Citat:
Ursprungligen postat av
Onkel-Ben-ny
Jag är svensk och hejar inte på Ryssland men varje försök man gör till analys av orsaken till det här kriget gör att man blir kallad rysstroll m.m. Jag tror fortsatt att det här kriget hade kunnat undvikas om NATO med USA som drivande velat undvika det.
Det är en omvänd Kubakris där till slut Sovjet med Nikita Chrusjtjov till slut avbröt försöken att installera missiler på Kuba riktade mot USA. Om NATO eller egentligen USA kan ge garantier att inte utvidga NATO till Ukraina samt sluta stödja Ukraina militärt för övergreppen i östra Ukraina så finns en möjlighet till snar fred. Putin har ju varit tydlig med att det kriget skulle ske om inte USA la ner sina försök att utvidga NATO.
Nu blir jag förmodligen kallad rysstroll för det här inlägget.
Jovisst, det hade kunnat undvikits. Men till vilket pris?
Historien har lärt oss att eftergiftspolitik kan vara väldigt kostsamt. Finns inget som säger att Putin hade nöjt sig med ett Ukraina som icke-Nato. Omvärlden lät Ryssland ta Krim utan några kännbara reaktioner, vilket lagt grunden till denna invasion.
Men det är ändå häpnadsväckande att Putin ändå har gjort bedömningen att en total invasion av Ukraina är den bästa lösningen på problemet.
Möjligt att det är totalt onödigt för alla parter att Ukraina ska med i Nato. Men det kanske är väldigt farligt att låta Ryssland bestämma över det.
Med Ryssland logik så borde ju balitikum och Polen anfalla Kaliningrad för att få bort kärnvapen mot sin gräns.
Rysslands reaktion är fruktansvärd destruktiv för dom själva. Ett gigantiskt misstag.