2022-03-12, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niggward
Serbien hade inte kärnvapen och är inte en stormakt med 140 miljoner människor. Det är en väldigt stor skillnad.

Det bästa är att klämma åt landet ekonomiskt och göra folket så missnöjda som möjligt för att trigga missnöjde mot Putin inom landet. Hans oligarker som är de stora pengarna runt honom är inte nöjda att deras egendom blir beslagtaget och bankkonton frysta. Vissa har redan gått ut och fördömt kriget.

Att invadera är det sämsta man kan göra. Vad stoppar Kina från att blanda sig i? Eller ta tillfället i akt att börja anfalla Taiwan bland annat. Eller Pakistan och Indien får för sig att börja aktivt bråka igen militärt. Nordkorea kanske anfaller Sydkorea? Man får inte glömma att det finns en värld utanför ett scenario där väst invaderar Ryssland. Andra konflikter runt om i världen kan se en öppning när världspolisen NATO är fullt upptagna.

Att Baltikum skulle försvaras vet ingen. Hela alliansen bygger på det och den kommer falla ifall man inte hjälper dem. Så hur det blir vet vi inte förens det eventuellt sker.
Skillnaden är att Kina är smarta, deras ledare med. Oerhört ekonomiskt kunniga är dom. Det är skillnaden. Den lilla homo dvärgen putin har noll koll på vad han sysslar med och kan nog få för sig att göra vad som helst för att hävda sig, hela världen skrattar ju åt Ryssland just nu
Citera
2022-03-12, 18:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Kärnvapen? Om allt är i det tillstånd som den ryska armeen är, så tror jag att deras kärnvapen står och rostar någonstans i Sibirien, så hur många som går att använda ? tja vem vet, men jag tror inte hälften av dom är användbara.
Ja det tror jag också. Helt riskfria är de förstås inte.

Det krävs människor för att kärnvapen ska underhållas etc och kunna avfyras. Ju längre kriget i Ukraina pågår, desto mer uppenbart blir det för ryssar att Putin är en diktator som måste stoppas. Och då kommer det bli mer motstånd även bland de som ansvarar för att kärnvapen ska vara skjutklara samt skjutas iväg...
Citera
2022-03-12, 18:27
Medlem
Harald.Guldhatts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vhartman47
Kärnvapen? Om allt är i det tillstånd som den ryska armeen är, så tror jag att deras kärnvapen står och rostar någonstans i Sibirien, så hur många som går att använda ? tja vem vet, men jag tror inte hälften av dom är användbara.
Inte säkert att de går att jämföra. De kanske kan stå i sina silos under marken i 100 år utan att något särskilt händer. Värt att riskera kärnvapenkrig och miljoner död för att inte Putin ska få ett neutralt Ukraina?
Citera
2022-03-12, 18:28
Medlem
De har gått in för länge sedan. Genom att välkomna Ukraina in i nato, genom att skicka vapen och instruktörer, genom att införa sanktioner, genom massiva propagandakampanjer, genom att aktivt uppmuntra ukrainska "flyktingar", genom att skicka vapen. Och Ryssland är fortfarande oerhört tålmodiga och återhållsamma i sin respons mot västs hybridkrigföring.
Citera
2022-03-12, 18:31
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zaedrews
Jag tror det bränner i fingrarna på soldater i Nato. Fan skicka in oss! och det är bara döda ryssar efter det. Samtidigt i högsta ledningen inom Nato är man mer reserverad. Vi respekterar mr Putin och så vidare. Enda man är rädd för från den galningen numera är ju hans kärnvapen. Hans armé visade sig ju vara helt värdelös.
Ja jag tror också det kliar i fingrarna på soldater och officerare i NATO. Och ju längre kriget i Ukraina pågår desto mer ökar önskan om att slå ut Ryssland och Putin.
Citera
2022-03-12, 19:00
Medlem
kalkryggars avatar
Jag tror att vi kommer att komma till den punkten då Nato kommer att gå in i kriget. Men jag tror inte att dom direkt kommer beblanda sig i Ukraina i så fall. Dom kommer gå direkt på Ryssland. Det skulle vara det smartaste. Ryssland är ju väldigt upptagna i Ukraina så bättre chans att klippa ryssfittan en gång för alla är nu i detta kriget.
Citera
2022-03-12, 19:10
Medlem
Psykonaut-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kalkryggar
Jag tror att vi kommer att komma till den punkten då Nato kommer att gå in i kriget. Men jag tror inte att dom direkt kommer beblanda sig i Ukraina i så fall. Dom kommer gå direkt på Ryssland. Det skulle vara det smartaste. Ryssland är ju väldigt upptagna i Ukraina så bättre chans att klippa ryssfittan en gång för alla är nu i detta kriget.
Så Ryssarna har inga kärnvapen längre som tidigare skapat status quo.?
Citera
2022-03-12, 19:13
Medlem
När Ryssland genomför en massiv invasion mot ett NATO-land - annars finns det ingen anledning att riskera ett kärnvapenkrig. Så det dröjer nog många år.
Citera
2022-03-12, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
Jag tror det är stor chans att Nato/USA/Väst slutligen kommer intervenera i kriget i Ukraina och göra slut på ryssen.(En intervention mot Ryssland i Ukraina kommer medföra krig mot hela Ryssland.)

Jag tror NATO/USA/Väst besitter en enorm militär styrka och kan antagligen slå ut Ryssland inom några dagar. Ryssland har mycket dåligt motiverade soldater. Jag tror det rasar snabbt som ett korthus om Ryssland blir angripet. Jag tror inte Ryssland kommer använda kärnvapen.

Men hur långt kommer det behöva gå avseende Ukralna innan NATO/USA/Väst ingriper? Närmar vi oss det läget? Tar det år och att Kiev svälter ihjäl innan det sker? Krävs att det att ryssarna använder kemiska vapen? Krävs det ett presidentval i USA (alltså om 3 år)? Krävs något slags false flag?

Vad tror ni? Motivera.

Återigen ett proxy-krig bara. USA skiter i Ukrainare och låter dem gärna svälta ihjäl eller bli bortsprängda.
Citera
2022-03-12, 19:23
Medlem
Olika scenarion jag kan tänka fram

1. Sverige & Finland går med i Nato och Putin känner sig tvungen att besvara medlemskaps ansökan

2. Ryska styrkor skjuter ner vapenleverans (inom Nato) innan det kommer till Ukraina.

3. Ryssland använder kärnvapen på Ukrainas mark alternativ bombar kärnkraftverk

4. Ryssland fortsätter använda flygrum trotts att dem är stängda och någon skjuter ner deras flyg (inom eu och Nato länder)
Citera
2022-03-12, 19:28
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Krävs nog någon tendens till etnisk rensning eller folkmord för det. Men en sådan kan vara fabricerad eller verklig.
Citera
2022-03-12, 19:28
Avstängd
RealTides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
De har gått in för länge sedan. Genom att välkomna Ukraina in i nato, genom att skicka vapen och instruktörer, genom att införa sanktioner, genom massiva propagandakampanjer, genom att aktivt uppmuntra ukrainska "flyktingar", genom att skicka vapen. Och Ryssland är fortfarande oerhört tålmodiga och återhållsamma i sin respons mot västs hybridkrigföring.
Du tycks resonera som att Ukraina är ryskt territorium.
Knäppgök.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in