2022-03-02, 08:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Läser på AB att ryssarna har full kontroll över Cherson.
Såg precis samma.

Russian MoD: Kherson under full Russian control
Citera
2022-03-02, 08:32
Medlem
Nya Bayraktar drones, Javelins och Stingers har anlänt engligt det ukrainska försvarsministeriet.
https://twitter.com/ArmedForcesUkr/s...i8g7gcz7JzBVJQ
Citera
2022-03-02, 08:35
Medlem
Dr.Krankentots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII
Nya Bayraktar drones, Javelins och Stingers har anlänt engligt det ukrainska försvarsministeriet.

Man får hoppas att de börjar använda dem omgående, där de gör nytta.
Citera
2022-03-02, 08:36
Medlem
ariberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Ryssland har tvingats stänga börsen och förbjuda utländska ägare att sälja sina aktieinnehav i ryska bolag. Rubeln har kraschat. Nord Stream 2 har gått i konkurs. Den största ryska banken lägger ner HELA sin europeiska verksamhet utanför Ryssland.

Verkar ju verkligen som att du har koll på vad du pratar om, klappträ.

Håll koll på oljepriset, nu över 111 spänn fatet. Det går inget bra för de Europeiska börserna.
Citera
Avstängd
dacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dozah
Så det var alltså sant att man lyckades förstöra 800 fordon? Helt galet, har du länk till bilder?
Det är nog en nolla för mycket i den uträkningen.
Citera
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrArtur
Nato skulle aldrig invadera Ryssland. Det vet både du och jag.
Hemuppgift: Om Ryssland i nutid skulle ingått en försvarsallians med Kuba och ha möjlighet att placera sina kärnvapen där, tror du USA skulle ha någon synpunkt på det? Tror du USA och EU skulle försvara idén att varje land har rätt att välja sina egna allianser? Hur tror du utvecklingen skulle vara? Reflektera och motivera.
Senast redigerad av Harald.Guldhatt 2022-03-02 kl. 08:47.
Citera
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.topphat
kommer rysslands ekonomi att klara sig ?
jag kan inte läsa att det är spikat vilka banker som utestängs från swift och när ?

Definiera ’klara sig’. Länder upphör inte att existera, även om de utsätts för hårda ekonomiska restriktioner. Något slags ekonomi kommer finnas i Ryssland. Folket behöver köpa mat etc.

Sen pågår det som jag förstår ännu viss handel med Ryssland, så ett visst inflöde av riktiga pengar sker.
Citera
2022-03-02, 08:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DikT
Vilket avtal har "väst" brutit menar du?

https://www.govexec.com/oversight/20...omises/148179/

Finns en hel del, även det med Nato utökning är omdebatterat även av väst och öst.
Citera
Medlem
Orange0s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KarlXVII

Har ett drygt 60km långt led av ryska fordon att föreslå som mål för drönarna
Citera
Medlem
Duvlorts avatar
Jävlar vad pinsamt för Putin, här skulle världens mäktigaste armé inta sitt grannland.
Men sex dagar senare har man kört fast i leran, är detta vi har varit rädda för?

För er unga rysstroll, skaffa flickvän och res runt lite istället. Bättre än sitta och runka till rysk propaganda.
Citera
2022-03-02, 08:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Är det inte lite konstigt att prata om Putin som om det är någon sorts mekanisk organism vilken inte har förmåga att ändra sig.

Putin har som startare av denna invasion det största ansvaret för vilka metoder som används.

Du liksom många andra gör inget annat än att ni skyller på våldtäktsoffret. Riktigt varför är svårt att förstå, men det är inte snyggt.
Putin under sina 22år som president aldrig ändrat sig när han bestämt sig för nåt,varför nu?

Jag skyller på de som hejar på,EU NATO.

Att Putin starta de ser min demente mamma med,men varför vet ingen förutom han och de sina.
Citera
2022-03-02, 08:38
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrEGrey
Efter nedskärningen av försvaret hade vi en sammanhållen försvarsledning som satt i ett hus på Östermalm. Nu har vi ett Högkvarter på Östermalm, samt tre försvarsgrensledningar som sitter utspridda i landet och som kan ta över Högkvarterets funktion om det behövs. Man kan förstås tycka att det är för lite redundans och att vi borde införa ett system som det vi hade med egna Milo- och FO-ledningar och dito staber för att skapa ordentlig uthållighet (jag tycker till exempel det), men att förneka att vi idag i detta avseende står bättre till än vi gjorde före 2019 när man kunde slå ut hela försvarsledningen med en bomb framstår för mig som tämligen uppenbart osant och, du får ursäkta, som gnälligt. Vi har det vi har och vi får bygga upp utifrån det.

Jag jämför inte det svenska försvaret med Ukrainas, det är du som gör det och jag vet inte vem du tror du argumenterar mot i den saken. Jag pekar bara på att försvarsledningen numera återigen är uppdelad för att skapa uthållighet och redundans i ledningshänseende. Om du inte ser att det är vad jag skriver så tror jag att epitetet hjärndöd kanske inte är riktat åt rätt håll när du pekar det mot mig. Puss och kram.
Det svenska ”yrkesförsvaret” behövde 12 mån på sig för att ens kunna kriga.
Att dagens FM är bättre en tramset på 4000-5000 man vi hade för 7-8 år sedan absolut, men sprid inte myter om det ”starka” svenska försvaret, det är inte starkt eller ens speciellt modernt. Sverige ligger långt efter inom nyckelområden och redundans existerar inte.
Det Ukraina gör har Sverige inte en chans att göra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in