vi ett Högkvarter på Östermalm, samt tre försvarsgrensledningar som sitter utspridda i landet och som kan ta över Högkvarterets funktion om det behövs. Man kan förstås tycka att det är för lite redundans och att vi borde införa ett system som det vi hade med egna Milo- och FO-ledningar och dito staber för att skapa ordentlig uthållighet (jag tycker till exempel det), men att förneka att vi idag i detta avseende står bättre till än vi gjorde före 2019 när man kunde slå ut hela försvarsledningen med en bomb framstår för mig som tämligen uppenbart osant och, du får ursäkta, som gnälligt. Vi har det vi har och vi får bygga upp utifrån det.
Jag jämför inte det svenska försvaret med Ukrainas, det är du som gör det och jag vet inte vem du tror du argumenterar mot i den saken. Jag pekar bara på att försvarsledningen numera återigen är uppdelad för att skapa uthållighet och redundans i ledningshänseende. Om du inte ser att det är vad jag skriver så tror jag att epitetet hjärndöd kanske inte är riktat åt rätt håll när du pekar det mot mig. Puss och kram.
Det svenska ”yrkesförsvaret” behövde 12 mån på sig för att ens kunna kriga.
Att dagens FM är bättre en tramset på 4000-5000 man vi hade för 7-8 år sedan absolut, men sprid inte myter om det ”starka” svenska försvaret, det är inte starkt eller ens speciellt modernt. Sverige ligger långt efter inom nyckelområden och redundans existerar inte.
Det Ukraina gör har Sverige inte en chans att göra.