2002-10-04, 23:02
Medlem
Har hrt att concorde bara kan flyga med verljudsfart frn Paris till Newyork och allts inte frn Newyork till paris!!!!!?????

och detta skulle tydligen bero p den hastighet jorden snurrar med!!

Tar det allts ca 2.5h att flyga frn paris till newyork och sedan ca 10h p vgen hem???
eller flyger planet t andra hllet s att det ven d kan ha verljudsfart?

r det nn som vet hur det ligger till?
Citera
2002-10-05, 08:14
Bannlyst
Re: Concorde??

Citat:
Ursprungligen postat av Kyle_Troy
Har hrt att concorde bara kan flyga med verljudsfart frn Paris till Newyork och allts inte frn Newyork till paris!!!!!?????

och detta skulle tydligen bero p den hastighet jorden snurrar med!!

Tar det allts ca 2.5h att flyga frn paris till newyork och sedan ca 10h p vgen hem???
eller flyger planet t andra hllet s att det ven d kan ha verljudsfart?

r det nn som vet hur det ligger till?

Jo och vattnet i handfatet snurrar t olika hll p norra och sdra halvklotet...
Citera
2002-10-05, 08:50
Medlem
r det inte just det som orsakar flygfrseningar? Tnk p de vanliga SAS-planen som ibland inte hinner ikapp planetens rotationshastighet utan hamnar lngre bak istllet fr att flyga framt!
Citera
2002-10-05, 10:25
Medlem
Jag tycker man borde satsa p varmluftsballonger istllet. sakta stiga rakt upp sedan vnta medan Jorden roterar under oss och sedan bekvmt landa p en ny kontinent.
Citera
2002-10-05, 11:20
Medlem
Ls lite grundskolefysik s frstr ni varfr det r falskt...
Citera
2002-10-05, 12:18
Moderator
-Info-s avatar
Vad r falskt? Detta om varmluft-ballongerna?

Jag har alltid undrat hur ballongerna flyttar sig. Nu vet jag... De str stilla medan det ju r jorden som flyttar sig...

Citera
2002-10-05, 13:21
Medlem
Citat:
Jag har alltid undrat hur ballongerna flyttar sig. Nu vet jag... De str stilla medan det ju r jorden som flyttar sig...

Sjlvklart r det s. Likadant r det inom friidrotten man har alltid ansatsen i lngdhopp och tresteg t samma hll det hade blivit vldigt orttvist om man jmfr hopp gjorda med Jordens rotation med hopp gjorda mot rotationen. Det har funnits frslag om att lgga banorna i nord/syd riktning fr att komma tillrtta med detta, men skaderisken anses fr alltfr stor eftersom man ltt kan hamna utanfr sandgropen vid ett hopp nr rotationen verkar sidledes.
Citera
2002-12-06, 16:39
Medlem
...om ni tror att det r s, fundera p denna liknelse. Om du str lngst fram i mittgngen i ett flygplan och hoppar upp i luften. Slutar det d med att du sitter som ett frimrke lngst bak i planet? Sjlvklart inte. Fr att planet r ett inertialsystem. Jorden r x ett sdant. roterar jorden, roterar ju du med. Skulle kunna se det som en horisontalkraft som pverkar dig. hoppar du nu rtt upp i luften finns ju horisontalkraften kvar och flyttar dig ven i sidled (tillsammans med jorden) sett utifrn. Ls grunderna i relativitetsteori s fattar ni...

(rtta mig grna om jag har fel, va ju ett tag sen jag lste detta)
Citera
2002-12-06, 23:37
Medlem
cheeseman har rtt .var det inte gallileo som kom p det ..?
Citera
2002-12-06, 23:43
Medlem
jag trodde att vattnet snurrade t andra hllet p andra sidan jorden.
Citera
2002-12-07, 00:51
Medlem
chairmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Witte de Wit
jag trodde att vattnet snurrade t andra hllet p andra sidan jorden.

Nej, detta r bara en skrna. Eller egentligen s skulle nog vattnet snurra t olika hll om bara handfatet var tillrkligt stort, med andra ord jttestort. Detta kan frklaras med den s kallade Coriolis-effekten. Ett exempel p detta r att vindarna viker av t olika hll p de olika halvkloten. Orkar dock inte frklara detta nrmare just nu. r lite fr sent fr det. Kanske terkommer med en frklaring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in